Skall isolera vinden själv hade jag tänkt, vad kan det komma att kosta inklusive luftspalt etc? Huset finns i sthlm området, och jag har kikat på isolering på ByggMax men är osäker på vad man behöver mer. Ngn som har ngn erfarenhet ??? Vad tar en fackman för att göra det?
 
Jag påbörjade arbetet med isoleringen för drygt 1 år sedan på vårat Höner och det är inte speciellt komplicerat men det tar mer tid och går åt mer material än vad man kanske kan tro (eller åtminstonde vad jag trodde).

Jag sprutade ändå med lösull och slapp myckat av det tråkigaste och mest kliande arbetet. Men i gengäld isolerade jag snedtaket ända ut till takfoten, förbi stödbenen vilket förmodligen minst fördubblade arbetsinsatsen med luftspalt och påsalning.

Det som tar mycket tid i anspråk för en glad amatör (händig eller ej) är att fundera ut alla lösningar där det är lite trixigt. Ibland kan ett litet moment ta många timmar...

Vi skall precis påbörja tapetseringen så nu har man det mesta arbete bakom sig i alla fall. Jag har sparat alla kvitton och det mesta är inhandlat på byggmax, men jag har inte summerat ännu. Gissningvis har jag lagt ut i runda slängar 50.000 kr i material fram till det var färdig isolerat (inkl. sprutning av lösullen). Däräfter har det gått en hel del 1.000-lappar ytterligare.

En snickare som jag har mycket god kontakt med berättade att skall man som egen företagare göra en övervåning på ett Höner (hans firma har gjort 20 övervåningar i år på Älvsbyhus) så klarar man det för omkring 120.000 sek (vitt). Helt klart ligger kring det dubbla, men då är det en vanlig sickarlön på omkring 350 kr/h och inget extra.
 
Ok jag förstår, men i 50 000 ingår det då innerväggar och sånt också eller är det bara isolering / luftspallt / plast etc?

Jag räknade för att få fram ungefärlig yta på taket och tror att jag hamnade på cirka 150 kvm, kan detta stämma? Om det är så om man kör på byggmax priser så kostar ju isoleringen ca 57kr/kvm dvs cirka 9000. Till detta kommer ju sen givetvis en massa annat material.

Vi har inte tillträtt huset ännu men älvsbyhus skulle skicka ned deras beskrivning på hur man går tillväga för att isolera. Får väl börja i den änden..

Använde ni "Rulle Tak" och vilken mm isåfall (150 eller 200?) www.byggmax.se

Är en glad hobbysnickare men jag hoppas att man skall grejja detta ändå :)
 
Ok jag förstår, men i 50 000 ingår det då innerväggar och sånt också eller är det bara isolering / luftspallt / plast etc?
Luftspalet, isolering, plats och glespanel ingår i det priset.

När du får materialspecen från Älvsbyhus kan du enkelt gå in och knappa in materialet på Byggmax hemsida, tror att du landar på omkring 30.000:- för det som behövs för att isolera klart (fram till glespanel). Men tänk på att den specen inte räknar med spillmaterial.

Har för mig att det står bl.a. en åtgång på 450 meter glespanel (22 x 120 eller 22 x 95) men beroende på vilka längder du får tag på kan du säkerligen räkna med en hel del löpmeter i spill.

Vi sprutade lösull vilket gick på knappt 20.000:- (inkl. arbete) så det är lite dyrare än med skivor, gissar att material för skivor går på omkring 15.000:-. Men det går också åt lite mera virke och många gånger mera arbete.

Använde ni "Rulle Tak" och vilken mm isåfall (150 eller 200?)
Rulle använde vi inte utan körde med skivor (heter proffskiva på byggmax) i gavlar och takkupa. Ungefärlig åtgång i antal säckar för min del:

5 st 95 mm
4 st 120 mm
2 st 45 mm
2 st 70 mm

Säckarna ligger väl runt 250:- styck.
Sedan har jag förmodligen åkt iväg med ett par säckar spill av detta, inte minst gavlarna ger mycket spill.
 
Ok tack för tipset skall kolla sen när vi fått hem materialet från älvsbyhus.. hade först tänk isolera upp till nock och ha takstolarna synliga i stora sovrummet men det verkar ju inte fungera med tanke på ventilationen som skall gå på "lilla vinden". Lite synd tycker jag, det hade varit snyggt med dem framme liksom :-/
 
Våran granne fick ett pris på 80 000:- plus moms av snickarlaget som byggde deras Älvsbyhus. Det var inkl. material och vitt då de inte utförde svartarbete.
 
Ok det ger således en kostnad på 100 000 kr inkl moms. Tror jag skall försöka isolera själv för att om möjligt hålla ned kostnaden. ;)
 
Visst kan du isolera (nästan) upp till nock, var noga med ångspärren och luftspalt bara. Montera en ventilationshuv på nocken så får du extra drag :)

Jag tänkte först också isolera upp till nock, men kom fram till att det nog hade varit roligare om det varit lite mer "gammaldags" bjälkar ...
 
Man får således kolla lite extra i byggbeskrivningarna :)

Håller med om att bjälkarna inte är de roligaste men om man brunbetsar dem / laserar kanske man kan få fram en mer "gammal" look ???
 
Hej

Det som fick oss att välja bort att isolera ädå till nock (förutom de tråkiga bjälkarna) är att det blir inte så mycket kvar ovan bjälken.
När man isolerat sina dm så blir det bara en liten trekant kvar...vi tyckte inte att det var värt det...
/Aja
 
Vi bygger just nu ett freja, dvs ovanvåning på 45kvadrat ungefär. Byggarna ville ha 110 000 för att isolera och sätta gips, dock bara "skalet" dvs inga innerväggar.... Tycker det är för mkt, borde ju gå att göra för 1/3 del om man gör det själv.
 
En gammal tråd som jag följer upp, och jag kan så här cirka ett år senare meddela att kostnaden är uppe i 148383 kr och då är varken golv, tapeter, badrum, bastu på plats så det springer nog iväg är jag rädd.
 
Hej Patte.

Jag har själv ett Höner som ska isoleras framöver. De pengar du lagt ut. Är det bara för material? Eller har du tagit in snickare?
 
Hej tills idag har jag lagt ned totalt ca 250 000kr fördelat enligt följande ungefär

Elektriker 50 000 kr
Snickare 24 000 kr
Rörmokare 25 000 kr (inkl element, vattenburet)
Plattsättare 10 000 kr
Målare 8000 kr
Mtrl (kakel,klinker, parkett golv, färg, lister, toalett, badrumsarmatur, innedörrar etc) 130 000 kr

På detta kommer VÄLDIGT mycket eget arbete.. Håller på och sätter lister just nu och bastun beräknas färdigställas under hösten så att man kan inviga den kanske till jul?

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.