Jag behöver en åsikt, eller snarare en hint vilken väg vi ska gå / undvika.

Vi bor i ett typiskt, men ganska stort (240 m2), 70-talshus, 2 plan. Direktverkande el och många gamla treglasfönster.

Vi snålar en del med elradiatorerna i dag, och till största del värmer vi huset med två luft-luft-värmepumpar och en kakelugn. Resultatet blir ganska kalla golv under vinterhalvåret.

Så, för att vi ska få lite skönare golv ser jag tre lösningar:
  1. Byta alla gamla fönster till nya med bra isoleringsvärde.
  2. Installera golvvärme + bergvärmepump.
  3. Installera vanlig vattenburen värme (dvs. vattenfyllda radiatorer) + bergvärmepump.
  4. Installera solceller på taket och använd befintliga elradiatorer.

Så här tänker jag:

Byta fönster: Med så många fönster tror jag det blir jättedyrt. Resultatet blir säkert lite skönare golv, men med byggstandarden som rådde på 70-talet är jag tveksam på att det skulle bli så mycket bättre att det motiverar kostnaden.

Golvvärme: Vi får inte plats med isolering + golvvärme + ytskikt på befintliga golv. Det skulle innebära många speciella lösningar vid dörrar, badrum osv... troligen ganska fult, plus att takhöjden skulle bli märkbart lägre. Alternativet är då att bryta upp alla fina trägolv. Allt som allt en stor och dyr process gissar jag. Borra för bergvärme etc... Det låter för mig som ett hisklligt stort och dyrt projekt, med ett tveksamt resultat rent estetiskt.

Vanliga vattenradiatorer: Betydligt enklare än golvvärme, men vi har massor med fönster och jag räknar med att vi skulle behöva minst 18 radiatorer, varav 2 st extra långa. Det låter väldigt dyrt, och så borra för bergvärme på det.

Solceller: Ja, kan det vara något? Enda installationen som behöver göras är väl solcellerna på taket? Elradiatorer har vi ju redan under i stort sett varje fönster.

Jag hittar ingen på nätet som säger att solceller är räddningen för alla som idag har direktverkande el, och jag gissar att det beror på att man behöver elen som mest när solen inte skiner. Det kanske inte blir så fördelaktigt trots allt?

Vårat hus har brutet tak i alla fyra riktningar och ingen del vätter rakt mot söder, så det är kanske inte perfekta förhållanden för solel. Måste man inte också bli egen företagare för att få sälja el till nätet? Det låter inte så lockande när det blir dags att deklarera.

Ja, som ni ser... inte mycket räknat på än så länge, men mellan tummen och pekfingret, vad skulle ni tro är bästa lösningen? Vad skulle ni göra? Börja räkna på en massa tänkbara olika lösningar, eller skulle ni utesluta något redan nu? Är direktverkande el + solceller en bra kombination?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Jag behöver en åsikt, eller snarare en hint vilken väg vi ska gå / undvika.

Vi bor i ett typiskt, men ganska stort (240 m2), 70-talshus, 2 plan. Direktverkande el och många gamla treglasfönster.

Vi snålar en del med elradiatorerna i dag, och till största del värmer vi huset med två luft-luft-värmepumpar och en kakelugn. Resultatet blir ganska kalla golv under vinterhalvåret.

Så, för att vi ska få lite skönare golv ser jag tre lösningar:
  1. Byta alla gamla fönster till nya med bra isoleringsvärde.
  2. Installera golvvärme + bergvärmepump.
  3. Installera vanlig vattenburen värme (dvs. vattenfyllda radiatorer) + bergvärmepump.
  4. Installera solceller på taket och använd befintliga elradiatorer.

Så här tänker jag:

Byta fönster: Med så många fönster tror jag det blir jättedyrt. Resultatet blir säkert lite skönare golv, men med byggstandarden som rådde på 70-talet är jag tveksam på att det skulle bli så mycket bättre att det motiverar kostnaden.

Golvvärme: Vi får inte plats med isolering + golvvärme + ytskikt på befintliga golv. Det skulle innebära många speciella lösningar vid dörrar, badrum osv... troligen ganska fult, plus att takhöjden skulle bli märkbart lägre. Alternativet är då att bryta upp alla fina trägolv. Allt som allt en stor och dyr process gissar jag. Borra för bergvärme etc... Det låter för mig som ett hisklligt stort och dyrt projekt, med ett tveksamt resultat rent estetiskt.

Vanliga vattenradiatorer: Betydligt enklare än golvvärme, men vi har massor med fönster och jag räknar med att vi skulle behöva minst 18 radiatorer, varav 2 st extra långa. Det låter väldigt dyrt, och så borra för bergvärme på det.

Solceller: Ja, kan det vara något? Enda installationen som behöver göras är väl solcellerna på taket? Elradiatorer har vi ju redan under i stort sett varje fönster.

Jag hittar ingen på nätet som säger att solceller är räddningen för alla som idag har direktverkande el, och jag gissar att det beror på att man behöver elen som mest när solen inte skiner. Det kanske inte blir så fördelaktigt trots allt?

Vårat hus har brutet tak i alla fyra riktningar och ingen del vätter rakt mot söder, så det är kanske inte perfekta förhållanden för solel. Måste man inte också bli egen företagare för att få sälja el till nätet? Det låter inte så lockande när det blir dags att deklarera.

Ja, som ni ser... inte mycket räknat på än så länge, men mellan tummen och pekfingret, vad skulle ni tro är bästa lösningen? Vad skulle ni göra? Börja räkna på en massa tänkbara olika lösningar, eller skulle ni utesluta något redan nu? Är direktverkande el + solceller en bra kombination?
Liknande förutsättningar och samma funderingar här!
1. Har redan genomfört. Kostar ca 200 000. Resultatet blev lägre energiförbrukning och mindre dragit, dvs nu känns 19 grader OK innan kändes det kallt.
2. Har inte ens övervägt av de skäl du angett
3. Dyrt, fult med synliga rör, brist på plats för bergvärmepump .
4. Mkt intressant. Finns lösningar för detta? Varför gå via vatten, när solceller ger el och radiatorerna förbrukar el? Tror du kan kvitta förbrukad med producerad el på något sätt.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
P Pin skrev:
1. Har redan genomfört. Kostar ca 200 000. Resultatet blev lägre energiförbrukning och mindre dragit, dvs nu känns 19 grader OK innan kändes det kallt.
Intressant. 200 000 är mycket, men om det verkligen gör stor skillnad så kan det ju fortfarande vara värt det.

P Pin skrev:
Tror du kan kvitta förbrukad med producerad el på något sätt.
Ja, kan man verkligen kvitta kWh mot kWh? Har läst både att man kan, och inte. Är det upp till elbolaget som levererar? Det låter lite för förmånligt för att vara sant.
 
T
L lubbe75 skrev:
Intressant. 200 000 är mycket, men om det verkligen gör stor skillnad så kan det ju fortfarande vara värt det.



Ja, kan man verkligen kvitta kWh mot kWh? Har läst både att man kan, och inte. Är det upp till elbolaget som levererar? Det låter lite för förmånligt för att vara sant.
Fortum kvittar, dvs du betalar/får in samma pris upp som ner
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Pin säger att han har bytt till nya fönster kostade 200 000 pengar. Det blev mindre dragit, säger han.
Men han säger inte vad han hade för fönster före bytet. Kanske hade han gamla dåliga 2-glas-fönster. Då klart det blev bra med nya moderna fönster.

Om nu Lubbe75 har 3-glasfönster(originalfönster från 1970?) om än gamla, så är det i alla fall treglas. 3-glasfönster borde vara bättre än 2-glas-fönster. Kanske då inte blir så stor skillnad att byta ut fönsterna? Visserligen är fönster idag en hel vetenskap, med skikt på insidan och utsidan för att minska värmeutstrålningen och öka instrålningen av värme.

Moderna fönster har k-värde på 0,8 till 1,2 W/(m2 K).
Kopplade 2-glasfönster ligger på ca 5 W/(m2 K).
Man vill ha lågt k-värde = värmegenomgångstal.

När det gäller solceller och direktverkande el via el-element så vet jag en del om det.
Installerar man en solcellsanläggning som under ett år producerar ca ens kWh-årsbehov, då blir det ganska bra.
Skattemyndigheten medger dig då ett direkt avdrag på skatten med 0,60 kr/såld kWh. Dessutom får du betalt för varje såld kWh, nu ca 0,60 kr/kWh, exkl. moms. Utöver det får du elcertifikat för varje såld kWh, ca 0,20 kr. som du kan sälja. Yttermera får du från ditt elnätsbolag så kallad nätnyttoersättning för varje såld kWh på ca 0,05 kr/kWh exkl. moms. På vinter är produktion nästan 0, men på sommaren producerar du mycket ström som du säljer. Dvs du får för varje såld kWh ca 1,45 kr/kWh. Med de slantarna köper du ström på vinter.

Bekanten har enfamiljshus från 1972 med direktverkande el, och sedan 2016 solcellsanläggning som producerar hela årsbehovet av kWh. De producerar ca 18000 kWh/år. Jag tror de säljer ca 14000 kWh och köper ca 14000 kWh. De egenkonsumerar alltså ca 4000 kWh egenproducerad ström.

Nej, tokbyråkraterna har äntligen tagit bort kravet att man ska registrera sig som företagare för att ha solcellsanläggning. det togs bort från och med 1:a jan 2016. Det var en idioti utan dess like att de tidigare krävde det.

Är det så kallat valmtak ni har?
 
Redigerat:
200 är i runda slängar, minns inte exakt. Det är 24 fönster och fyra altandörrar. De nya är aluminium på utsidan. Det finns billigare varianter. Både gamla och nya är tvåglas. De gamla var kopplade och i dåligt skick från byggåret 1976. Tvåglas på de nya istf treglas då isolervärdet skiljde marginellt , men priset på treglas högre och lite mindre ljusinsläpp, och huset i övrigt halvdåligt isolerat.
Före bytet ca 30 000 kWh/år, efter ca 24 000 kWh/år (men svårt att jämföra olika år och vitvaror har också bytts ut). Playback på elräkningen är alltså väldigt lång. Men de gamla fönstren hade behövt målning och kittning så viss kostnad hade jag haft ändå. Fick någon tusenlapp på blocket för,de gamla dörrarna och några av fönstren också .
 
Tacka för att det att blev bra och ökad komfort med moderna fönster pin, när du tidigare hade gamla kopplade(dragiga) 2-glasfönster. Ni bytte säkert fönster även för att de nya är lättare att sköta. Endast 2 sidor att fönsterputsa, tidigare 4 sidor.

Det är till och med så att om man har alltför bra fönster, läs väldigt lågt k-värde, då blir rutan som vätter utomhus, väldigt kall och kan få kondens och isbildning. Alltför bra är heller inte bra, så att säga.
 
Redigerat:
Jag tror helt klart på solpanelerna. Har du bra förutsättningar för en rejäl solcellsanläggning så betalar den sig ju på kring 10 år. Det går dessutom att få ner priset på paneler rejält om man köper från Tyskland. Googla på photovoltaik deutchland så får du olika alternativ. Fönster har jag hört är svårt att räkna hem kostnadsmässigt men här killgissar jag nog mest. Konvertera till vattenburet är ju också ett rejält ingrepp, säkert bra men det utesluter ju inte solceller. Sen kan man ju se över elradiatorerna också. Jag har just köpt radiatorer med wifi så man kan sänka temperaturen när man inte är hemma och göra scheman och så, det tror jag kommer spara en del också.
 
Så är det faktiskt. Gamla el-radiatorer från 1970-talet, de fungerar så som att antingen går de på full effekt eller ingen effekt. Alltså fanns bara på(1500 W) eller av (W). Värmen från dem går då rätt upp i taket och lägger sig där, när de är på och bänner med 1500 W. Grannen som bor ovanpå får så att säga trevlig golvvärme, gratis. Moderna el-element pulsar strömmen och ger steglös effekt (0 till 1500 W) istället och ger bättre komfort och värmen går inte lika snabbt direkt upp i taket.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Så är det faktiskt. Gamla el-radiatorer från 1970-talet, de fungerar så som att antingen går de på full effekt eller ingen effekt. Värmen från dem går då rätt upp i taket och lägger sig där. Grannen som bor ovanpå får så att säga trevlig golvvärme. Moderna el-element pulsar strömmen istället och ger bättre komfort.
Fast att värmen stiger är en fysikalisk lag och har,ingenting med åldern att göra
Det som ofta är bättre idag är termostat/reglering
 
Delvis samma tankar här.

Du skriver att golvvärme bygger för mycket, men har du funderat på att köra elgolvvärme? En kompis nämnde detta som förslag till vårt hus eftersom det är så kostsamt att dra in cirkulation för radiatorer. Inte grävt i det själv så mycket ännu, men dessa ska inte vara lika tjocka vad jag förstår.

Hoppas själv att vi kan landa i att solpaneler kan täcka upp mycket av vårt behov i framtiden och kanske elgolvvärme för att få bort radiatorerna och varma golv.
 
Jag vet inte hur mycket bygghöjd elgolvvärme kräver, men måtte vara mindre än vattenburen golvvärme. Själva elvärmefilmen ska väl inte behöva vara så väldigt tjock, utan att veta, gissar jag på 3 à 5 mm.

Det finns kanske någon forumsmedlem som vet bättre och har lagt sådant elvärme i golvet?

Lubbe75,
Du har inte nämnt hur många kWh elström ni förbrukar i ert enfamiljshus per år. Det borde du ha nämnt redan i 1:a inlägget. Får man gissa, kring 22000 kWh/år.
 
Redigerat:
Excel
Hade samma förutsättningar som dig.

Körde på 3. Kostade en hel del pengar naturligtvis men besparingen är också enorm. Installerade 2013, detta år är investeringen helt amorterad. Nu är det en sedelpress. Räntekostnaden för investeringen under dessa 6 år är försumbar mot elräkningarna innan.

Har också treglasfönster, bytte mest för att de var missfärgade. Gav dock lite varmare golv just vid fönstret. Min glasmästare bytte endast kasetter så det blev inte så dyrt.

Solceller skulle jag vänta med om jag vore dig.
 
Excel
Tillägg, kommer själv investra i solceller när de blir bättre och billigare, när det blir under 6 år återbetalning kör jag.

På vinterhalvåret kommer det ju snö som täcker panelerna, detta gör mig lite tveksam till solceller.

Så det ena behöver inte utesluta det andra, ta det i rätt ordning bara.
 
På vinterhalvåret, 1:a nov tom 28:e feb, producerar solcellerna knappt någon ström alls. Om det då ligger snö på solcellerna gör det inget. T.ex. bekantens solcellsanläggning på 21 kWp installerad effekt som producerar ca 18000 kWh/år, så gör den under dec. bara ca 100 kWh när det inte ligger någon snö på panelerna under hela månaden. Ca samma i januari. Däremot under maj månad gör den ca 3400 kWh

Det finns takvärmefolie 0,30 mm tjock. Kan man inte ha den under golvet, då den bara bygger 0,30 mm? Ett fabrikat är Ebeco. Sådan tunn folie används tydligen i golven på husvagnar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.