BirgitS
a.o.f a.o.f skrev:
Det tråkiga är att handläggarens beslut är det slutgiltiga och att man inte kan gå vidare och få prövat sin sak av någon annan personal.
  • Är du inte nöjd med skadereglerarens svar kan du vända dig till försäkringsbolagets skadechef eller till försäkringsbolagets kundombudsman eller klagomålsansvarige.
  • Tycker du fortfarande att ditt ärende har bedömts fel kan du vända dig till ARN.
  • Du kan även vända dig till allmän domstol och stämma försäkringsbolaget.
https://www.hallakonsument.se/tips-...ojd-med-ersattningen-fran-forsakringsbolaget/
 
När man nästan gett upp..;)
Flatpaket på en vagn i varuhus redo för hemtransport efter shopping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror alla f-bolag har en egen intern avdelning som är en slags kundombudsman för att kolla på och ompröva i ärenden.
Där tycker jag man ska börja.
Avsikten med denna funktion är ju att fånga upp felaktiga beslut utav handläggarna, så jag tror nog att ett klagomål där kan resultera i en rättning utav ett dåligt eller felaktigt beslut.

Funkar inte det så finns det ju ännu mer långtgående saker att ta till, men då börjar det kosta av ens tid osv på ett helt annat sätt.
Har försökt men fick inte ta upp mitt ärende hos If:s kundombudsman.
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Hos If går det inte att klaga men Allmänna Reklamationsnämnden var ett bra tips! Stämma är lite dyrt och har hört att försäkringsbolagen alltid får rätt dessutom.
 
Fortsätter i den här tråden..

Fått omtapetserat 2 ggr, 2 av väggarna har bubblat sig och väggen med fototapeten är inte skarvarna allt för tighta samt skräp innanför på ett par ställen.

Hur mycket skräp (prickar) innanför är inom standard, inga skulle jag anse men jag antar Bygg AMA säger annat..
 
Åsa Lund
Står det nånting om ytskiktsklass eller referensytor i målningsbeskrivningen?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Står det nånting om ytskiktsklass eller referensytor i målningsbeskrivningen?
Nåt sånt har vi inte sett, inte ens på vykort.

Det är nog Bygg ama vi har att förlita oss på..
Som det är nu är 4 väggar fulare än innan efter att de (en Borlänge firma) tapetserat om 2 ggr.
 
Men efter att elfirman ville ha betalt för återmontering av material de själva har monterat i ner försäkringsärendet, samt råkat försöka ta betalt för 6st spotar istället för de 5 som verkligen sitter i taket så är finns det ingen motivation längre från vår sida att vända andra sidan till.
På måndag får huvudentreprenören ett samtal!

Vi har en katt med misstänkt astma!!
Det är nog nu!
 
Har försökt få tag på målarfirman i en vecka utan framgång, ringt arbetsledaren upprepade ggr varje dag utan svar, ibland upptaget men ringer inte tillbaka.

Som om vi och våra dåligt tapetserade väggar försvinner om dom inte svarar..

Nu får huvudentreprenören kontakta dom och förmedla våra frågor, samt meddela att dom satt sin fot hos oss för sista gången.

Miljönären är firman det handlar om.
Höjer ett varningens finger för dom.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Igår trillade det en VVS faktura på dryga 10':-....

13+4h för att dra 2x9m RiR från källare och ansluta uppe och nere.
Jag själv klamrade fast den.

Arbete med att dra om avlopp i badrum, det gamla röret till badkaret var 50mm och nu drogs ett 75mm vilket tydligen är standard för "säker vatten" i badrum.

25m RiR på fakturan... Materialet är en liten post, men timmarna....

Faktura i slutet av nov för ett jobb som utförts i maj.

Inget av detta har offererats!

Man blir småtrött.
 
Men varför skall du betala VVS kostnaden, om det är en försäkringsåtgärd? Det som gäller är att det rör som orsakade skadan får man betala själv. Sedan kan det finnas rör som man i samförstånd mellan hantverkare och försäkringstagare passar på att byta när badrummet ändå görs om.

Rör som måste bytas för att uppfylla säkert vatten blir nog en gränsfråga. man uppfyller säkert vatten om man lämnar äldre rör opåverkade (men det vore dumt att lämna dem). Men om du ex. skall sätta en ny golvbrunn, så måste troligen röret den ansluts till uppfylla säkert vatten. Så om golvbrunnen var den skyldige för vattenskadan, så hamnar brunnsbytet, med nödvändiga rörbyten på dig. Men om brunnen byts för att man skall kunna åtgärda vattenskadan, som beror på något annat så borde det gå på försäkringen.
 
H hempularen skrev:
Men varför skall du betala VVS kostnaden, om det är en försäkringsåtgärd? Det som gäller är att det rör som orsakade skadan får man betala själv. Sedan kan det finnas rör som man i samförstånd mellan hantverkare och försäkringstagare passar på att byta när badrummet ändå görs om.

Rör som måste bytas för att uppfylla säkert vatten blir nog en gränsfråga. man uppfyller säkert vatten om man lämnar äldre rör opåverkade (men det vore dumt att lämna dem). Men om du ex. skall sätta en ny golvbrunn, så måste troligen röret den ansluts till uppfylla säkert vatten. Så om golvbrunnen var den skyldige för vattenskadan, så hamnar brunnsbytet, med nödvändiga rörbyten på dig. Men om brunnen byts för att man skall kunna åtgärda vattenskadan, som beror på något annat så borde det gå på försäkringen.
Eftersom försäkringen bara täcker det skadade utrymmet (badrummet) får jag själv stå för kostnaden för RiR samt dragning av dessa. Tydligen ska tiden stämma, men några 25m har de inte gjort av med från källaren och upp till badrummet.
Då materialåtgången är något kryddad blir ja även skeptisk mot timmarna 13+4 för att dra om ledningarna upp.
Allt var förberett och öppnat så det var ingen håltagning eller liknande.
Sen tillkom tid för att byta avloppet i badrummet från 50 till 75mm då detta är standard, men som inte heller omfattades av försäkringen.

Så allt kanske är rimligt när det kommer ikring, tyvärr..
Tätskiktet var skadeorsak.
 
Men var det nödvändigt att dra om rören som blev rörirör, för att reparera vattenskadan? I så fall borde försäkringen täcka den kostnaden.

Det är omöjligt att det tar 13 timmar att dra rörirör. 9m. Om håltagningen var klar och de dessutom inte klamrade rören så går ju själva dragningen på typ 10 minuter. Sedan är det en fråga om kopplingar. Där kan det ju funnits lite extra arbete om de ex. måste kapa något bef. rör och koppla in sig? Har de rivit de rör som gick istället för de nya? Där kan ev. också finnas en tidsåtgång.
 
H hempularen skrev:
Men var det nödvändigt att dra om rören som blev rörirör, för att reparera vattenskadan? I så fall borde försäkringen täcka den kostnaden.

Det är omöjligt att det tar 13 timmar att dra rörirör. 9m. Om håltagningen var klar och de dessutom inte klamrade rören så går ju själva dragningen på typ 10 minuter. Sedan är det en fråga om kopplingar. Där kan det ju funnits lite extra arbete om de ex. måste kapa något bef. rör och koppla in sig? Har de rivit de rör som gick istället för de nya? Där kan ev. också finnas en tidsåtgång.
Rören drogs på vår begäran. De rev även bort de gamla.
Eftersom materialåtgången inte ser ut att stämma så är det inte långt bort att börja fundera över tiden..

Men jag vet inte, det blir ju ord mot ord.
Enligt arbetsledaren försökte dom göra det så bra som möjligt för kunden och få över så mycket det bara går på försäkringen.

Hela den här soppan börjar bli dryg nu.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det har nu gått lite mer än 1år sedan försäkringsärendet skapades gällande misstänkt fuktskada i badrummet på övervåningen.
Vi har än idag fått klart med byggfirman ang. ersättningskrav och annat.

Först skulle det vara klart i mitten av november enligt deras försäkringsbolag, som tyvärr är samma som vårat..
Sedan visade det sig att han som handla ärendet var en pensionerad medarbetare som hjälpte till vid "toppar"... Detta kom fram efter att jag jagat han utan framgång i några veckor. Ärendet hade hamnat mellan stolarna tills jag tröttnade och ringde upp och jagade någon i den pensionerades ställe. Enligt den nya skulle vi vara klara till före jul, men tyvärr... Sen var det sjukdom och annat och knäpptyst tills jag igen kontaktade byggfirman som ställde frågan till försäkringsbolaget, då skulle det vara klart före helgen.. som ev. blev klart idag och skickades till oss, per brev.

Så sjukt ineffektivt så hälften hade räckt och blivit över!
En av mellansveriges större firmor.

Jag skulle inte önska min värsta ovän detta.
Så förbannat trött och less allt som har med detta att göra!

To be continued... :rolleyes:
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.