Hornbach!

Ordning och reda och gott om plats för att lasta på brädgården. Underbart skruvsortiment. Kanon VVS-sortiment. Bra priser och som tidigare nämts prisgaranti. Bra trädgårds- och växtavdelning. Har aldrig blivit besviken där. Finns alltid personal att fråga. Alternativen är k-rauta och bauhaus.

Var och köpte en elko dimmer på hb. Kostade 499kr. Samma dimmer på bauhaus kostade 899kr. Det säger ju en del om just den saken :)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Beijer Byggmaterial alla dagar i veckan när det gäller det jag ska ha till huset, panel, lister m.m. Byggmax duger när det ska byggas en enkel spaljé, enkelt staket eller liknande. Sedan är det inte så mycket dyrare på Beijer än Byggmax om man ser till vad man får för pengarna. Sedan kan man ofta få bra rabatt på Beijer, bytte en panelsida på huset i somras samt "glesen" och med rabatt på Beijer blev bygget ca 1200 kr billigare än om jag handlat allt på Byggmax.
 
Boende och byggande i Dalarna så är valet självklart AB Karl Hedin. Kunnig och trevlig personal, snabba leveranser och bra rabatter vid större byggnationer, material av högsta klass och kvalitet.
Ett plus är ju att ägaren, som tyvärr nu sitter häktad, håller trakten fri från vargar vilket för den insatte inte är ett minus.
 
  • Gilla
  • Arg
saiter och 3 till
  • Laddar…
Jag bor nära Göteborg så det finns ju lite att välja på.

El handlar jag oftast på Hornbach. Ofta samma priser som eldirekt etc. på t.ex. brytare.

Bauhaus har jag märkt är billigare än Hornbach på viss VVS, men mycket dyrare på el.

Ibland har Byggmax bättre dimensioner än vad Hornbach och Bauhaus har, t.ex på markduk då jag ville ha 2m bred.

Jag brukar kolla alla tre kedjor på nätet och jämföra men Hornbach är favoriten även om det ligger längst bort.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Har alltid handlat på Woody.
Valde dem för flera år sedan trots att de är något lite dyrare än Byggmax o Jem o Fix.
Med rabatten jag fick blev det inte så stor skillnad som jag trodde.
Men eftersom jag inte är snickare så värdesätter jag all hjälp jag får när jag behöver. De är kunniga, tar sig tid o hjälper till.
På Byggmax är min uppfattning att de knappt vet skillnad på en spik o en skruv.

Men nu vet jag tyvärr inte längre var jag skall handla.
Sist jag var där hade de bytt namn till Derome.
Mitt konto var bortplockat o jag fick inte handla där eftersom jag var privatperson, så jag fick gå därifrån tomhänt.
Jag blev helt enkelt ”utslängd”.
Samma hände mig jag skulle bygga ett helt hus i lösvirke och fråga om jag kunde få öppna ett konto där men det gick inte för att jag var en privatperson hadde tänkt att köpa allt till huset där konstigt tyckte jag
Så det får bli en annan brägård
FÖR övrigt tycker jag optimera funkar utmärkt
 
Det beror lite på, tidigare handlade jag det mesta på byggmax och bauhaus men sedan några år tillbaka så blir det mer och mer lokala Beijer. För spontaninköp så är de dyrare men vid större affärer så är har de samma pris om inte lägre än vad de andra kan uppbåda. Samma tendens gäller även färg, fog, fix osv. det är lokala aktörer som med rabattavtalen blir jämförbara i pris,

Bauhaus och byggmax brädgårdar undviker jag annat än på vardagar när vanligt folk jobbar, Att vistas där bland alla andra har jag insett inte är bra för mitt blodtryck....
 
Handlade tidigare på vår lokala woody. Fick bra priser där. Sedan bytte de till Derome, och nu fokuserar de enbart mot byggfimor vilket märks, dels på utbudet och priset. Så nu blir det byggmax 30min hemifrån.
 
Är det bara jag som upplever att det blir olika varje gång pga det alltid är slut på grejer i lager (även när det ska finnas enligt site)?

Annars:
- Woody: bäst hjälp, bra sortiment, lite dyrt
- Hornbach: grymt sortiment, bra priser, min favorit
- Bauhaus: bra priser på vissa grejer, omöjligt att få hjälp
- Byggmax: väldigt bra priser, men man måste se upp med kvalitet på vissa grejer, alltid underbemannat
 
  • Gilla
MarcusRise
  • Laddar…
Hm… beror på vad virket ska användas till.

Byggvirke:

Är det inte så noga blir det närmaste byggmarknad (Karl Hedin). Är det lite mer noggrant så blir det XL-Bygg. Är det noggrannast så heter leverantören Lundquist och Lindroth. De har virket kvalitetsklassat redan på hyllkanten och allt jag köpt därifrån har varit bäst. Deras attityd gentemot oss hemmabyggare har dock varierat genom åren beroende på om byggsektorn varit på topp eller i nedan. Under senaste byggkrisen satt det banderoller på staketen om att hemmabyggarna var välkomna men när marknaden vände åkte banderollerna ner och numera måste man ha konto för att få handla. Den som är bra kan tydligen kosta på sig att vara uppnäst. Åtminstone fram till nästa byggkris…

Gemensamt för alla byggmarknader jag besökt är att det enda som ligger i hyllorna är kvistig, sprucken, transportskadad och krokig gran. Är den inte krokig vid köpet så kan man räkna med att den inte hunnit torka ännu. Det gäller i så fall att sno sig hem med skräpet fort som attan och spika upp det innan korkskruvseffekten drar igång.

Furuvirke finns inte i lager hos någon annat än som trall eller möjligen som obehandlad trall och till trall används alltid det sämsta virket. Stolpar i måtten 70 x 70 eller 90 x 90 finns möjligen i furu men då anses det som någon sorts hyvlat (rena skämtet) och kostar därför extra.

Snickerivirke:

På mina breddgrader blev det kris när Bröderna Holm lade ner sin fredagsförsäljning till "snickarbodsstollar" och efter det bara säljer till företagare. Numera köper jag snickerivirke från ett lokalt snickeri med sympatisk inställning till "baranågonpinneköpare". Det finns också en brädgård norr om Stockholm som heter Testrum. Testrum torkar sitt virke själva och har egen koll på processen. Sibirisk lärk är deras specialitet. Virket säljs okantat så man behöver kunna hantera både såg och hyvel för att handla där. Testrum säljer gärna till den som, helt enkelt, vill betala. Specialvirke kan den som bor i Stockholmsområdet få tag på hos Pondus Snickeri på Kungsholmen (inga krav på volymköp).
 
L laxen86 skrev:
Byggmax köper sämre kvalité, liksom flera andra billiga kedjor. Mycket mer kvist, sprickor, vridet trä.
En apelsin Mia Orange skrev:
Du verkar ha haft dåliga erfarenheter. När handlade du senast? Jag plockar alltid rätt noga på brädgården, men har inte upplevt att det är särskilt mycket värre på byggmax än andra. 40-50 % är rätt extremt.
Jag anar en orsak till Byggmax dåliga rykte här!
Ni duktiga, kunniga hemmasnickare sorterar fram de bästa bitarna när ni är på Byggmax.
Så det som blir kvar åt vanliga amatörhemmapulare är det sneda, krokiga, kvistiga, som ni har ratat.
Så får kanske Byggmax sitt dåliga rykte.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag anar en orsak till Byggmax dåliga rykte här!
Ni duktiga, kunniga hemmasnickare sorterar fram de bästa bitarna när ni är på Byggmax.
Så det som blir kvar åt vanliga amatörhemmapulare är det sneda, krokiga, kvistiga, som ni har ratat.
Så får kanske Byggmax sitt dåliga rykte.
I somras då jag handlat på bm så har jag undsluppit krokvirke, men då har dom istället haft en djurisk omsättning på paketen. Det är oftare jag hittar bra virke på bm än på xl i överlag. Oftast har det hunnit nån lallare före mig och gjort lite oordning i travarna med propellrar som följd, men efter lite utsortering till en kroktrave så har resten av virket varit helt juste.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag anar en orsak till Byggmax dåliga rykte här!
Ni duktiga, kunniga hemmasnickare sorterar fram de bästa bitarna när ni är på Byggmax.
Så det som blir kvar åt vanliga amatörhemmapulare är det sneda, krokiga, kvistiga, som ni har ratat.
Så får kanske Byggmax sitt dåliga rykte.
De som tror att man kan köpa billigast utan att anstränga sig blir besviken ja. Regeln är att det nedersta facket är sådant som andra ratat, ibland de två nedersta. Men byggmax håller ofta tokiga priser. Tex hade de kvalitetscement till under Optimeras inköpspris.
 
A andhak1 skrev:
Beijer Byggmaterial alla dagar i veckan när det gäller det jag ska ha till huset, panel, lister m.m. Byggmax duger när det ska byggas en enkel spaljé, enkelt staket eller liknande. Sedan är det inte så mycket dyrare på Beijer än Byggmax om man ser till vad man får för pengarna. Sedan kan man ofta få bra rabatt på Beijer, bytte en panelsida på huset i somras samt "glesen" och med rabatt på Beijer blev bygget ca 1200 kr billigare än om jag handlat allt på Byggmax.
Beijer försökte slå sig in hos oss. Det gick på arslet med deras priser. Jag berättade för ägaren att han sålde cement 30% dyrare säcken, och med 20% mindre mängd. Han ryckte på axlarna, så det gjorde jag med.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag anar en orsak till Byggmax dåliga rykte här!
Ni duktiga, kunniga hemmasnickare sorterar fram de bästa bitarna när ni är på Byggmax.
Så det som blir kvar åt vanliga amatörhemmapulare är det sneda, krokiga, kvistiga, som ni har ratat.
Så får kanske Byggmax sitt dåliga rykte.
Haha! Fast.. kollar inte alla vad de köper?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag har en vän som är snickare sedan 20år och han säger samma sak om Byggmax.
Dvs ofta sämre virke.

Och visst väljer man ut sitt virke. Men också olika beroende på vad man för tillfället ska ha det till.
Ibland vill man bara ha spikrakt och struntar i resten, ibland tätvuxet/starkt, ibland "vackert" eftersom det syns.


Jag pratade med en på Hornbach om detta i somras, om de 10% som är kvar när alla har plockat ur det som är användbart. De reklamerar ofta stora mängder virke! Det går till kassation och eldas upp.

Vem fasen bygger av krokiga, spruckna eller bananformade reglar och bräder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.