Vilka träd har ni i er trädgård?

Ja vad har ni? Hur många?
Vilka är ni nöjda med, några ni ångrar att ni planterade? Stora eller små?

Själv har jag 2 styck olika äppelträd 5 år gamla, ett plommonträd (4 år)och ett skadat klarbärsträd (4 år).

Men funderar att köpa några prydnadsträd. Velar dock lite vilka ska jag välja.

Ös på nu med vad ni har!
 
Gammelnörden
Kan rekommendera näverhägg `Honey`. https://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=140
Fin färg på barken som pryder på vintern och vacker blomning på våren och man slipper rotskott som man får med vanlig hägg. Tålig och blir finare i barken ju längre upp i landet man bor. :)
Näverhägg 'Honey' i blom vid en cykelparkering, med distinkt färg på barken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bild från nätet)
 
harry73
Vi har en skogstomt, så det är snarare vilka träd fick vara kvar istället för vilka vi planterade.
Vi har 10 - 20 ekar (kanske fler) i olika storlekar (mellan ca 20 och 80 år gamla). Vi kan tänka oss att ta bort några mindre träd, men skulle gråta i flera år om alla ekar skulle dö (t ex pga sjukdom)
Vi har också tallar, jag vet inte hur många men de är ca 40 år gamla. Några planerar vi att ta bort och några har karaktär och är viktiga för trädgården. Syftet (med trädfällningen) är framförallt att få in lite mer sol i trädgården.
Sedan har vi några fågelbär/körsbär och rönn som fick bli lite större än sly och även äkta fläder är frejdad hos oss.
Vi har några små granar som fick stå kvar i hopp om att de skulle bli fina julgranar, men de växer knappt och blir inte tät, så de ska bort för eller senare.

Vi försökte plantera ett äppelträd, men rötterna blev uppätna av sorkar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Min favorit av våra träd är en ståtlig ask, väldigt vacker form, blad och stam.

Vår enda ek hamnar också högt på listan.

Av prydnadsträd är jag svag för rönnsumak, ger en exotisk känsla. Gullregn är också bra, gröna sent på hösten och överdådig blommning. Silverpäron är väldigt fint och ger lite medelhavskänsla.

Av fruktträden längtar jag mest efter att persikorna ska börja producera.

Nästa beställning av träd kommer inehålla bla Lind, hästkastanj, valnöt och cembratall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Allt fick tas bort vid nybygget då tomten är liten (600 kvm) utom en riktigt stor gammal ask som står vid tomtgräns/gata. Den månar jag mycket om men de flesta askar i grannskapet har dött pga askskottssjukan. Den är lämplig som vindfång mot östersjövindar på vintern.

Jag har kompletterat med två äppleträd på A2 högstam. Tre klotrobinior är otroligt fina. En asklönn som nu börjar bre ut sig fint och som stammas upp pga den lilla trädgården. Ett par stora tysklönnar i tomtgräns mot kohage behåller jag då de skyddar mot norrvindar men det krävs arbete eftersom de sprider sig.

Jag satte tre glanskörsbär pga den fina barken men det blev inte bra. Jag tycker inte kronorna blir snygga. Två av dem ska bort.

Trädgården har flera häckar och fem stora bambus och är nu lummig men nog får det plats med ett par träd till ...

Från min förra trädgård i staden saknar jag framför allt junimagnolian som började blomma efter försäljningen och den vackra catalpan - bägge med fantastiskt bladverk.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
5 små äppelträd, 1 bigarrå (favorit-trädet) ett par björkar.
Tog ner alla barrträd och fick tyvärr ta en fin hängbjörk som va rutten och riskerade falla på grannens hus.
 
Näverhägg honey! Detta är något jag missat, helt klart intressant.

Fläder, det ska det bli (y)

Bambu, finns det någon sort som kan växa i zon 3-4? någon som är ätbar?
 
Rönn är alltid trevligt och klarar sig en bit uppåt landet oxå. Bland de mindre träden är prydnadsaplar bland mina favoriter. Finns i en mängd olika varianter med olika färg på blommning, blad och frukt. Vissa kan användas till marmelad, men det är mest fåglarna som äter.Endel behåller sina frkter långt in i vintern och pryder därmed när mycket annat är visset och tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.