R rävlyan skrev:
Beroende på storlek på patronen , tror det är en 6 kw och då räcker det med 10 amp säkringar .annars 16 amp , om du lyser lite under boxen så är det instämplat på en kant hur många kw den är på
Kunde inte hitta något "instämplat", men tog några bilder.
Jag tycker det ser ut som att en kabel är av, men jag vet inte hur det ska se ut. Hahaha!
Om en kabel är av, hur fixar jag det enklast själv.


EDIT: Glöm det översta, det var bara höljet som hade "fransat" sig runt kablarna.
Jag vet inte om någon kabel är av, svårt att se.

20181104-133840.jpg 20181104-134048.jpg 20181104-133903.jpg 20181104-133750.jpg
 
Redigerat:
R
Jep det är den tokiga boxen . men patronen sitter inte direkt under som normalt . troligtvis är den placerad under någon kåpa/plåtlucka på sidan . det är ett brännarutrymme på mitten och vattnet finns mellan det och yttersidorna och i där sitter patron , då får leta . är du säker på att det inte värmer om du slår till brytaren
Finns det en skylt , det finns fler 110 modeller , vad står det för tillverkningsnummer
 
Har du möjlighet att mäta spänning på utgående ner mot patronen är det enklast/bäst som uteslutning av ev problem med matning och termostaterna. Har du ingen så skaffa en enkel tvåpolig provare det är alltid bra att ha tillhands i många sammanhang.
 
En tanke...
Smältsäkringar? Skruvat loss säkringarna och kollat dom ordentligt? Ibland ser dom väldigt hela ut trots att dom gått...har jag lärt mig den hårda vägen :)
 
GK100 GK100 skrev:
Har du möjlighet att mäta spänning på utgående ner mot patronen är det enklast/bäst som uteslutning av ev problem med matning och termostaterna. Har du ingen så skaffa en enkel tvåpolig provare det är alltid bra att ha tillhands i många sammanhang.
Har tyvärr ingen multimeter och kan inte låna någon idag heller. :(

O OTTO_75 skrev:
En tanke...
Smältsäkringar? Skruvat loss säkringarna och kollat dom ordentligt? Ibland ser dom väldigt hela ut trots att dom gått...har jag lärt mig den hårda vägen :)
Ja, har skruvat ut och kollat ALLA säkringar i skåpet.
 
R
Skulle inte förvåna mig om det sitter en kontaktor bakom den blå plåten , kolla om säkringen som sitter till vänster om tempvredet , är nog en manöversäkring där
 
R rävlyan skrev:
är du säker på att det inte värmer om du slår till brytaren
Finns det en skylt , det finns fler 110 modeller , vad står det för tillverkningsnummer
Ja, jag är säker på att patronerna inte fungerar.
(Det brukar även höras när pannan blir varm.)

R rävlyan skrev:
Skulle inte förvåna mig om det sitter en kontaktor bakom den blå plåten , kolla om säkringen som sitter till vänster om tempvredet , är nog en manöversäkring där
Det skyddet brukar jag också kolla. (sitter under en svart, liten skruvkåpa)

20181104-150624.jpg
 
R
Har letat efter kopplingschema men hittar inte något , bara ett av yngre modell
Det blir till att kolla så inte det finns en kontaktor bakom blå plåten , och leta var patron sitter , , till det ska det mätas baklänges på alla punkter baklänges mot brytaren på väggen , något rackartyg är den på vägen ,
Du kanske får ta hjälp av någon ( granne , eller släkt ) med instrument som kan mäta av det
Har du något som heter belastningsvakt , funktionen finns klar för inkoppling tror jag på plint . En koppling som går mellan panna och central och som stänger ner el-patronen vid för hög belastning på säkringarna , har varit med om att värmen försvunnit i ett hus och kunden startat upp en massa el-element och fläktar , många ampere och då stängs pannan ner
Svårt på distans att säga något mera
 
R rävlyan skrev:
Har letat efter kopplingschema men hittar inte något , bara ett av yngre modell
Det blir till att kolla så inte det finns en kontaktor bakom blå plåten , och leta var patron sitter , , till det ska det mätas baklänges på alla punkter baklänges mot brytaren på väggen , något rackartyg är den på vägen ,
Du kanske får ta hjälp av någon ( granne , eller släkt ) med instrument som kan mäta av det
Har du något som heter belastningsvakt , funktionen finns klar för inkoppling tror jag på plint . En koppling som går mellan panna och central och som stänger ner el-patronen vid för hög belastning på säkringarna , har varit med om att värmen försvunnit i ett hus och kunden startat upp en massa el-element och fläktar , många ampere och då stängs pannan ner
Svårt på distans att säga något mera
Var i Sverige ligger problemet?

Kanske läge att anlita en yrkesman om man själv inte har varken verktygen eller kunnandet...

(Pilla fel med el-mätinstrument kan vara dödligt och eller farligt...)

Nödlösning är väl att köra till något byggvaruhus och köpa ett par säckar pellets, men egentligen vore det säkert vettigt att laga elpatronen i alla fall - se den som en livbåt på det stora fartyget!
 
Patronerna fungerade som sagt väldigt bra senast de användas för några månader sedan.
Jag har inte råd att ta hit en fackman.

Är därför tacksam för fortsatt hjälp så jag kan lösa detta på egen hand.
 
R
Troligtvis är du inte riktigt hemma på EL , du behöver lite hjälp med att mäta upp det , på distans går det inte att säga mer än vas som kommit fram i tråden
 
Nu har jag fått tag på en multimeter.
Kan någon förklara hur jag mäter elpatronerna på enklaste sätt?
 
Mät spänningen. Ställ in instrumentet på 2000 V AC och sätt mätpinnarna i rätt uttag på multimetern (beroende på vad du har för modell). Mät sedan spänningen på de punkter du kommer åt, manöver, termostat, elpatron etc. Mät att du har ca 400 V AC mellan faserna, två faser i taget. Gör alltid tre mätningar på varje ställe så att du verkligen täcker in alla tre faser. Var försiktig! Förhoppningsvis kan du hitta spänning i någon tidig punkt och därefter mäta dig framåt och se var den försvinner. Har du spänning ända fram till elpatronen så är den helt trasig vilket är lite ovanligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mät spänningen. Ställ in instrumentet på 2000 V AC och sätt mätpinnarna i rätt uttag på multimetern (beroende på vad du har för modell). Mät sedan spänningen på de punkter du kommer åt, manöver, termostat, elpatron etc. Mät att du har ca 400 V AC mellan faserna, två faser i taget. Gör alltid tre mätningar på varje ställe så att du verkligen täcker in alla tre faser. Var försiktig! Förhoppningsvis kan du hitta spänning i någon tidig punkt och därefter mäta dig framåt och se var den försvinner. Har du spänning ända fram till elpatronen så är den helt trasig vilket är lite ovanligt.
Det är en multimeter från Biltema.
Jag får inget mätvärde alls, och det kan väl inte stämma?
 
Om styrningen till patronen är kass kan det stämma.
Testa funktionen på din multimeter mot en känd spänningskälla, ex i ett eluttag.

Var observant att du inte av misstag ställer in/kopplar mätaren för strömmätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.