optimum
Ska ta hål för spishäll i bänkskiva. Pga stort hål är jag rädd att skivan inte håller vid hanteringen utan behöver såga hål på plats på bänkskåpen.
MEN då måste jag såga med sticksågen från översidan (laminatsidan).

Hur gör jag för att slippa att laminaten flisar sig?


mvh Roland
 
Det finns speciella blad till sticksågen som är avsedda för att såga i ex laminat där man inte vill ha flisor. Kommer inte i håg benämmningen, men bara att fråga i affären.


Jag körde med Piranha köpt på Coop.

Sågade min på plats, fungerade klockrent


/M
 
Ja det finns speciella blad som har tandningen riktad neråt och således sågar på nedåtvägen. Dessa ger splitterfria snit på ovansidan men kan dock vara något svårare att arbeta med. Tänk på att stänga av eventuell pendling på sticksågen för att få bra resultat då desdsa blad inte jobbar på samma sätt som normala blad.
 
optimum
Bra tipps. Då blir det affären imorgon och nya blad.
Kanon, tack.

mvh Roland
 
Kollade betckningen på bladet : Piranha X25542

/M
 
"Felvända" blad är ett helvete att arbeta med, på ren svenska, då de får sticksågen att hoppa runt som ett skållat troll.
Min rekomendation är att såga skiven vid sidan av, underifrån. Tag sedan hjälp av minst en person när du lyfter den på plats. En vanlig laminatskiva (~30mm tjock) kan du såga gannska stora hål i utan att det är livsfarligt. Så länge ni tar det försiktigt och fördelar vikten rätt är det lungt.
 
Köpte ett sådant blad av misstag. Det tog en stund innan jag förstod vad som var fel. Var i princip omöjligt att såga med.
 
Blad med felvända tänder använder jag bara till träskivor,då funkar de perfekt.
Till laminat använder jag vanliga blad samt tejpar,det lilla som flisas täcker hällen.
 
optimum
Kika på bilden så förstår ni min oro att såga skivan lös upp och ned.
Stor risk att den spricker vid hålets fyra hörn

mvh Roland
 
Börj med att borra ett hål i varje hörn så är det nog ingen risk för splitter. Sedan täcker hällen ganska mycket.

Magnus
 
Hm, hur tjock är skivan och exakt hur breda blir kanterna på hällens långsidor?
Förutsatt att du inte ska ha ut hela L'et ur ett stycke så är det nog lungt. ;)
Risken för splitter är inget du behöver oroa dig för; så länge du sågar underifrån så ska det vara en riktigt kasst sågblad för att flisorna ska bli större än någon millimeter.
 
Ska också snart såga ut i laminat bänkskiva.
Det är alltså underifrån man ska såga för att få det bästa resultatet?
 
Måste säja att det inte var besvärligt att såga, men snabbt gick det ju inte, tar sin lilla tid med det bladet, jämfört med ett traditionellt.

/M
 
optimum
Köpte fina blad från Piranha, sådana som man kan såga uppifrån, segt som sjutton och drog snett och hackar lätt om man inte hänger med hela kroppstyngden på sågen.
Sågade 70 cm med ett sådant blad tills jag tröttnade och gick över till vanligt blad.
Sågade uppifrån med en stållinjal som försäkring mot ev flisning. Blev ingen direkt flisning och gick betydligt rakare.

Nu är det klart och skivorna sätter på platts.
Imorgon är jag ledig så då blir det massor med köksbygge. ;)

mvh Roland
 
Är väldigt olika med om folk sågar uppifrån eller nerifrån. Någon som har bra koll på vilket som är bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.