Har dragit många 100tals meter mjukfog silkon och använt just sprayflaska med liten skvätt diskmedel i vattnet, funkar klockrent!
Det är nog mer handhavandefel om man inte lyckas ;-) Men att dra silkon är inte så enkelt som man tror i början, många lägger på för lite, och börjar man kladda så är det kört för stunden. Man kan ju även tejpa innan om man inte törs köra på fri hand.
Man lägger fogen så bra man kan först, sen sprayar man med vattnet/diskmedlet, för att sen dra av överflödet, viktigt också att inte väntar innan man drar av, samt att inte spraya på ytan innan man fogar, måste vara rent och torrt.
I TS fall skulle jag def ta den ljusgråa fogen....
 
  • Gilla
Flk
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Har dragit många 100tals meter mjukfog silkon och använt just sprayflaska med liten skvätt diskmedel i vattnet, funkar klockrent!
Det är nog mer handhavandefel om man inte lyckas ;-) Men att dra silkon är inte så enkelt som man tror i början, många lägger på för lite, och börjar man kladda så är det kört för stunden. Man kan ju även tejpa innan om man inte törs köra på fri hand.
Man lägger fogen så bra man kan först, sen sprayar man med vattnet/diskmedlet, för att sen dra av överflödet, viktigt också att inte väntar innan man drar av, samt att inte spraya på ytan innan man fogar, måste vara rent och torrt.
I TS fall skulle jag def ta den ljusgråa fogen....
Tack! Mycket bra svar, de va just det jag sökte. Hur mkt diskmedel ungefär? Läste något om 1 msk till 1 flaska?

Jag är nog av den typen som lägger överflöd istället för för lite. Har bara fogat smågrejer, och har då bara maskerat uppe och nere, fogat, blött fingret med vatten/saliv och sen jämnat ut. Har fungerat bra. Dock handlar det om 4.30m och cirka 7mm som ska täckas..
Ni får idiotförklara mig å tycka att jag har tummen mitt i hand, men är alltid orolig när det gäller grejer som kan förstöras såklart.

Behöver jag ha 7 mm ut på bänkskivan eller räcker det att bara ta 2-3mm?
 
Blandningen har jag alltid höftat, men en msk till en lite sprayflaska bör räcka.
Nu ska du ju skära bort bef silikon innan den nya läggs på, det är lite lättare iom att du inte behöver fylla springan.
Var extremt noga med att få bort all den gamla som sitter på skivorna.
Sen föredrar jag att få så smal fog det bara går, så täck inte mer än nödvändigt ut på sidorna,
 
J Jörgen Ö skrev:
Blandningen har jag alltid höftat, men en msk till en lite sprayflaska bör räcka.
Nu ska du ju skära bort bef silikon innan den nya läggs på, det är lite lättare iom att du inte behöver fylla springan.
Var extremt noga med att få bort all den gamla som sitter på skivorna.
Sen föredrar jag att få så smal fog det bara går, så täck inte mer än nödvändigt ut på sidorna,
Okej! Måste ALLT väck? Ska det vara helt rent?
 
F Flk skrev:
Okej! Måste ALLT väck? Ska det vara helt rent?
Japp, förutom det som är i själva springan, annars blir det svårare att få skarpa kanter, och du vill väl inte ha bredare fog än den befintliga.....
 
  • Gilla
Flk
  • Laddar…
F Flk skrev:
Tack! Ska försöka själv denna gången. Har sett flera trådar där man rekommenderar besprutning med diskmedel å vatten. Frågan är då, jag har både vit och ljusgrå våtrumssilikon. Ska jag ta grå eller vit? Vilket hade passat bäst tror ni? Eftersom väggplattan är limmad med pl400 så är det omöjligt att rubba den. Jag kan inte heller flytta upp bänkskivan eftersom:
1, den andra väggplattan har 3 mm mellanrum och går då i bänkskivan om jag flyttar upp den.
2, avståndet mellan lådorna nedanför blir för stort, visst det skiljer nån millimeter, men tillräckligt för att störa en person med OCD ;)
Detaljer för mig är viktigt! Vägde länge om jag ville ha grå eller vit fog. Eftersom luckorna/täcksidorna är högglans ljusgrå och skivan är mer vit än grå. Då föll det naturligt på vit eftersom bänskivan och väggplattorna tar upp mer yta. Men vad tkr ni?


Jag förstår! Tänkte mest att man kilar den i bakkant, där det är som värst, så behåller du nivån fram!

Ett tips är att köpa en silikonspaddel, blir lite lättare då om ma är ovan att foga och lättare att få en rak linje nere & uppe på fogen!
 
L Lopex skrev:
Jag förstår! Tänkte mest att man kilar den i bakkant, där det är som värst, så behåller du nivån fram!

Ett tips är att köpa en silikonspaddel, blir lite lättare då om ma är ovan att foga och lättare att få en rak linje nere & uppe på fogen!
Tack för tipset.
Jag överväger att köpa en avslutningslist/hålkälslist. Eftersom fogen kommer bli ojämn och ful i vilket fall... ska klura på detta. Isåfall blir det en list i alu.
 
F Flk skrev:
Tack för tipset.
Jag överväger att köpa en avslutningslist/hålkälslist. Eftersom fogen kommer bli ojämn och ful i vilket fall... ska klura på detta. Isåfall blir det en list i alu.
Hur hade du tänkt att fästa en ev list?
 
J Jörgen Ö skrev:
Hur hade du tänkt att fästa en ev list?
Har hört att man fäster den med våtrumssilikon? Rätta mig om jag har fel
 
F Flk skrev:
Har hört att man fäster den med våtrumssilikon? Rätta mig om jag har fel
Hur har det gått?
 
L Lopex skrev:
Hur har det gått?
Efter att ha rabblat hela alfabetet i svordomar så lyckades jag få bort den gamla silikonfogen. Nu har jag satt dit en list istället. Bifogar bild på resultatet. Börjar se slutet i tunneln, äntligen fått en elektriker inbokad. På fredag smäller det!
 
Slutresultatet. Genomskinlig silikon över och under sida. Limmade fast den med pl400.
 
  • Kök med marmorimitation och guldig kran, synlig silikonfog ovanför och under skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marmormönstrat köksstänkskydd fastlimmat med genomskinlig silikon synlig vid kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med transparent silikon applicerat längs skarven mellan en marmormönstrad bänkskiva och en vägg, samt en silvrig tejp längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rätt nöjd med min allra första fogning. (Se även täcksidorna) Bättre att man lär sig själv så slipper man bli arg på andra bara för att man inte tar an sig jobbet själv
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Bra beslut, ser mycket bättre ut!
 
  • Gilla
Flk
  • Laddar…
Det där blev mycket bättre! Ser mer cleant ut än innan!
 
  • Gilla
Flk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.