Hej !

Har köpt en tomt för att bygga villa och garage på.
Tomten visar sig ligga precis utanför Kommunens sk. "Verksamhetsområde"
vilket innebär att jag själv måste stå för alla kostnader, material, jobb etc etc
ända fram till Kommunens Anslutningspunkt samt även avgift för att få koppla in sig på Kommunens system
Som grädde på moset så ligger min tomt i höjd sett under Kommunens anslutningspunkt vilket gör att valet på avlopp faller på en sk. LTA-anläggning.

Kommunens anslutningspunkt är in i ett 160 mm rör
och kommunen säger att min LTA anläggning ska ha 50 mm slang.

Kommunen har satt priset 170 000 Kronor :mad: som kostnad för att få ansluta sig till deras nät.

Villan kommer att ligga ca 200 Meter från anslutningspunkten.
Höjdskillnaden är ännu inte utmätt men skulle uppskatta den till ca 5-7 meter.

Då jag är totalt novis på allt detta med Vatten & Avlopp så skulle jag gärna vilja ha synpunkter
och tips på hur man ska gå tillväga, tänka osv när det gäller LTA.
Även hur man ska dimensionera ett sådant system.
Fabrikat på pumpar osv ?

:) Så bomba på med era kommentarer och erfarenheter !!! :)
 
Funkar det inte med 'vanligt' enskilt avlopp?
 
Ligger du utanför verksamhetsområdet kan du ha ett enskilt avlopp och det kostar max 75.000:-.
 
Ifall du kan ansluta dig till det kommunala så bör ju din fastighet ligga inom verksamhetsområdet för VA och då skall ju kommun stå för en förbindelsepunkt som skall vara placerad vid fastighetsgräns.
Var är punkten som ligger 200 m bort placerad?
Om du ligger utanför verksamhetsområdet kan du alltid skicka in en ansökan som nämnden får ta beslut på.
Val av LTA anläggning så skulle jag personlig välja skandinavisk kommunalteknik dom hjälper även till med dimensionering. Men spontant så räcker en PEM 40 mellan LTA-stationen och förbindelsepunkten.
 
useless useless skrev:
Funkar det inte med 'vanligt' enskilt avlopp?
I kontakt med Kommunen så säger man att bygglov endast kommer att beviljas om något av följande alternativ väljs gällande Avlopp.
Alt 1. Helt sluten tank.
Alt 2. LTA

H huggan skrev:
Ligger du utanför verksamhetsområdet kan du ha ett enskilt avlopp
och det kostar max 75.000:-.
Helt sluten tank känns inte så lockande.
 
Raggsockan Raggsockan skrev:
1. Ifall du kan ansluta dig till det kommunala så bör ju din fastighet ligga inom verksamhetsområdet för VA och då skall ju kommun stå för en förbindelsepunkt som skall vara placerad vid fastighetsgräns.
Var är punkten som ligger 200 m bort placerad?

2. Om du ligger utanför verksamhetsområdet kan du alltid skicka in en ansökan som nämnden får ta beslut på.

3. Val av LTA anläggning så skulle jag personlig välja skandinavisk kommunalteknik dom hjälper även till med dimensionering. Men spontant så räcker en PEM 40 mellan LTA-stationen och förbindelsepunkten.
1. Kommunens anslutningspunkt ligger ca 200 Meter från punkten där Villan ska byggas och ca 100 meter från min tomtgräns.

2. Förklara gärna mera om detta och vad det innebär och hur man gör ?

3. Tack för den rekommendationen.
Kommunen säger att LTA slangen ska vara 50 mm
 
Kommunen har skrivit till mig att det enda de kommer att vara behjälpliga med vid inkoppling på deras
Vatten och Avlopps nät är att de kommer att göra en sk. "Avsättning" vid deras anslutningspunkt.
Jag skrev då till Kommunen och frågade vad detta innebär rent praktiskt och detta är svaret jag fick:

Vad Kommunen menar med "avsättning" är att Kommunen gör anslutningspunkter/ förbindelsepunkter
för Vatten och avlopp för er att ansluta mot till er fastighet vid Kommunens verksamhetsområdes gräns,
ungefär som Kommunen gör anslutningspunkter till tomtgränsen inom Kommunens verksamhetsområde.
 
Kommunen kan tyvärr ställa krav på att man ska ansluta till kommunalt VA även om man ligger utanför verksamhetsområdet.

170 000 för att få en förbindelsepunkt upprättad var inte dåligt.

Jag antar att du ska ansluta vatten med? Jag hade grävt ner 40 mm till avloppet och 32 till vattnet,möjligen att man ska lägga en 40 slang till vattnet med. Så länge som det bara är du som ska ansluta på den ledningen fins det ingen anledning till att lägga större än 40mm på avloppet.

Finns det fler fastigheter i din närhet som skulle kunna vara intresserade av att ansluta? Att gräva 200m är inte gratis...

Jag skulle rekommendera två olika pumpar antingen skandinavisk kommunalteknik LPS2000e eller Flygt Compit 900 med en pump som heter 3069.

De skiljer sig lite åt och är byggda på olika sätt, båda två är bra produkter men jag anser nog att flygt är lite bättre.
 
N NoOne2k skrev:
1. Kommunen kan tyvärr ställa krav på att man ska ansluta till kommunalt VA även om man ligger utanför verksamhetsområdet.

2. 170 000 för att få en förbindelsepunkt upprättad var inte dåligt.

3. Jag antar att du ska ansluta vatten med?
Jag hade grävt ner 40 mm till avloppet och 32 till vattnet, möjligen att man ska lägga en 40 slang till vattnet med.
Så länge som det bara är du som ska ansluta på den ledningen finns det ingen anledning till att lägga större än 40mm på avloppet.

4. Finns det fler fastigheter i din närhet som skulle kunna vara intresserade av att ansluta?
Att gräva 200m är inte gratis...

5. Jag skulle rekommendera två olika pumpar antingen
skandinavisk kommunalteknik LPS2000e eller Flygt Compit 900 med en pump som heter 3069.

De skiljer sig lite åt och är byggda på olika sätt, båda två är bra produkter men jag anser nog att flygt är lite bättre.
1. Vi vill ju helst ha Kommunalt VA, men de begär ett mycket oskäligt pris bara för att få koppla in sig. :mad:

2. Precis, det är ett oskäligt pris dessutom satt av en Kommun som ska serva sina invånare :mad:

3. Jo, självklart vatten också.
Blir 32 mm till vatten.

4. Joo, så som det ser ut just nu kommer jag och den blivande grannen att dela på
grävkostnaden, materialkostnaden osv samt även på själva 50 mm LTA ledningen,
dock så tror jag att vi väljer separata LTA tankar och pumpanläggning.

5. Tack för den rekommendationen.
 
Well den avgiften är inte alls speciellt konstigt hög, jag hade en liknande, fick iofs en anslutningspunkt vid tomtgränsen
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
R
2stroke 2stroke skrev:
1. Vi vill ju helst ha Kommunalt VA, men de begär ett mycket oskäligt pris bara för att få koppla in sig. :mad:

2. Precis, det är ett oskäligt pris dessutom satt av en Kommun som ska serva sina invånare :mad:

3. Jo, självklart vatten också.
Blir 32 mm till vatten.

4. Joo, så som det ser ut just nu kommer jag och den blivande grannen att dela på
grävkostnaden, materialkostnaden osv samt även på själva 50 mm LTA ledningen,
dock så tror jag att vi väljer separata LTA tankar och pumpanläggning.

5. Tack för den rekommendationen.
Sätt in backventiler så du o grannen inte pumpar skit till varandra.
 
  • Gilla
2stroke
  • Laddar…
Ett alternativ kan ju vara att lämna in bygglovsansökan för infiltration så att man kan överklaga avslaget. Då behandlas det ovanför tjänstemannanivå och man har möjlighet att komma med egna synpunkter.
 
Summan för anslutningen är ju inte så hög. Och får ni dela på den så är det ju ett jättebra pris.
 
  • Arg
2stroke
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Well den avgiften är inte alls speciellt konstigt hög, jag hade en liknande, fick iofs en anslutningspunkt vid tomtgränsen
Den stora skillnaden är att din fastighet troligtvis ligger innanför verksamhetsområdet, då har VA-huvudmannen en skyldighet att dra fram VA till tomtgränsen. Kostnaden för det hela är dessutom reglerat i VA-taxan. Utanför verksamhetsområdet är det fritt fram att ta ut hur stor/liten kostnad som helst. Det som är intressant är vad TS hade fått betala om fastigheten låg innanför verksamhetsområdet.

Där ni grenar avloppet bor ni sätta 45 graders t-stycke på avloppet och direkt efter sätta en backventil på din resp. din grannes ledning. Huvudstammen bör vara 50mm, hur ni gör med era egna serviser är vad som passar, troligen är det lättare att köpa samma dimension.

Även om det är dyrare bör ni ha 2 pumpstationer. Vad händer den dagen ni inte är lika goda grannar eller om strömmen går hos grannen och ni fortsätter använda avloppet är bara två teoretiska problem.
 
  • Gilla
2stroke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.