Allt liv på jorden strävar mot att motverka söndefall, genom att omsätta energi så kan vi bromsa sönderfall, genom att uppfinna byggteknik som skyddar mot fukt och kyla kan vi bygga hus som håller i flera generationer, men som sakt det krävs energi för att underhålla. Inom fysiken pratar man om entropi, att allt faller sönder och utjämnas, samtidigt så jobbar allt liv mot detta, och vi vill ju jobba med naturen genom att motverka entropi. Men entropi har en tendens av att vinna i långa loppet
 
De där spånen som ligger i mitt golv utan diffusionspärr ser verkligen sliten ut efter 110 år. Eller nej just det, den ser helt ny ut.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Exakt, Cellulosa isolering har samma egenskaper som kutterspån, enda skillnaden är att den har bättre lamda värde, lika bra som gullfiber, men kan andas. Varför har man då diffusionsspärren i nya hus, jo för att få lufttätt så att inte kalldrag och förlora värme som transporteras ut hur huset. Bästa av två världar. Men samtidigt kan vägen andas åt båda håll , thumb up :)
 
Så vad skulle du gjort när du kommit dit jag kommit i byggprocessen, jag har
ju lockpanel, 28mm luftspalt, asfaltsboard, 140mm iso skiva sen skarvförskjutning med 45 mm isoskiva, plast i taket. Ska jag plasta eller inte plasta väggar och golv :) spännande.

Mvh Roger
 
Jag säger inte att man måste ha en diffusionsspärr i alla lägen. Men argumenten mot den köper jag inte.
 
Har du gullfiber så är det plast som gäller, gullfiber skiva eller liknande tål inte fukt, utan binder fukt och kan på så sätt bilda mögel genom kondens i väggen, gullfiber förlorar även delvis sin isolerförmåga när den tar upp fukt. Plast gäller.
 
Cellulosa binder mycket mer vatten.
 
Har isolerat två små hus med Woody och pavaflex träfiberskiva. Har även kört med islona för tak i ett och såklart spån i golv vid vissa tillfällen. I ett fall har jag även sprutat ett hus med cellulosa. I samtliga fall har jag följt tillverkarens instruktioner, då skall du ej ha spärr utan broms. När det gäller återvunnet papper/cellulosa är det många som använder spärr vid nybyggen, men det behövs ej och tar den fina bugfringsegenskapen, det används också flitigt för att spruta väggar där det ej finns ngt skikt alls förutom ytter och innerpanel.
Det viktiga är, om möjligt, att få det konvektionstätt, det får du med tex broms eller spärr och gäller i princip alla isoleringsmaterial.
 
Cellulosa kan binda mer vatten, eftersom cellulosacellen kan bli mättad, men samtidigt kan den torka ut lika fort utan att ta skada, det är när du har fukt stående konstant, du får problem, men cellulosan torkar snabbt ut om fukt källan försvinner, andledningen att man har diffusionsspärr är för att reglera så endas lite fukt kan passera, då kommer cellerna aldrig att bli mättade och cellulosan reglerar fukten, fördelen med att ha en öppen difusionsspärf är att väggen kan torka ut åt båda håll, men mest utåt då de flesta moderna diffusionsdukar är är mycket tättare än vindpappen på utsidan.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jepp
 
Fukten kommer innifrån, den torkat inte innåt. Det finns inte fördelar med en dyr genomsläpplig plast.
 
Hur fukten rör sig beror på årstid och temperatur diffreanser ute och inne.
En fördel med att ha en diffusionsöppen duk är att fukten inne kan diffundera genom väggarna naturligt, du är inte beroende av att ventilationen ska föra ut luften ut ur huset, Vi är känsliga, om fukthalten ökar inne så känner man obehag och vill vädra, har du en diffusionsöppen väg med ett isolerinsmaterial som kan hantera fukt så kommer du alldrig få den känslan. Man får ett bättre inomhus klimat, inte så konstigt igentligen.
 
  • Gilla
Bygg-Maja
  • Laddar…
Ja tyvärr är den dyrare. Just nu.....
 
Plast = vindtätt och fukttätt
Ångbroms = vindtätt och lätt diffusionsöppen för fukt (4-5 gånger tättare än vindduken)
Vindduk = vindtätt och fuktöppen
 
  • Gilla
Bygg-Maja
  • Laddar…
Så ångbroms eller plast för min del, tack för all hjälp.{Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.