Hej,

Ringde en bekant som missade samtalet och fick svar från dennes sambos nummer att ”du ringde”. Har tidigare messat denna bekanta person och fick svar från båda två och trodde det var något fel. Det är självklart för mig att dennes sambo kopplat sin partners telefon så hen kan se alla samtal och sms, varav den ena personen verkar helt omedveten om det. Vill framföra det till den kränkta men undrar, vad kan han ha gjort för att möjliggöra detta? Är det via app?
 
Låter som att man helt enkelt använt tjänsten ”vidarekoppling vid ej svar”?
 
De använder kanske samma appleID på sina telefoner, då blir samtalshistoriken gemensam och sms kan ibland hamna i fel telefon.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
sms kan ibland hamna i fel telefon.
Är du säker på det? Trodde SMS gick till ett visst SIM-kort/nummer. Har kan ett eventuellt "multipelanvänt" appleID få SMS att hamna fel? :thinking:
 
Kan skriva under på ovan ... frugan är en äpplemänniska och lade in sitt privata äppleID på sin nya jobb-telefon ...
Hipp hopp så började det ringa jobbsamtal på den privata telefonen när jobbtelefonen var avstängd ...

EDIT: och sms som kom åt andra hållet ....
 
Medelanden mellan två apple telefoner skickas inte som SMS om det finns tillgång till internet.

Vem är det som är kränkt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan skriva under på ovan ... frugan är en äpplemänniska och lade in sitt privata äppleID på sin nya jobb-telefon ...
Hipp hopp så började det ringa jobbsamtal på den privata telefonen när jobbtelefonen var avstängd ...

EDIT: och sms som kom åt andra hållet ....
Inställningar, Telefon, Samtal på andra enheter

....ställ in som du vill ha det....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inställningar, Telefon, Samtal på andra enheter ....ställ in som du vill ha det....
Har inget alternativ för "Samtal på andra enheter" under Alternativ->Telefon. Vad betyder för övrigt "Tillkännage samtal"? Att telefondjäkeln ska ringa när någon ringer? Fast det kan det inte vara för mitt val är tydligen "Aldrig" och den ringer ändå...
 
Fairlane
Jag håller med ovan, de är med största sannolikhet så att de delar apple-id. Om man inte ställer in något själv så får man den här effekten, så det är troligen inte frågan om något försök att spionera på partnern.

Jag hade samma sak med två iPhones temporärt (jobbtelefon plus lånetelefon). Med android slipper man detta ☺️

Man kan ju undra varför man delar apple-id på två personer, men kanske är det för att man köpt en app som man bara vill betala för en gång.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har inget alternativ för "Samtal på andra enheter" under Alternativ->Telefon. Vad betyder för övrigt "Tillkännage samtal"? Att telefondjäkeln ska ringa när någon ringer? Fast det kan det inte vara för mitt val är tydligen "Aldrig" och den ringer ändå...
Tillkännage samtal är att Siri talar om vem som ringer. Kan vara bra om man t ex har hörlurar och vill veta vem som ringer utan att behöva plocka upp telefonen (och inte har något emot att andra kan höra vem som ringer ;-))
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju undra varför man delar apple-id på två personer, men kanske är det för att man köpt en app som man bara vill betala för en gång.
Om det bara är därför kan man ju installera den appen mha det ena appleID't på den andra telefonen.....appar kan installeras med flera olika appleid's på en telefon.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har inget alternativ för "Samtal på andra enheter" under Alternativ->Telefon. Vad betyder för övrigt "Tillkännage samtal"? Att telefondjäkeln ska ringa när någon ringer? Fast det kan det inte vara för mitt val är tydligen "Aldrig" och den ringer ändå...
Jag har den under Inställningar, Mobilnät också....?

Du säger "Alternativ". Har du verkligen en Apple-lur? IOS version från 1983?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har den under Inställningar, Mobilnät också....? Du säger "Alternativ". Har du verkligen en Apple-lur? IOS version från 1983?
Nej men hjärnsläpp! Menade Inställningar->Telefon. Vet inte vad jag fick "Alternativ" ifrån... :oops: Så här ser det ut:
Skärmdump av iPhone-inställningar för telefonfunktioner med olika alternativ såsom ID-blockering och Wi-Fi-samtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Om det bara är därför kan man ju installera den appen mha det ena appleID't på den andra telefonen.....appar kan installeras med flera olika appleid's på en telefon.
Åfasen, det visste jag inte. Jag kör inte iPhone eller iPad för närvarande. Då förstår jag inte varför man vi dela apple-id.
 
Det kan vara av misstag för att en part har övertagit en telefon från den andra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.