Hej!

Vi bor på en gata där jag skulle säga att över hälften har en braskamin, inklusive vi själva. Har kännt innan att vi fått in lite röklukt från grannarna mitt emot när dom eldar och man kan känna röklukten om man går ut. Har inte varit så farligt innan utan bara lite småstörigt. Men igår luktade det på hela nedervåningen och jag fick gå och stänga tilluftsventiler. Stack man ut näsan så luktade det rejält med rök. Det var väldigt blött och regnigt igår vet inte om det kan ha gjort det värre? Det är ju inte så man ser att det bolmar en massa rök ur skorstenen eller något sånt så tror inte dom eldar med något konstigt.

Är det bara att vänja sig eller gör dom något galet? Hur mycket lukt blir det när man eldar i braskamin?

Mvh J
 
Du har ju en egen kamin, Hur mycket luktar den när ni eldar?

Rökspridning är beroende på vind och vindriktning. Kanske var det ogynnsamma vindar igår.
 
E etompau skrev:
Du har ju en egen kamin, Hur mycket luktar den när ni eldar?

Rökspridning är beroende på vind och vindriktning. Kanske var det ogynnsamma vindar igår.
Vi har inte testat våran än så vet inte hur mycket det luktar :)

Ville mest kolla om det är onormalt att det luktar så mycket ibland när dom eldar som man kan få in det i huset? Om man bara ska slappna av och gå vidare i livet eller påpeka lite fint att det luktar mycket rök.
 
F
Själv har jag mycket Tabac på mig så då känner varken jag eller familjen någon röklukt
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Luktar i regel lite just när man tänder upp kaminen. Sen vid den väderlek du beskriver så kan röken ligga kvar i marknivå istället för att stiga. Annars är grundregeln att elda med torr ved och med mycket syretillförsel. Då luktar det inte och röken är vit istället för gråaktig.
 
M Myckling skrev:
Luktar i regel lite just när man tänder upp kaminen. Sen vid den väderlek du beskriver så kan röken ligga kvar i marknivå istället för att stiga. Annars är grundregeln att elda med torr ved och med mycket syretillförsel. Då luktar det inte och röken är vit istället för gråaktig.
Ok, får avvakta lite och se då. Det är inte så att jag vill att dom ska sluta elda på något sätt. Var bara lite nyfiken på hur mycket rök det kan/ska lukta. Men igår var helt klart värst som sagt och det berodde väl då säkert mycket på att det var fuktigt i luften och tom regnade. Kanske blir bättre när det bli kallare?
 
Vart röken tar vägen är väldigt väderberoende, ja.
 
J Janne82 skrev:
Hej!

Vi bor på en gata där jag skulle säga att över hälften har en braskamin, inklusive vi själva. Har kännt innan att vi fått in lite röklukt från grannarna mitt emot när dom eldar och man kan känna röklukten om man går ut. Har inte varit så farligt innan utan bara lite småstörigt. Men igår luktade det på hela nedervåningen och jag fick gå och stänga tilluftsventiler. Stack man ut näsan så luktade det rejält med rök. Det var väldigt blött och regnigt igår vet inte om det kan ha gjort det värre? Det är ju inte så man ser att det bolmar en massa rök ur skorstenen eller något sånt så tror inte dom eldar med något konstigt.

Är det bara att vänja sig eller gör dom något galet? Hur mycket lukt blir det när man eldar i braskamin?

Mvh J
Miljöfarliga verksamheter skall alltid följa och uppfylla miljöbalkens förebyggande krav i 2 kap. 1 paragrafen Bevisbördekravet, 2 paragrafen Kunskapskravet och 3 paragrafen Försiktighetsprincipen, och ha Egenkontrollen nerskriven i sin Eldningsfagbok. Då ska Hälsoskyddet i 9 kap. 3 p, vara uppfyllt och inga grannar ska ha hälsoskadliga intrång eller lukt inne.
 
F FruNilsson skrev:
Miljöfarliga verksamheter skall alltid följa och uppfylla miljöbalkens förebyggande krav i 2 kap. 1 paragrafen Bevisbördekravet, 2 paragrafen Kunskapskravet och 3 paragrafen Försiktighetsprincipen, och ha Egenkontrollen nerskriven i sin Eldningsfagbok. Då ska Hälsoskyddet i 9 kap. 3 p, vara uppfyllt och inga grannar ska ha hälsoskadliga intrång eller lukt inne.
Det du skriver är helt korrekt, men tyvärr inte det minsta relevant eftersom eldning i kamin inte klassas som en miljöfarlig verksamhet. Du tänker sannolikt på förbränning av avfall.

Jag installerade nyligen en kamin med skorsten tillsammans med min svåger i hans villa. Så som jag förstår det så kan man inte på något vis alls klandra en enskild granne för röklukt. Grannens ansvar är att dennes skorsten är korrekt utförd och eldningens omfattning är rimlig för den typ av brännare/eldstad som avses. (En vanlig braskamin får t.e.x inte användas som primär värmekälla i ett hus.) Samt att man endast eldar sådant bränsle som kaminen är avsedd för.

Det man kan göra är att vända sig till kommunen som kan besluta om begränsningar eller förbud att elda i ett område om det är så att luftkvaliteten i området påverkas avsevärt.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
(En vanlig braskamin får t.e.x inte användas som primär värmekälla i ett hus.)
Vill du att vi ska tro dig får du vara snäll och presentera en källa eller länk som stöder detta påstående
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
wildeside
J Janne82 skrev:
Ok, får avvakta lite och se då. Det är inte så att jag vill att dom ska sluta elda på något sätt. Var bara lite nyfiken på hur mycket rök det kan/ska lukta. Men igår var helt klart värst som sagt och det berodde väl då säkert mycket på att det var fuktigt i luften och tom regnade. Kanske blir bättre när det bli kallare?
Röklukt från grannar ibland beror oftast på att det är vindstilla och lågtryck(regn, dimma), då kan inte röken stiga uppåt som vanligt.
Inte mycket att göra åt, bara att lära sig att leva med eller be grannarna att inte elda när det är lågtryck (men det kan skapa mer problem än vad röklukten gör).
 
ElFredde ElFredde skrev:
Det du skriver är helt korrekt, men tyvärr inte det minsta relevant eftersom eldning i kamin inte klassas som en miljöfarlig verksamhet. Du tänker sannolikt på förbränning av avfall.

Det är synd om alla som inte vet vad dom snackar om och dessutom har en egen miljöfarlig verksamhet, som det finns förebyggande lagkrav om. Dessa kör också obesiktigade bilar, utan att ha körkort för de kan ändå inga trafikregler eller trafikförordningen. Eller?

Jag installerade nyligen en kamin med skorsten tillsammans med min svåger i hans villa. Så som jag förstår det så kan man inte på något vis alls klandra en enskild granne för röklukt. Grannens ansvar är att dennes skorsten är korrekt utförd och eldningens omfattning är rimlig för den typ av brännare/eldstad som avses. (En vanlig braskamin får t.e.x inte användas som primär värmekälla i ett hus.) Samt att man endast eldar sådant bränsle som kaminen är avsedd för.

Det man kan göra är att vända sig till kommunen som kan besluta om begränsningar eller förbud att elda i ett område om det är så att luftkvaliteten i området påverkas avsevärt.
 
F fribygg skrev:
Vill du att vi ska tro dig får du vara snäll och presentera en källa eller länk som stöder detta påstående
Din fråga är högst berättigad, eftersom jag ser att jag uttryckt mig lite otydligt.

Det finns ingen lag som säger att en kamin inte får vara den primära värmekällan i ett hus. En del gamla hus värms till exempel fortfarande upp med vedpanna. I dag så är det dock så att kommunerna inte längre ger bygglov för hus om de inte har någon modernare värmekälla än vedeldning. Och diskussionen i tråden handlar ju inte heller om vedpannor utan om braskaminer, och dessa är definitivt inte tänkta att fungera som primära värmekällor. Det är kommunen som styr över eldnings restriktioner, jag vet inte vad du bor i för kommun men du kan garanterat hitta information om detta på din kommuns hemsida. Hos Håbo kommun hittar man informationen under samma flik där man gör bygganmälan för sin braskamin.

Eller så kanske du vet någonting jag inte vet? Tillåter din kommun att man eldar hur mycket som helst i en braskamin? Vad händer med husets energideklaration om du börjar använda en braskamin i stället för husets riktiga värmesystem?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Janne82 skrev:
Hej!

Vi bor på en gata där jag skulle säga att över hälften har en braskamin, inklusive vi själva. Har kännt innan att vi fått in lite röklukt från grannarna mitt emot när dom eldar och man kan känna röklukten om man går ut. Har inte varit så farligt innan utan bara lite småstörigt. Men igår luktade det på hela nedervåningen och jag fick gå och stänga tilluftsventiler. Stack man ut näsan så luktade det rejält med rök. Det var väldigt blött och regnigt igår vet inte om det kan ha gjort det värre? Det är ju inte så man ser att det bolmar en massa rök ur skorstenen eller något sånt så tror inte dom eldar med något konstigt.

Är det bara att vänja sig eller gör dom något galet? Hur mycket lukt blir det när man eldar i braskamin?

Mvh J
Det där med vedeldning är ett problem. Mycket eldande är ett hälsoproblem för omgivningen. Kanske kan anmäla till kommunen och restriktioner införs.
 
De flesta kommuner har restriktioner om eldning i tätbebyggt område.
I min kommun får man inte elda vid så kallat "Lågt väder" d.v.s dimma, dis, regn, vindstilla etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.