Hej,

Se bifogade bilder.
Framledningstemperaturen är ca 32 grader och returen ligger på ca 28 grader. (imorse var det -1 grad ute)
Kurvan och övriga inställningar ser ni på den andra bilden.

Har en jämn värme i hela huset mellan ca 23-24 grader.
Slingor är ostrypta och rumstermostaterna ligger på max. (har en i varje rum)
Alla golv i alla rum är jämnt varma.

Så min fråga är behöver jag ändra på något, strypa någon slinga eller ändra på rumstermostaterna?
Är temperaturen på framledning/returen okej?
 
  • Två termometrar på kopparledningar visar framlednings- och returtemperaturen i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för golvvärme med inställningar och reglage i förgrunden och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det verkar bra med jämn värme i hela huset , det du kan göra är att strypa lite på slinga ( är väl GV ) till sovrum , så det blir lite större skillnad ; Delta T ,heter det . på in och ut slingan , svalare i sovrum är bra
Värme fram normalt med radiatorer är ca 42C vid noll ute , med GV så får man prova sig fram , det finns mycket att reglera i plus och minus på kurvan då den nu står på noll
 
J jojo123 skrev:
Det verkar bra med jämn värme i hela huset , det du kan göra är att strypa lite på slinga ( är väl GV ) till sovrum , så det blir lite större skillnad ; Delta T ,heter det . på in och ut slingan , svalare i sovrum är bra
Värme fram normalt med radiatorer är ca 42C vid noll ute , med GV så får man prova sig fram , det finns mycket att reglera i plus och minus på kurvan då den nu står på noll
Hej, tack för snabbt svar.
Ska jag då strypa slingorna genom rumstermostaterna i varje enskild rum eller på själva fördelaren på enskild slinga?
 
J
Prova med att ha termostaten på mittenläge och stryp lite på en enskilld slinga för sovrum , då kan du få lite diff på värmen i golvet , det tar ett tag innan det ger resultat mellan olika inställningar , ett dygn är normalt för att stabilisera sig
Till från slinga ca 5 C en tumregel , men allt är för varje hus och brukande
 
J jojo123 skrev:
Prova med att ha termostaten på mittenläge och stryp lite på en enskilld slinga för sovrum , då kan du få lite diff på värmen i golvet , det tar ett tag innan det ger resultat mellan olika inställningar , ett dygn är normalt för att stabilisera sig
Till från slinga ca 5 C en tumregel , men allt är för varje hus och brukande
Innebär det att när jag stryper en slinga så blir det varmare i en annan?
Ex: Om jag stryper 4st sovrum, tvättstuga och lilla badrummet. Vad händer då med mitt stora vardagsrum, kök och stora badrummet? Blir det varmare i dessa rum då vattnet leds hit istället?
 
J
Kan bli mera fart på vattnet i andra slingor om man stryper lite på någon , har du s.k. flödesmätare på fördelaren kan du se hur flödet förändras
 
J jojo123 skrev:
Kan bli mera fart på vattnet i andra slingor om man stryper lite på någon , har du s.k. flödesmätare på fördelaren kan du se hur flödet förändras
Nej inga flödesmätare tyvärr, så ser fördelaren ut. Skruvarna som du ser ovan måste isåfall strypas per slinga.
 
  • Värmesystemets fördelare utan flödesmätare med numererade skruvar och elektronisk styrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Nere till vänster sitter det en blå mätare , det är det totala flödet på allt , kolla farten på cirkpumpen vad en står på
brukar vara 1 - 2 - 3 om de går att ställa upp den , möjligt att du har en VP och bara GV då ska baypassröret som är på höger sida vara där
Detta för att säkerställa ett flöde över VP
Är det kallt i vissa rum ? ser ut som en del av termodonen inte är öppna , för att se om dom öppnar , ställer du upp termostaterna på max ,
 
Den blåa mätaren visar 10l.
Återkommer med bild senare hur det ser ut på pumpen.
Termostaterna har jag testat i alla enskilda rum, alla fungerar. Har även ställt ner termostaterna lite i vissa rum, därav ställdonen som ej är öppna likadant.

Varför måste slingorna strypas på fördelaren, det är det jag inte förstår?
Borde inte rumstermostaterna + ställdonen strypa slingorna beroende hur mycket jag ställt rumstermostaterna i varje rum ner till?

Känns som om jag stryper även slingorna så får jag två strypningar i sig. En från rumstermostaterna och en annan på varje enskild slinga på fördelaren.

Jag tänker mig att jag har alla slingor öppna (så som jag har nu) och sedan sköter rumstermostaterna ställdonen som öppnas och stängs för varje rum. Alltså stryps dem enskilt..

Tänker jag fel?
 
J
Jepp , kärt barn har många namn , lika med injusteringar , det med injustering har att göra med hur långa slingorna , långa ska högre flöde än korta , det gäller att få ett flöde som passar till slinga , Har du fullt öppet så flukterar flödet i slingorna.
En slinga ligger bra i flöde och en annan öppnar tex nästan fullt så sjunker flödet i en annan kraftigt .
Du har bara ett flöde från cirkpumpen som ska försörja allt , har du en tryckstyrd cirkpump så kan det gå lite bättre , den känner då av att motståndet minskar och ökar farten
 
OK då hänger jag med.
Då börjar jag med att strypa den kortaste slingan lite med skruven.
Jag tog en bild på cirkpumpen idag, den verkar vara inställd på 3:an. (se bild)
Och även en bild på hela värmecentralen.

Är det något mer att tänka på innan man börjar justera slingan?
Har jag rätta inställningar på centralen + övriga diverse delar?
 
  • Cirkulationspump från varumärket WILO inställd på nivå 3 för en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på cirkulationspumpens inställningar med skruv och hastighetslägen på en värmecentral. Pumpen är inställd på nivå 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmecentral med inställd cirkulationspump på nivå 3 och synliga röranslutningar och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.