En parallell historia men med ett annat förlopp och utfall:
När vi byggde nytt år 2010 valde jag att inreda köket själv, men rörmokare och elektriker gjorde sitt.
Så när köksskåp och bänkar var på plats, och jag kopplade in den nya IKEA ugnen och induktionshällen och slog på säkringen så small det till och luktade lite bränt.
En elektriker kom och kikade och sa att "Ja här har vi visst glömt nollan" (kanske av gammal vana),
och så fixade han detta.
Jag tog hällen till en serviceverkstad som konstaterade att det gick inte att reparera,
det var för omfattande skador.
Så jag pratade med elfirman. Vad kostade hällen frågade de, 2995:- svarade jag.
Här har du 3500 kr så får du lite för sveda och värk sa de, och jag beställde en ny häll från IKEA.

Så alldeles före jul för åtta år sedan kunde vi för första gången köra vår spishäll med bra resultat.
Gissa om julglädjen stod på topp (y)
Innan dess hade vi fått klara oss med ett campingkök i 2½ månad i vårt nya fina hus.
Men det gick ju det med :)

Lycka till med spisen nu, Mnage_ask!
Det är snart dags att fixa tomtegröten och julskinkan :love:
 
  • Gilla
  • Haha
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Tack för kul läsning!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Behöver lite till hjälp med denna spis.
Allting har fungerat ok med den sedan jag bytte ut delarna som diskuterades i November men jag såg senast att det var glapp i 2 st av regulatorerna för värmen. Ibland bröt den inte utan gav full värme hela tiden.

På sprängskissen jag fick så finns regulatorerna under beteckning 82627 och 82626. Någon som har origialbeteckningen på dessa.
De är märkta Ego 50.55029.115 samt ego 50.57029.020. Hittar inte något veetigt när jag googlar på den.

Också nyfiken om det finns flera olika tekniker invändigt på dessa regulatorer. Jag hade en gammal regulator från EGO som hade samma spänning och strömmärking och var pinkompatiblem med den som satt i ugnen men det fungerade inte med den Den var märkt ego 50.57021.010. Det jag märkte som skillnad ar att mellan S1 och S2 så blev det på denna en resistans som ändrades beroende på hur jag reglerade regulatorn men på den som satt i spisen ändrades inte resistans när jag justerade på regulatorn. Finns det två olika tekniker på dessa?
 
A
De skillnader som finns är om det är 230V eller 400V
Om det enkelzon eller dubbelzon
Placeringen av stiften på baksidan kan skifta och märkningen av stiften kan skilja lite
Men man kan alltid få till det.
 
Enklast är nog om du har möjlighet ge originalnumret på de regulatorerna enligt sprängskissen så kan jag börja där
Ena är dubbel och andra är singel. De brukar ju vara relativt billiga så enklaste sättet att få det att fungera.



De två jag harde sparat från en annan ugn som var ca 10-15 år gammal men regulatorerna fungerade då. De är också märkta 13A 230 V samt att alla pinnar på stiften var exakt samma märkning så förstår inte varför de inte fungerade. Därav jag trodde funktionen kanske ändrats genom åren
Tyvärr har SMEG gjort en Multikontakt där alla stiften är ihopklämda i en stor kontakt så resprektive stift går inte flytta utan att klippa anslutningarna och pressa på nya kontakter vilket jag vill undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.