Hej
Nu har jag äntligen hittat min drömtomt!
Problemet är att den är för dyr!!

Min första väldigt preliminära budget ser ut så här:
Tomt: 1 miljon
Hus: 2.5-3.5 miljoner

Tomten som jag nu hittat kostar 2 miljoner vilket innebär att jag direkt överskrider min budget med 1 miljon. Det innebär att jag måste spara in 1 miljon på husbygget.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att spara 1 miljon?

Jag vill inte bygga ett "sämre" hus än vad jag tänkt från början.
En lösning kan vara att bygga huset halvklart för att sedan bygga resten när det passar bättre.
Hur mycket tror ni man orkar att ha halvklart i huset?
Hur mycket kan man då sparar tror ni?
Ni som köpt material utomlands, hur mycket har ni lyckats att spara?
Andra bra förslag?

Jag är fullt medveten av att ingen vet några exata siffror med jag är tacksam för "gissningar".

Tack frö hjälpen!
 
Välj huset för 2.5 mkr, så har du sparat 1 mkr....
 
tina.m skrev:
Varför skulle ett hus för 2.5 milj kr automatiskt vara sämre än ett för 3.5 milj kr?
Är man inte ekonomiskt oberoende så får man tyvärr prioritera.
Hur ska du ha det? Om du menar att man kan göra ett lika bra hus för 2.5 som för 3.5 miljoner, så finns det väl ingen anledning att prioritera? Man kan ju tydligen få allt utan att gå upp i pris ;)

Nej, nu till ursprungsfrågan. Vad gäller halvfärdigt så är det nog att ta i. Det är jobbigt att flytta in i ett halvfärdigt hus. Däremot finns det saker man mycket väl kan vänta med. En sådan sak är garage. Det behöver inte vara alls dumt att vänta med garaget - det är ändå så många beslut som måste fattas att det kan vara bra att man skjuter på några, för att minska antalet beslut som blir fel (det är ofta dyrt att rätta till dåliga beslut).

Dessutom kan man ju välja att inte inreda vissa rum som ni kanske kan klara er utan tills eventuella barn föds eller blir större, och använda dem som förråd så länge, eftersom ni inte har ett garage ännu. Om familjen fortfarande växer och ni har planerat många badrum, kanske ni kan vänta med att inreda ett av badrummen också?
 
Man ska heller inte glömma bort att väljer man att bygga halvfärdigt initialt, så innbär det ju inte att kostnaden/utgiften inte finns om man vill få det färdigt.
 
Självklart måsta man prioritera. Dock så kan man spara mycket pengar om man lägger ner lite jobb själv.

Jag gjorde enligt följande när jag byggde vårt hus.
Tog fram ritningar
Skickade dem till 5 företag och fick tillbaka offerter
Jämförde dem och valde ut tre lämpliga som jag förde samtal med
Pressade priserna mot varandra
(sedan hade jag sådan tur att en 6e entreprenör ville vara med och honom valde jag)
Specifiera alla kostnader i offterten, skriv in att du får lyfta ut de delar du kan ordna bättre själv. (för att få detta att fungera måste ni skriva datum då det är ok att lyfta bort delar så man inte ställer till det för entreprenören)
Nu har du ett högstapris
Ta varje del och se om du kan hitta mer prisvärda alternativ

Nackdelen är att detta kräver en del jobb och helst lite bra kontakter

Ett annat alternativ som jag nog skulle använda idag är följande:
Ta fram ritningar
Hör runt efter en duktig snickare
Anställ 3 st polacker
Leta efter hus som skall byggas i närheten och gå ihop och få grupprabbater

Snickaren lägger upp jobbet, ger order till sina tre hantlangare.
Du är där minst tre gånger i veckan och har korta möten och ser till att alla mtrl är på plats.
 
Se till att köpa i material själv framför allt EL och VVS på det kanske du kan spara 75000. Hoppa över kamin och skorsten men förbered var dessa ska stå då sparar du 50000 till. Vänta med garage så har du sparat minst 150000 gentemot att köpa ett färdigt på plats. Välj takplåt men dimensionera för betongpannor. vet inte hur mycket du sparar på det men kanske 15000. Ta elelement på övervåningen även om du har vattenburen golvvärme nere. Så gräsmattan själv, sätt upp din egen tv antenn.

Välj Ikeakök med enklaste luckorna. Men lyxa till med 70 cm djup på skivan i stället. Om 10 år då ungarna ändå har raserat/repat köksluckorna så byter du till nya fina IKEA luckor i stället. Måla väggarna i stället för att tapetsera. Du kommer antagligen att göra om ytskickten inom de närmaste 10 åren pga slitage och sprickor.

Lägg in billigt laminatgolv själv i stället för att låta snickarna lägga in parkettgolv.

ta tjänstledigt och bygg på huset tillsammans med polacker och en erfaren snickare som arbetsledare. Vänta med att inreda övervåning.

Leta runt bland flera husleverantörer och ställ dessa mot varandra. Annonsera efter överblivet material som gips, virke,isolering, takpanner i områden där det byggs mycket nya villor. I Prinsip ALLA får över lite grann an´v dessa grejor som dom gladeligen vill bli av med eftersom dom ändå inte har några förråd att stoppa sakerna i!

Köp/hyr en liten lätt lastbil och åk till polen och köp billigt byggmaterial.

Köp begagnat material som tex elpanna, VVS, kök osv. Idag säljs det otroligt mycket nästan nya grejor där de nya ägarna till hus kastar ut det förra ägarna just satt in!

Sätt in en enkel gör det själv solfångaranläggning eller liknande för att kunna få bidrag.

Göre en rejäl och konkurrensutsatt upphandling av alla hantverkare där du lägger in vitesklausuler och specifikationer på vad som krävs.

Starta eget byggföretag och anställ hantverkarna i ditt bolag i stället för att hyra in dom. Du tappar då möjligheten att reklamera/klaga och får själv betala in alla avgifter och försäkringar men du borde kunna komma undan momsen på själva arbetet på det sättet. Sen kanske du kan förhandla till dig lite bättre rabatter som näringsidkare än privatperson.

Köp ett billigt befintligt modulhus (typ Älvsbyhus) i norrlands inland och flytta dit där du bor.


KÖP TOMTEN OCH EN HUSBIL OCH VÄNTA PÅ LÅGKONJUKTUREN I BYGGBRANSCHEN SOM KOMMER SNART. Och bygg då i stället!

Så i princip är det enda man kan göra är att byta egen tid/ansträngning mot ekonomisk vinst. Finns lite gratis här i livet. Glöm inte bort alla kostander och avgifter som du inte kan påverka, typ bygglov, anslutningsavgifter osv.

Vi gjorde precis tvärt om med det mesta och pengarna bara flyter iväg i aldrig sinande takt till struliga hantverkare osv!


Lycka till!





 
Tack för tipsen, nu har vi lite ideer vad man kan spara på.

Tyvärr visade sig att våran drömtomt inte var våran drömtomt så vi letar vidare efter den perfekta tomten.
 
skogstomten skrev:
KÖP TOMTEN OCH EN HUSBIL OCH VÄNTA PÅ LÅGKONJUKTUREN I BYGGBRANSCHEN SOM KOMMER SNART. Och bygg då i stället!
Det här låter ju intressant - utveckla! :)
 
Har byggts mycket hus under de senaste 5-6 åren. Många husbyggare kommer från ett bekymmersfritt lägenhetsägande utan underhållsarbete osv. Man har kanske kunnat föra över en liten vinst som man gjort på den gamla bostadsrätten för att finansiera det nya huset. Skatten sköt man naturligtvis upp eftersom man gladeligen skaffade ett dyrare boende

Tomtebolyckan ler förutom att förhållandena börjar knaka pga påfrestningarna med husbygget. Den nya bilen som står på tomten kostar mer än man tror. Det andra barnet spär på påfrestningarna ytterligare ;).

Så börjar fastighetsskatten att ska betalas samtidigt som taxeringsvärdena skjutit i höjden. Räntorna börjar gå uppåt. Amortering på huslån är bara för fegisar som inte tror att huspriserna kommer att fortsätta stiga i all oändlighet :-X.

Det börjar bli dax att underhålla och renovera det "nya" huset som nu börjar kännas lite "begagnat" efter två småbarn :-?.

Alla som föddes på 1940- talet blir till slut tvugna att lämna sina obelånade villor för att flytta in i lägenhet/långvården :'(.

Vad händer då?


Skilsmässa? Flytta och köpa nytt eftersom man inte är van att kontinuerligt underhålla? Byta till en billigare bil trots att grannen har en ny fin? Huf flux söker man billigare boende och då måste den uppskjutna skatten betalas in....Personlig konkurs? :surprised:

Alltså ett väldigt överutbud på äldre hus med stort renoveringsbehov och även nästan nya hus som också behöver underhållas.

Kombinera detta med många säljare som känner sig tvingade att sälja vilket gör dom mer benägna att pruta.

Kombinerat med att många haft en tidigare vinst vilket gör att man kan sälja ganska långt under den verkliga byggkostnaden som dom faktiskt hade utan att för den skull gå back.

Allt dessa faktorer borde pressa priserna på begagnade hus neråt rejält. Vilket också borde slå stopp på nybyggandet rejält eftersom prisglappet mellan nästan nytt och helt nytt blir alldeles för stort. Vilket alltså gör att hustillverkarna/hantverkarna får slåss om de få kunder som fortfarande vill bygga nytt vilket borde leda till att även detta blir billigare!

Så därför ska du skaffa husbil och vänta ;)

Det här var ju bara min lilla enkla framtidsanalys men den verkar ju inte allt för orimlig med tanke på vad vi ser omkring oss och allt som är på gång inom olika områden. (Ja jag jobbar som marknadsanalytiker men egentligen inom bilbranschen till vardags)

 
Jobbar du möjligen med husbilar? ;D
 
skogstomten skrev:
Allt dessa faktorer borde pressa priserna på begagnade hus neråt rejält.

...

Så därför ska du skaffa husbil och vänta ;)
Givetvis kommer det någon nedgång för huspriserna och för byggkostnaderna någon gång. Frågan är när och till vilken nivå priserna och kostnaderna faller.

För en liten jämförelse så sjönk inte byggkostnaderna generellt under den största krisen för byggbranschen i modern tid, den i början på 90-talet.

Vad gäller huspriserna brukar man något förenklat tala om 3 dominerande faktorer som på sikt styr den fundamentala husköpkraften och därmed den underliggande prisutvecklingen. Dessa tre faktorer är:

* Inkomster i ett brett perspektiv och i reala termer
* Ränteläge
* Skattesituation

Med början 1990 och slut 1992 utvecklades alla dessa faktorer i hög hastighet åt fel håll. Avdragsrätten för utgiftsräntor minskades från i genomsnitt ca 50% till 30% i 1990 års skattereform. Samtidigt föll de totala reala inkomsterna under intryck av en extremt snabb stegring av arbetslösheten, från under 1.5% till 9.2%. Dessutom rusade räntorna mycket snabbt och nådde extrema nivåer.

Under denna tid samverkade alltså de tre kraftfullaste faktorerna för att skapa en "perfekt storm" på bostadsmarknaden. Under denna perfekta storm med skyhöga räntor, snabbt fallande realinkomster och kraftigt försämrad avdragsrätt så skedde det största prisfallet på småhus i moderntid. Från toppen till botten föll priserna i genomsnitt med 19% (enligt SCB:s fastighetsprisindex för "Småhus för permanentboende"). Inte 50% som en del kan få det att låta som ibland. Inte heller 33% eller 25%, utan 19%.

Den som hade köpt bara något år före toppen och sålde bara strax efter botten gjorde en god vinst på affären. Den som 1986 satte sig och väntade på fallet som en del redan såg som helt givet efter den extrema prisutvecklingen, fick vänta förgäves. Inte ens under det tidiga 90-talets värsta år fick dessa väntare se samma prisnivå som under högkonjunkturens 1986.

Och om vi ställer fram klockan 20 år från 1986, så finns det inget som garanterar att vi under nästa kris kommer att få se priser som är lika låga som de som gällde under högkonjunkturens 2006.

I dagsläget är den vikigaste faktorn, inkomsterna, väldigt positiv. Räntefaktorn kan man tolka lite olika. Räntan ligger klart under snittet för det senaste decenniet och kan därför ses som positiv, men man kan också se den som neutral eller svagt negativ utifrån vilket perspektiv man väljer. Skattesituationen är just nu stabil. Därmed säger konventionell visdom om huspriser att ett större prisfall inom den allra närmaste framtiden är högst osannolik i avsaknad av en större chock. Det finns dock förstås inga garantier.

Avslutningsvis kan sägas att för att boendekostnaderna vid dagens prisläge ska motsvara samma andel av våra inkomster som 1991 (sett som Räntekostnad efter skatt på medianhuset per BNP per capita), så måste riksbanken höja räntan till ca 9,9%. Där är vi sannolikt inte inom en snar framtid.
 
Precis som Ksund beskriver så är risken att boendet i husbilen blir långavarigt och plågsamt. Man kanske hellre bygger/köper sitt hus och har det bra i väntan på den stora "krashen" och sedan uthärdar höga räntor och små marginaler innan det vänder uppåt igen.

Som jag ser det så finns ett stort hot mot ekonomin och det är skilsmässa, övriga negatvia händelser är av övergående art och oftast fullt möjliga att hantera.

Man ska också ha klart för sig att man som villaägare har större möjligheter att påverka sin boendekostnad jämför hyreslägenhet eller bostadsrätt.

T ex:
Skjuta på amortering
Skjuta på rep/underhåll
Spara på konsumtion av vatten/el
Spara in på semestern genom att bara vara på tomten och mysa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.