35 024 läst · 83 svar
35k läst
83 svar
Villa Ingeltorp, stenhus i Ytong på skånska landsbygden
Smart med lägenheten i garaget, kul kommunen inte sätter käpparna i hjulen för er där.
Kommer det bli stenhus?
Jag kan rekommendera Dofabs fönster, de har väldigt hög kvalité på sina fönster, är väldig trevliga och tillmötesgående.
Deras spröjs är fasta och ser ut som genomgående spröjs, men de är inte kopplade, riktigt behändigt.
Men ni har kanske tänkt er utanpåliggande spröjs som sätts fast med clips?
Var ni inte tvungna att ha allting i samma nivå iom ni valde L-stöd?
Kommer det bli stenhus?
Jag kan rekommendera Dofabs fönster, de har väldigt hög kvalité på sina fönster, är väldig trevliga och tillmötesgående.
Deras spröjs är fasta och ser ut som genomgående spröjs, men de är inte kopplade, riktigt behändigt.
Men ni har kanske tänkt er utanpåliggande spröjs som sätts fast med clips?
Var ni inte tvungna att ha allting i samma nivå iom ni valde L-stöd?
Hej, ja vi är väldigt glada att kommunen gick med på den lösningen. Ja, det blir Ytong på både huset och garaget.X xLnT skrev:Smart med lägenheten i garaget, kul kommunen inte sätter käpparna i hjulen för er där.
Kommer det bli stenhus?
Jag kan rekommendera Dofabs fönster, de har väldigt hög kvalité på sina fönster, är väldig trevliga och tillmötesgående.
Deras spröjs är fasta och ser ut som genomgående spröjs, men de är inte kopplade, riktigt behändigt.
Men ni har kanske tänkt er utanpåliggande spröjs som sätts fast med clips?
Var ni inte tvungna att ha allting i samma nivå iom ni valde L-stöd?
Vi var helt inställda på att köpa DOFAB först men blev lite besvikna när vi såg dem på riktigt. Nu har vi istället beställt Elits retrofönster (som också har mittpost och fasta spröjs) med aluminiumbeklädnad i en grågrön färg. De är färdiga om några veckor så ska bli spännande att se dem. Vikparti och ytterdörrar är inte beställda än men vi har tänkt oss Qvesarum. Någon som har erfarenheter av Qvesarum?
Nä, vi föreslog två olika höjder på garage och hus och det har inte varit några diskussioner kring det. Vi valde även, efter att markarbetet var påbörjat, att höja huset ytterliggare 10 cm (efter samråd med kommunen så klart) och mätteknikern kontrollmätte häromdagen och allting är godkänt. Vi kom fram till att det var en bättre idé att höja huset 10 cm än att sänka hela tomten lika mycket.
Lite fler bilder från grundläggning samt Ytong-limning. Vi fällde in varmförzinkat kantstål för att skydda kanten vid garageportarna. Då vi inte kunde bestämma oss för vilket golv vi ska ha i huset har vi sparat ur för alla avlopp i badrummen samt sänkt golven 30 mm så att vi kan få allt i samma nivå oavsett vilket golv vi väljer i övriga huset. Av samma anledning sänkte vi trösklar till alla öppningar utåt. Vi har även förberett med tomrör till el ut på varje sida av huset. I teknikrummet kommer 4 slangar från jordvärmen in och sedan är där två tomma skyddsrör då vi vill kunna placera poolpumpen där inne i framtiden. Vi har även förberett med vatten och avlopp till ett utekök. Generellt har vi tänkt att det är bra att slänga ut lite tomrör för mycket än att göra massa håltagningar om några år.
Blocken är nu uppe på 2,5 m och i helgen blir det till att gjuta U-balk hela vägen runt.
Snart redo för takstolar
Roligt att ni vill dela med er av ert byggande. Ser riktigt fint ut! Ska själv också bygga hus och garage i ytongblock. Är klara med ritningar och drar igång med byggandet nästa år.
Hur är blocken att jobba med? Varifrån köpte ni blocken? Ska ni ha lättbetong som innerväggar också eller ni kör på gips och osb?
Lycka till
Hur är blocken att jobba med? Varifrån köpte ni blocken? Ska ni ha lättbetong som innerväggar också eller ni kör på gips och osb?
Lycka till
Kul!K Klumpen46 skrev:Roligt att ni vill dela med er av ert byggande. Ser riktigt fint ut! Ska själv också bygga hus och garage i ytongblock. Är klara med ritningar och drar igång med byggandet nästa år.
Hur är blocken att jobba med? Varifrån köpte ni blocken? Ska ni ha lättbetong som innerväggar också eller ni kör på gips och osb?
Lycka till
Blocket är mycket lättare att jobba med än vad vi trodde. Inte så tunga och lätta att såga för hand. Riktigt lyxigt med handtagen. Dock hyrde vi en bandsåg när vi skulle klyva ett helt skift på höjden och det ångrar vi inte.
Vi har haft kontakt med en säljare på Xella och fått offert mm, men man kan inte köpa därifrån så när vi skulle beställa gjorde vi det hos en återförsäljare. Det blir lättbetong i garaget. Men i huset vill vi ha en del skjutdörrar så där får det bli gips och osb.
Hur ska du själv göra? Vi är rädda att det ska spricka i hörnen om vi reglar och kör osb+gips.
Tack
I veckan kom takstolarna och i helgen blev taket klätt med råspont och takduk. Nu blir det till att mura upp gavlarna och få i fönster och dörrar så att det är tätt inför vintern. Om vädret tillåter putsar vi innan årskiftet. Var i kontakt med Xella angående att låta lättbetongen stå oskyddad över vintern och de sa att så länge vattnet inte kan tränga in uppifrån så är det lugnt. Vattnet som får tränga in i mitten av blocken tar väldigt lång tid att torka ut. Då vårt tak är på blir ju blocken skyddade i toppen så det ska vara lugnt att putsa till våren.
Går ju som tågetvibyggerhus skrev:I veckan kom takstolarna och i helgen blev taket klätt med råspont och takduk. Nu blir det till att mura upp gavlarna och få i fönster och dörrar så att det är tätt inför vintern. Om vädret tillåter putsar vi innan årskiftet. Var i kontakt med Xella angående att låta lättbetongen stå oskyddad över vintern och de sa att så länge vattnet inte kan tränga in uppifrån så är det lugnt. Vattnet som får tränga in i mitten av blocken tar väldigt lång tid att torka ut. Då vårt tak är på blir ju blocken skyddade i toppen så det ska vara lugnt att putsa till våren.
Det är lite väl sent på året att lägga på puts tycker jag. Jag vet inte vad det är för slags puts ni tänker använda men jag gissar att det är någon form av bastardbruk med kalk och cement? Kalk karboniserar väldigt långsamt när temperaturen går under +10 och vid +5 nästan inte alls och motsvarande gäller också cement även om det i viss grad går att komma ifrån med olika tillsatser.
Redigerat:
Hej!vibyggerhus skrev:Lite fler bilder från grundläggning samt Ytong-limning. Vi fällde in varmförzinkat kantstål för att skydda kanten vid garageportarna. Då vi inte kunde bestämma oss för vilket golv vi ska ha i huset har vi sparat ur för alla avlopp i badrummen samt sänkt golven 30 mm så att vi kan få allt i samma nivå oavsett vilket golv vi väljer i övriga huset. Av samma anledning sänkte vi trösklar till alla öppningar utåt. Vi har även förberett med tomrör till el ut på varje sida av huset. I teknikrummet kommer 4 slangar från jordvärmen in och sedan är där två tomma skyddsrör då vi vill kunna placera poolpumpen där inne i framtiden. Vi har även förberett med vatten och avlopp till ett utekök. Generellt har vi tänkt att det är bra att slänga ut lite tomrör för mycket än att göra massa håltagningar om några år.
Kul att se ert projekt, verkar bli toppen!
En fråga angående armeringen av plattan. Det ser ut som om ni inte har kört med sk villabyglar utan låtit nätet gå ut över voten och sen kompletterat med längsgående armeringsjärn. Vi är också på gång att bygga (fritidshus) och planerar nu för bygge av plattan. Men undrar just över om vi verkligen behöver villabyglar... Har ni resonerat något om det?
Tack så mycket! Vi skickade våra laster till en grundleverantör som dimensionerade grunden så vi har egentligen inte resonerat kring det utan bara gått på deras ritningar. Som du ser ligger det 12 mm järn vinkelrät mot kantelementen (3 på bilden).R Roosen skrev:Hej!
Kul att se ert projekt, verkar bli toppen!
En fråga angående armeringen av plattan. Det ser ut som om ni inte har kört med sk villabyglar utan låtit nätet gå ut över voten och sen kompletterat med längsgående armeringsjärn. Vi är också på gång att bygga (fritidshus) och planerar nu för bygge av plattan. Men undrar just över om vi verkligen behöver villabyglar... Har ni resonerat något om det?
I efterhand har vi kollat på det och hittade detta på husgrunder.com.
"Armeringsjärnen och armeringsbyglarna har samma syfte. Syftet är att ta upp olika typer av laster och skjuvningskrafter i kantbalken som skapas av tunga punkt- och linjelaster och som kantbalken därför måste kunnata upp. Armeringen syftar till att fördela ut dessa krafter i kantbalken. De normala krafter som skapas pga lasterna kan en grundleverantör göra beräkningar för och erbjuda en konstruktion som klarar dessa. Glöm inte att betongplattan också kan ta upp laster. Det är därför viktigt att inte överarmera om man vill hålla nere kostnaderna.
Det finns olika tillvägagångssätt att armera kantbalken så den erhåller rätt konstruktion. Oavsett hur du går tillväga behöver du ha överkants och underkantsarmering.
Bygeln löser detta.
Om du istället vill lösa detta med armeringsjärn så lägger du armeringsjärn nere i kantbalken (med armeringsdistanser) för underkantsarmeringen.
Överkantsarmeringen kan som du säger läggas i över delen av voten, men kan också läggas med sk instick in i grunden. Då lägger man ut armeringsjärn så att dessa läggs med viss cc mått ovanpå armeringsnäten så att de pekar in mot grundens ”inre” och sträcker sig över kantbalken. Dimensioneringen av detta görs av grundleverantören så lasterna tas upp rätt."
Vår grundleverantör har valt den senare varianten och förmodligen för att detta är billigare och enklare för oss att armera. Lycka till med ert bygge!
Hej och tack för dina synpunkter. Vi vet inte riktigt själva än vilken typ av puts samt struktur som vi vill ha men som du skriver är det säkert för kallt oavsett. Är väl bara till att inse att det får bli till våren iställetL LAB skrev:Går ju som tåget
Det är lite väl sent på året att lägga på puts tycker jag. Jag vet inte vad det är för slags puts ni tänker använda men jag gissar att det är någon form av bastardbruk med kalk och cement? Kalk karboniserar väldigt långsamt när temperaturen går under +10 och vid +5 nästan inte alls och motsvarande gäller också cement även om det i viss grad går att komma ifrån med olika tillsatser.
Tack för input. Jag funderar alltså på samma lösning, sparar ett par tusenlappar har dock inte någon grundleverantör att tillfråga om dimensionering då jag ska bygga själv. Så min tanke är att göra "likadant som någon annan" med liknande förutsättningar. Jag ska bygga med trästomme och i ett plan, så lasterna blir nog ganska modesta jämfört med eran ytong hus. Ser även på er ritning att voten är 200 djup trots 400 l-stöd, det har jag också tänkt som alternativ. Blir ju lite bättre isolerad kantbalk på det sättet och lite mindre åtgång av betongvibyggerhus skrev:Tack så mycket! Vi skickade våra laster till en grundleverantör som dimensionerade grunden så vi har egentligen inte resonerat kring det utan bara gått på deras ritningar. Som du ser ligger det 12 mm järn vinkelrät mot kantelementen (3 på bilden).
I efterhand har vi kollat på det och hittade detta på husgrunder.com.
"Armeringsjärnen och armeringsbyglarna har samma syfte. Syftet är att ta upp olika typer av laster och skjuvningskrafter i kantbalken som skapas av tunga punkt- och linjelaster och som kantbalken därför måste kunnata upp. Armeringen syftar till att fördela ut dessa krafter i kantbalken. De normala krafter som skapas pga lasterna kan en grundleverantör göra beräkningar för och erbjuda en konstruktion som klarar dessa. Glöm inte att betongplattan också kan ta upp laster. Det är därför viktigt att inte överarmera om man vill hålla nere kostnaderna.
Det finns olika tillvägagångssätt att armera kantbalken så den erhåller rätt konstruktion. Oavsett hur du går tillväga behöver du ha överkants och underkantsarmering.
Bygeln löser detta.
Om du istället vill lösa detta med armeringsjärn så lägger du armeringsjärn nere i kantbalken (med armeringsdistanser) för underkantsarmeringen.
Överkantsarmeringen kan som du säger läggas i över delen av voten, men kan också läggas med sk instick in i grunden. Då lägger man ut armeringsjärn så att dessa läggs med viss cc mått ovanpå armeringsnäten så att de pekar in mot grundens ”inre” och sträcker sig över kantbalken. Dimensioneringen av detta görs av grundleverantören så lasterna tas upp rätt."
Vår grundleverantör har valt den senare varianten och förmodligen för att detta är billigare och enklare för oss att armera. Lycka till med ert bygge!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ser bra ut, fin planlösning!
Hur ser budgeten ut?
Hur ser budgeten ut?
Okej det låter bra.vibyggerhus skrev:Kul!
Blocket är mycket lättare att jobba med än vad vi trodde. Inte så tunga och lätta att såga för hand. Riktigt lyxigt med handtagen. Dock hyrde vi en bandsåg när vi skulle klyva ett helt skift på höjden och det ångrar vi inte.
Vi har haft kontakt med en säljare på Xella och fått offert mm, men man kan inte köpa därifrån så när vi skulle beställa gjorde vi det hos en återförsäljare. Det blir lättbetong i garaget. Men i huset vill vi ha en del skjutdörrar så där får det bli gips och osb.
Hur ska du själv göra? Vi är rädda att det ska spricka i hörnen om vi reglar och kör osb+gips.
Tack
Okej, det var inte mycket billigare att köpa det från Polen då?
Ja jag är själv lite kluven till vad vi ska köra för innerväggar, att köra med reglar, osb, gips känns lättast då man känner till processen, men tror det kan bli stora sprickor i väggarna mellan innerväggar och ytterväggar. Kör man med lättbetong innerväggar så känns det som att det blir mycket jobb men i slutändan så är det värt det, känslan att ha ett äkta stenhus. Där är ju fördelar och nackdelar med båda. Vi får se vad det blir, roligt att se hur det går för er med innerväggarna.