Skulle koppla om antennsladden till TV:en hemma och råkade komma åt elementet samtidigt, "pirrade" lagom skönt i armen som låg mot elementet.

Tog fram multimetern ock konstaterade 28V mellan element och jorden på alla signalanslutningar på tv. Hittade även 28V mellan hölje på sattelitmottagaren och element. Alla enheter är anslutna till ett ojordat uttag, borde dock inte inverka då det är Euro-kontakter på alla enheter.

Har ingen vanlig TV-antenn utan bara en parabol som inte är ansluten till elnätet.

Kollade i köket där det finns jordade uttag, 0,5 Ohm och ingen spänning mellan element och jordanslutning, dvs vattenledningsystemet verkar vara "potentialutjämnat".

Någon som har en idé var dessa 28V kommer ifrån och om det är något farligt som man borde göra något åt?



 
Roger B skrev:
Tog fram multimetern ock konstaterade 28V mellan element och jorden på alla signalanslutningar på tv. Hittade även 28V mellan hölje på sattelitmottagaren och element. Alla enheter är anslutna till ett ojordat uttag, borde dock inte inverka då det är Euro-kontakter på alla enheter.

Har ingen vanlig TV-antenn utan bara en parabol som inte är ansluten till elnätet.
Grattis, om parabolen sitter uppskruvad på husväggen så har du mycket lägre risk att råka ut för åskrelaterade skador :)

Roger B skrev:
Någon som har en idé var dessa 28V kommer ifrån och om det är något farligt som man borde göra något åt?
De kommer från nätfilter i switchade nätdelar i apparaterna.

Det är inget man behöver göra något åt om man inte har några problem med det.

Om du t.ex. ansluter en stereo till satellitmottagaren och ansluter samma stereo till en dator som är ansjuten i jordat vägguttag så ryck ur strömmen till tv, parabol & co medan du kopplar med sladdarna, annars kan du i extremfall pajal ljudkort och/eller ingångar i stereon o.s.v....
 
Faktiskt så hjälper det inte att ha spänninglöst när man kopplard det kan hända ändå, bästa är att ha fiber emellan stereo o tv.
 
fooney skrev:
Faktiskt så hjälper det inte att ha spänninglöst när man kopplard det kan hända ändå, bästa är att ha fiber emellan stereo o tv.
Nej, om man drar ur ALLA elsladdar till ALLA apparater så kan det nog inte hända :) :)
 
Nej, om man drar ur ALLA elsladdar till ALLA apparater så kan det nog inte hända
Säg det till min scartingång på tv:n som jag numera inte kan använda.. Ingen sladd i, men det ville sig inte väl iaf. Det behöver iofs inte ha berot på just ovan nämnda orsak men någon "spik" måste ha uppstått som förstörde några kretsar när jag slog i gång datorn, som precis kopplats ihop med tv:n i ovan nämnda scartingång.
 
yxis skrev:
Nej, om man drar ur ALLA elsladdar till ALLA apparater så kan det nog inte hända :) :)
Hm om du nu menar att dra ut alla sladdar o inte sätta i dem igen så förstår jag :)

Men spikar kan uppkomma när man slår på exempelvis en dator.

Soundblasters gamla ljudkort var en direkt livsfara för alla typer av förstärkare. Så fort datorn startades så skickade den ut tillräckligt mycket spänning för att förstöra. Så därav fiberns lämplighet !
 
Soundblasters gamla ljudkort var en direkt livsfara för alla typer av förstärkare. Så fort datorn startades så skickade den ut tillräckligt mycket spänning för att förstöra. Så därav fiberns lämplighet !
När man tänder i badrummet hemma så knastrar det till i datorns högtalare, verkar vara mycket skräp som kommer ut via ljudkortet. När datorn skall kopplas till stereon i framtiden så får det bli fiber för att vara på säkra sidan.
 
Roger B skrev:
Skulle koppla om antennsladden till TV:en hemma och råkade komma åt elementet samtidigt, "pirrade" lagom skönt i armen som låg mot elementet.
Jag pillade med koaxen till min parabol en gång när jag bodde hos min farsa. Den stötte emot elementet och det blixtrade till ordentligt. Det var färdigtittat på den TV:n efter den gången, men allt annant höll (Video, parabol, förstärkare mm..) Hur kunde det vara sån spänning mellan elementet och en parabolsladd. Jag hade visserligen alla apparaterna inkopplade, men ändå...
 
Du borde inte ha någon spänning till höljet på radiatorn.
Höljet får inte vara jordat i ett rum som saknar jord, då förstör man säkerheten med potentialfri utrustning.

Eller är det vattenburen värme?
Då är det bara att sätta igång och potentialutjämna och/eller sätta pex-rör eller motsvarande mellan radiatorsystemet och cirkpump/panna
 
sverre skrev:
Du borde inte ha någon spänning till höljet på radiatorn.
Höljet får inte vara jordat i ett rum som saknar jord, då förstör man säkerheten med potentialfri utrustning.
Är inte det här en nytillkommen regel, förr (70-talet iaf) installerade man väl alltid skyddsjordad direktverkande el i samma rum som man installerade ojordade vägguttag?

sverre skrev:
Eller är det vattenburen värme?
Då är det bara att sätta igång och potentialutjämna och/eller sätta pex-rör eller motsvarande mellan radiatorsystemet och cirkpump/panna
Jag skulle ju helt klart föredra att byta till jordade vägguttag om så är fallet.

Fast det hjälper inte, för tv, parabolmottagare o.s.v. har i 99 fall av 100 eller än mer vanligt än så platta "klass II"-stickproppar, d.v.s. ojordade men får anslutas i jordat uttag, så man får fortfarande ett visst "läck" från elnätet ut till prylarnas signaljord, som hänger ihop genom kablarna mellan lådorna och därmed ökar tillgänglig "läckström" (för den som tar i signaljord och el/vattenjord samtidigt) med antalet anslutna burkar. Allt fler burkar med switchad nätdel skapar mer och mer läckström.

En variant är att ansluta åskledare till tv-antennen. Då kan man vara säker på att tv, video o.s.v. går sönder nån gång då det åskar för då smäller det förr (luftledningar) eller senare (nedgrävda ledningar) från elnätet genom video/tv ut via antennkabel ner i åskledaren.

Jag undrar vad lagarna säger om att ansluta husets åskledare till elnätets jord?
 
Hej ´

ang spänning på koaxen till parabolen så skickar mottagaren ut spänning till LNB. Det kanske kan vara det som blixtra till.
 
Dacke skrev:
Hej ´

ang spänning på koaxen till parabolen så skickar mottagaren ut spänning till LNB. Det kanske kan vara det som blixtra till.
Jovisst, den spänningen och strömmen räcker till för små gnistor (och vissa av de första mottagarna, "folkparabolen" handic 5000, var inte ens kortslutningsskyddade så då var det bara att rota efter 200mA T i bra-att-ha-lådan och inse att man inte har rätt värde), men den lär bara kittla om man får den mot ett sår eller liknande, och inte mellan kabeln och ellementet.
 
yxis skrev:
Är inte det här en nytillkommen regel, förr (70-talet iaf) installerade man väl alltid skyddsjordad direktverkande el i samma rum som man installerade ojordade vägguttag?
Det är ingen ny regel, och det sattes upp direktverkande el-värme som anslöts till skydds-jord, men det var fel även då.
Dom som kunde regelboken anslöt inte skyddsjorden, trots jordanslutning i radiatorn.

Vad det gäller åskledare så vet jag inte exakt vad som gäller då jag inte har jobbat med det.
Ska konsultera böckerna om vad som gäller!
Återkommer imorgon!
 
RoTe
sverre skrev:
Dom som kunde regelboken anslöt inte skyddsjorden, trots jordanslutning i radiatorn.

Där ser man... Här var jorden ansluten trots ojordade uttag. Undrar hur många elektriker som visste om det där. Numera är dock hela husets uttag jordade.
 
Samma hos mig i förra huset.

I nya huset så är allt nytt jordat men något gammalt uttag är det inte.

Det är en ren miss från elektrikern. Jag menar självklart ska han se igenom tre decimeter ikea kartonger att det sitter ett uttag bakom ;D

Då det är en uttanpåliggande mattning till det uttaget så får det vara till nästa tapetsering
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.