D
Hej,

Jag vill ta upp en öppning i en yttervägg på ett hus med platt tak. Jag vill ha vikdörrar alternativt skjutdörrar. Huset står på berg med stadig och extra tilltagen betonggrund (krypgrund).


Område: Stockholm

Tak: Papp med normalt innertak.

Taklutning: 0-1 grader (platt)


Tidigare fanns det ett bra verktyg där man kunde räkna ut limträdimensioner och ange platt tak men det verktyget hittar jag inte längre. Dessutom har jag för mig att limträ knappast skulle fungera då det krävdes en höjd på över 60 cm.


Jag har en begränsad höjd att jobba med. Balken får vara omkring 25-30 cm hög.


Vilka stålbalkar (IPE, HEA, HEB mfl.) och dimensioner kan jag ha?


Vore så jäkla bussigt om någon kunde räkna alt. beskriva hur jag räknar.


IPE:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/IPE.pdf


HEA:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEA.pdf


HEB

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEB.pdf

MVH

Derby


Schematisk ritning av husvägg med måttsatt planerad öppning för vik- eller skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Ingen som har möjlighet ge lite hjälp?
 
D
På Byggbeskrivningar.se kan jag räkna på vilken limträ jag behöver med det går inte räkna på platt tak eller öppningar på m (max är 5m). Dessutom vet jag inte om jag ska använda storleken på huskroppen alternativt taket när jag ska beräkna.


Egentyngd yttertak:

0,55 kN/m2 - Papptak med isolering och invändig beklädnad


Egentyngd innertak:

0,45 kN/m2 - Normalt innertak (till exempel med enkel-/dubbelgips)


Snözon:

2 kN/m2
 
Det behövs mer info för att man ska kunna räkna på det. Helst en sektionsritning samt en beskrivning av den aktuella väggens uppbyggnad.
 
D
Ok, varför behöver man inte ange det på byggskrivningar bär man räknar på limträ. De kanske bara tar en standardvägg.

Den väggen som tas bort är uppbyggd med 120 reglar och isolering, fönster och skivmaterial.

Takstolarna ligger med avstånd 120
 
Jag skulle själv aldrig använda mig av byggskrivningar eller någon liknande beräkningsapp. Man vet aldrig vilka antaganden som ligger dolda. Är takstolarna fackverkstakstolar utan stöd på mitten?
 
D
Mm jag förstår. Misstänker att jag måste betala någon som kan skriva ett intyg till kommunen. Åtgärden är bygganmälanspliktig.

Det är inga fackverk utan det är balkar gjorda av skivmaterial som är limmade.

Balkarna ligger med stöd endast av ytterväggarna.
 
D
Tack för att du tar dig tid. Vore skönt att få en uppskattning om vilken typ av balk jag behöver eftersom det tar mig vidare i projekteringen.

Jag tror takbalken kan liknas vid dagens kertobalk
 
Om balken inte får vara högre än 300 mm går det inte med limträ. Den lägsta limträbalk jag kan tänka mig är 215x450 mm. Då får det bli stål, förslagsvis HEA 260. Med tanke på hur du ska utnyttja öppningen bör nedböjningen begränsas mer än normalt, vilket leder till en något kraftigare dimension.
 
  • Gilla
Daz
  • Laddar…
D
HEA är ju sjukt kraftig. Just en HEA 26 är dessutom en av de kraftigaste som finns i standardsortementet.

Använder du ett program eller höftar du?
 
D
Tyvärr är dessutom 26 cm för bred för väggen. Kanske får fundera om....
 
D
Om jag istället minskar spännvidden och lägger in en dörr såhär:

Schematisk bild av byggplan med mått, visar position för dörr i en vägg med föreslagen IPE-balk över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken IPE-balk tror du skulle fungera?
 
Jag brukar inte höfta i sådana här sammanhang. Jag räknar ut det med hjälp av elasticitetsteorin. Det blir grova dimensioner eftersom taklasterna är så stora pga spännvidden. Ska du ha skjutdörrar kräver det en mycket låg nedböjning. En HEA 260 kan du ersätta md en IPE 330. Minskar du öppningens storlek till 4,8 meter räcker det med HEA 220 eller IPE 270.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
D
justus, stort tack!

Du är en klippa!
 
D
Jag har funderat vidare....

1) Hur ska jag fästa balken i pelarna?

2) läste i en annan tråd att jag kan skippa hammarbandet vid avväxling. Då skulle jag få ytterliga 45mm i höjd. Vad tror du?

Under balken behöver jag ju en regel i trä. Hur fäster jag den på bästa sätt i stålbalken?

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.