Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Noseone skrev:
Någon som reflekterat över att Statsmedia slutat skriva/säga "sprängning"? De envisas med att försöka säga/skriva "detonation". Konspiratorisk som jag är så tror jag det är för att allmänheten inte skall "höra" att det är lite farligt.....
¨

Jag tänker mera på att denna typ av tankar är mest konspiratoriska och att man kan se vad man vill se i ordvalen. Jag tror inte att någon central funktion klarar av att styra ordval på specifika redaktioner. Sprängning känns som ett ovanligt ord i sammanhanget, både förr och nu. Man använder explosion eller detonation för att beskriva dessa fenomen.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har också en vän (kollega) som bor i Rinkeby. Han har en annan bild. Jag har inget problem att röra mig där så hur stor är risken för en medelsvensson egentligen? Känner även kvinnor bosatta i dessa områden, utan problem. Ja problem finns i områdena, men det är inte riktigt samma sak som att det är livsfarligt eller en stor risk. Eller så är risken stor att man råkar illa ut om man som medelsvensson rör sig i Rinkeby, För att avgöra det måste man nog sätta ett värde på "stor". 50% sannolikhet att man råkar ut för något? 10% sannolikhet? 1%? 0,1% etc?.
njae, om det är lågt med tex 1 procent sannolikhet vet jag inte. Om du tex går hem 100 gånger i mörkret är det ganska klippt i så fall:
P(H)=antalet gynnsamma utfalla/antalet möjliga utfall
 
harry73 harry73 skrev:
Angående rån på barn, tycker jag att det är läskigt och oansvarigt att våra barn går runt med dyra datorer, surfplattor och telefoner värda en mindre förmögenhet. När jag var ung, hade vi nästan aldrig något värdefullt med oss.
Jag tycker ju att det är mer läskigt att barn och ungdomar inte skall kunna gå runt med datorer, surfplattor och telefoner utan att bli rånade. I många skolor blir de tilldelade en dator eller platta att ha som ett verktyg i undervisningen.

Det finns ju de barn/ungdomar som inte kan ha jackor eller skor på sig utan att de skall bli av med det. Det blir kallt på vintern om man skall lämna det hemma.

Nej, problemet är inte att barn idag har telefoner på sig. Problemet är att en del inte kan göra skillnad på mitt och ditt.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Villainbrotten går i vågor. Här där jag bor har det varit ett antal inbrott i närområdet i somras och tidig höst, det var likadant för 5 år sedan, 15 år sedan osv, men åren mellan är det inte många inbrott. Det är ju då ofta fråga om ligor som åker omkring och gör inbrott i olika områden. De gånger polisen lyckas ta de här inbrottstjuvarna, så har det påtagligt ofta handlat om internationella ligor som åker omkring i olika länder. Det har inget med våra lokala problemområden att göra. Och det är inget som uppenbart är nytt, ligorna kommer och går genom åren. Även om det givetvis finns aktiva tjuvar i problemområdena också.

Grova våldsbrott i närområdet har inträffat då och då ända sedan jag var ung, jag uppfattar inte att det är värre idag, i de områden där jag vistas. Men totalt i samhället är våldsbrott klart vanligare nu än för 30 år sedan (tror jag).
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
Min 25-åriga dotter bor i Husby (Järvafältet, norr om Stockholm) och hon trivs jättebra. Varken hon eller jag är ett dugg orolig över hennes boende, trots att hon bor på nedre botten.

Själv bor jag numera i ett lugnt villaområde i yttre Nacka, tidigare bodde vi i Sickla som är en rätt dyr och ”fin” förort. För något år sedan så blev en person skjuten till döds just i Sickla, utanför ett hus med 5-10 miljoners lägenheter. Så det kan hända obehagliga saker oavsett var man bor, skulle jag säga.

Nere i Hammarby Sjöstad (som också är ett tämligen lugnt område) så var det för ett par år sedan en vansinnig biljakt med helikoptrar och hela baletten - det lär ha varit medlemmar i Östberganätverket som var inblandade.

Dådet på Drottninggatan häromåret visar med all tydlighet att välbeställda innerstadskvarter också drabbas.

Så det finns nog dessvärre ingenstans man kan bo och vara helt säker på att slippa våld eller brott. Å andra sidan är det alltid betydligt högre risk att vistas i trafiken än att bli skjuten på öppen gata.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Förstår inte riktigt varför dessa exempel på enskilda händelser är relevanta för diskussionen. Givetvis händer det saker överallt över lång tid. Jag är mycket mer oroad över det som händer varje dag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Sen är väl det mycket media som skriver upp allt.
Som tex mord var väl som högst 89 91.
 
J jocke31 skrev:
Min 25-åriga dotter bor i Husby (Järvafältet, norr om Stockholm) och hon trivs jättebra. Varken hon eller jag är ett dugg orolig över hennes boende, trots att hon bor på nedre botten.

Själv bor jag numera i ett lugnt villaområde i yttre Nacka, tidigare bodde vi i Sickla som är en rätt dyr och ”fin” förort. För något år sedan så blev en person skjuten till döds just i Sickla, utanför ett hus med 5-10 miljoners lägenheter. Så det kan hända obehagliga saker oavsett var man bor, skulle jag säga.

Nere i Hammarby Sjöstad (som också är ett tämligen lugnt område) så var det för ett par år sedan en vansinnig biljakt med helikoptrar och hela baletten - det lär ha varit medlemmar i Östberganätverket som var inblandade.

Dådet på Drottninggatan häromåret visar med all tydlighet att välbeställda innerstadskvarter också drabbas.

Så det finns nog dessvärre ingenstans man kan bo och vara helt säker på att slippa våld eller brott. Å andra sidan är det alltid betydligt högre risk att vistas i trafiken än att bli skjuten på öppen gata.
Ja runt järvafältet är det en väldigt hög brottslighet, sen drabbas oftast inte vanliga människor av det grövsta som tur är.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
engs
T twoody skrev:
Som tex mord var väl som högst 89 91.
Då får man nog också ta i beräkningen vilken skillnad den tekniska utvecklingen haft. Mobiltelefoner, för att snabbt kunna larma och få ambulans på plats + allmän utveckling inom akutsjukvård.

Antalet skottskadade (i samband med brott) borde väl vara en bättre indikator på den allmänna utvecklingen i sådana fall.
Hur den ser ut har jag dock ingen aning om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte riktigt varför dessa exempel på enskilda händelser är relevanta för diskussionen. Givetvis händer det saker överallt över lång tid. Jag är mycket mer oroad över det som händer varje dag.
Håller med. Anekdoter som passar lika bra vid fikabordet om varför man lika gärna kan bo i förorten eftersom miljonärer också dör ...Svårt att argumentera mot iofs :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Om man läser BRÅs statistik så ser man att antalet bostadsinbrott ligger relativt konstant runt 1% gällande andel av befolkningen. Att vissa typer av brott har ökat, t ex skjutningar kan vi vara överrens om. Men där hjälper knappast fler eller bättre larm. Eller tjockare väggar.
 
Fast, nästan alla vapenrelaterade brott som skjutningar, där det förefaller ha ökat kraftigt. Är ju mellan olika kriminella grupperingar. Som vanlig medborgare så kan man visserligen råka vara på fel plats, men risken att drabbas är väldigt låg, såvida man inte försöker ta över knarkhandeln i området.

Det är allvarligt med den här ökningen, men inte ur ett personligt trygghetsperspektiv.
 
  • Gilla
gbgustaf och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast, nästan alla vapenrelaterade brott som skjutningar, där det förefaller ha ökat kraftigt. Är ju mellan olika kriminella grupperingar. Som vanlig medborgare så kan man visserligen råka vara på fel plats, men risken att drabbas är väldigt låg, såvida man inte försöker ta över knarkhandeln i området.

Det är allvarligt med den här ökningen, men inte ur ett personligt trygghetsperspektiv.
Nej, precis.
 
Det personliga trygghetsperspektivet är inte logiskt, det är en känsla. Det är därför man förbättrar det med lampor.
 
D
H hempularen skrev:
Mer segregering tror jag absolut ökar den totala brottsligheten
Polisen själva går ut med att 50% av inbrotten utförs av utländska medborgare utan hemvistelse i Sverige.
Hur kopplas detta till svensk boendepolitik?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.