Mitt uppe i en renovering där ett nytt litet badrum(knappt 4m2) ska bli till. Jag har redan bestämt mig för att det blir golvvärme och en handdukstork som uppvärmning. Vi har vattenburet värmesystem med bergvärme.

Funderar nu dock på hur jag ska få golvet varmt under de perioder som bergvärmen står stilla, har inte arbetstank på systemet. Sedan tidigare har jag installerat en LK Heater vid en liknande renovering, denna har fungerat bra men är förhållandevis dyr.

Så nu är min fråga om det går att värma även golvvärmeslingorna med elpatronen i handdukstorken? Elpatronerna brukar ligga på 300W(en LK Heater är på 350W) så det borde väl räcka o bli över för den lilla yta det handlar om?

Har gjort en liten "kladd" på hur jag tänkt mig. Tror ni att det skulle kunna fungera?
Handritad skiss av planerat värmesystem för badrum med färgkodning och komponenter som handdukstork och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min erfarenhet är att handdukstorken inte är nämnvärt effektiv för rumsvärmen i badrummet när man har golvvärme. Däremot lyxigt mysigt med varm handduk - vilket jag är för snål till att använda.

Jag använder bara handdukstorken för att torka färgat garn i min verksamhet :rolleyes:. Och så är den billig och estetisk snygg i mitt badrum!
 
Tanken är egentligen inte heller att handdukstorken ska göra nåt åt rumsvärmen utan mer för att ha en varm handduk när man duschat:)

Frågan gäller ju egentligen om det går att utnyttja elpatronen i handdukstorken på det sätt som jag skissat på?
 
Varför via elpatronen utan istället direkt mot eluttag? Blir kanske dyrare driftmässigt men ska den bara vara igång korta stunder blir det billigare installation.
 
Du missuppfattar hela min fråga:)
Jag är ute efter att ha möjligheten att kunna ha ett varmt golv även när bergvärmepumpen inte producerar värme. Alternativet är en Heater, men att utnyttja elpatronen i handdukstorken är ett billigare alternativ om det skulle fungera.

Att det blir några extra kronor för elektricitet är jag medveten om:)
 
J
J jojo123 skrev:
Tveksam om det räcker , varför inte en sådan här om det får plats , och ställa termostaten på 20C
/www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/tankar-och-vattenberedare/varmvattenberedare/varmvattenberedare-tesy-bilight-compact/p-884602?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=Cj0KCQiA28nfBRCDARIsANc5BFDn3Yc12LY2omXbugsiQj51pot9rQyl5TnkIvwSC5Ku3kOtlzL8wHQaArePEALw_wcB
Det är ju oxå ett alternativ(y)
Jag kan dock inte riktigt släppa den andra idén... räcka till tycker jag att det borde göra. En Heater på 350W ska klara en golvyta på 12m2. Då borde elpatronen på 300W räcka till knappa 4m2 tycker jag:thinking:
 
J
Finns bara ett sätt kvar för dig nu , gör allt som du tänkt dig , men reservera en plats för det jag länkade till på lämpligt ställe med rör och ventiler + EL stickpropp , ska vara lätt att komplitera om det behövs
Inte fel att ligga i framkant
 
@Krilleman, du är ju kunnig och brukar ju ha koll på det mesta inom "rörkrökeriet":) Har du någon input på min fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.