Hejsan!
I vårt arbete med att återuppföra vårt timmerhus från 1890-talet så vill vi använda oss av en isolering som är miljövänlig och där vi slipper använda oss av diffspärr. Dessutom ska insoleringen inte vara lösull utan i skivor. Är det någon som har erfarenhet av sådan isolering? Linisolering vet vi att det finns, men priset anser vi vara för högt. Vi har även hört om en isolering som säljs av Gutex och som heter Thermoflex, någon med erfarenhet av detta material?

Tacksam för lite hjälp/Maria
 
Har byggt nytt och använt cellulosa-isolering (träfiber) från thermocell. Väldigt smidigt, dock är det ju lösull som gäller, även i väggarna.

Spännde en ICOpal Windy, ströade med 28*70 och sprutade sedan väggarna.

/Thrax
 
Hejsan!
Vi ska isolera på utsidan av huset, tror du att lösull fungerar lika smidigt då? Är det liknande ekofibers isolering som du då använt? Har hört att den med åren kan sjunka vilket minskar isoleringseffektiviteten, vet du något om det?
 
Borde fungera att isolera på utsidan rent arbetsmässigt.
Men jag vet ej om det fungerar isolerings/fuktmässigt.
Ring Anders Eriksson (Hagby byggtjänst) 018-397175.
Han håller till utanför Uppsala med gör jobb i Stockholm oxå.

Isoleringen liknar ekofibers tror jag.

Jag är inte orolig för att det ska sjunka i väggarna eftersom det är sprutat med tryck. När man lägger det löst på tex vinden så sjunker det, men det gör ju all lösull.

/THrax
 
Hej
Ett annat alternativ är Vital isolering, jag fick just hem en informationspärm med provbitar, som jag bestält.
mer info på www.vitalfinland.fi

Hans
 
Hejsan Hans!
Det låter också som ett tänkbart alternativ efter att jag läst på deras hemsida. Hur tycker du att den ser ut du som har fått en provbit? Vet du något om priset? I om du har denna information får du gärna lägga in ett inlägg.

Tack/Maria
 
Jag tycker konsistensen känns behaglig och lättarbetad, lagom fast.
Jag fick tipset om vital i en tidigare tråd här på forumet, men hittar inte den nu. Där hade någon fått en prisuppgift på 7 euro/m2 för 100mm. Frakt tillkommer och blir väl en hel del med tanke på att tillverkningen ligger i Kemi. Eller bor ni i norra Sverige?
Har ni fått något pris på Thermoflex?

Hans
 
Hejsan! Vi har funnit den isoleringen Thermoflex och den skulle kosta kring 130 kr/m2 tror jag att det var. Detta är mycket dyrt och frakten sker från finland vilket blir mycket eftersom vi bor i norrland. Sedan fann vi ett företag som heter Swefab som säljer linisolering till ett lägre pris och de fraktar från Göteborg. Priset där var 94kr/m2 om jag inte minns fel. Eftersom vi bor i norrland kanske ditt alternativ är det som är mest rimligt för oss. Thermoflex har vi fått en stor provbit ifrån och de verkar vara ett bra material och kontaktpersonen för försäljning är ytterst trevlig. Tyvärr så talar priset emot eftersom det blir lite kostnader när man ska isolera ett helt hus.

Hör gärna av dig för vidare information/Maria
 
Ni kan ju beställa deras informationspärm, mycket info är väl samma som på hemsidan, men också en del utförligare. Har inte hunnit läsa så mycket än. För mig tog det dock flera veckor innan den kom.

Hur har ni tänkt isolera: in/utsida? vindpapp? luftspalt innanför ytterpanel?

Jag såg att din sambo hade en tips om fallgropar för demontering av timmerstomme, det vore välkommet om han ville skriva några rader om detta.


Hans
 
Hejsan! Vi ska isolera på utsidan. Själva konstruktionen är jag inte så hemma på så det är bäst att jag inte yttrar mig om hur den kommer se ut. Men vi vill slippa plasten iallafall. På insidan kommer vi att lerklina dvs täcka innerväggarna med en blandning av bland annat lera och benlim som man gjorde förr i tiden.

Vet du om de pratar Svenska på föregaget som säljer Vital?

Jag nämnde att min sambo kunde svara på frågor om det var någon som undrade om fallgropar vid uppmontering av timmerhus. Han är inte så hemma på datorer så det får nog gå igenom mig. Men om det är något speciellt du vill veta så kan du ju alltid skriva ett inlägg med frågor så vidarebefordrar jag dem till honom.

/María
 
Jag har inte ringt dit än, men jag skulle väl tro att de har någon som kan svenska. Man är ju inte precis så hemma på engelska isoleringstermer.

Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.