D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att den balken inte håller. Men att det inte skulle gå att räkna på den låter mycket osannolikt.
Det går utmärkt att räkna på hur mycket "balken" håller för, problemet är att även om du har specifikationerna för vad plyfan håller för så när man skivar den så ändras parametrarna, inte till det bättre.
Oftast när man, om man, blir tvungen till nödlösningar, så räknas alla delar som sämsta tänkbara, även om materialet är bättre, bara för att få fram ett minsta värde.
Så dessa hemmasnickrade balkar med vanligt lim, borde hamna på, gissningsvis dubbla tjockleken och dubbla bredden.
Även om konstruktionen håller för mera laster så används en hög säkerhetsmarginal.

Tror att man behöver mera kunskap för att själv beräkna detta, kan tänka mig att @justusandersson eller någon annan med lite mera kunskap klarar detta, troligtvis inte gemene man.
 
Jag har skummat regeltexterna utan att hitta något som styrker kravet på ”typgodkänd” var menar ni att det står?

Vad som däremot framgår är att börigheten måste verifieras, något som lär bli svårt i det här fallet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har skummat regeltexterna utan att hitta något som styrker kravet på ”typgodkänd” var menar ni att det står?

Vad som däremot framgår är att börigheten måste verifieras, något som lär bli svårt i det här fallet.
Ja det är det det faller, eftersom man måste göra förstörande tester och sedan se till att man producerar likadant i en lång serie.
 
  • Gilla
Wixl
  • Laddar…
Så varje gång man bygger ett udda hus där inte prefabricerade element funkar så måste man bygga ett likadant hus man kan förstöra?
Jag är ganska övertygad om att det räcker med adekvata hållfasthetsberäkningar och att man använder hållfastklassificerat material.
 
  • Gilla
Graffen och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju färdiga sådana plyfa-"balkar" (Kertobalkar) att köpa, såg ett hus som var byggt så här på Bygga Hus.
Men de sitter mycket tätare och är köpta så från början.

"3mm tjocka svarvade faner limmas samman med ett vattenfast lim under högt tryck och hög temperatur."
Har svårt att tro att det där är limmat under högt tryck och temperatur.....

https://www.byggahus.se/arkitektur/garage-forvandlat-villa-konstgalleri
 
useless useless skrev:
Så varje gång man bygger ett udda hus där inte prefabricerade element funkar så måste man bygga ett likadant hus man kan förstöra?
Jag är ganska övertygad om att det räcker med adekvata hållfasthetsberäkningar och att man använder hållfastklassificerat material.
det borde räcka att man uppfyller den konstruktionsritning man fått bygglov baserat på. Där ska dock finnas angiven hållfasthet och vad de baseras på. Så det är nog där ka och kommunen kan gå in. Att man inte bygger enligt lovet.
 
Det är inte så mycket som är öppet för spekulation och "man borde kunna" och så vidare.

Från EKS 10:

18 § Med byggprodukter med bedömda egenskaper avses i denna författning produkter som tillverkats för att permanent ingå i byggnadsverk och som antingen

a) är CE-märkta,

b) är typgodkända och/eller tillverkningskontrollerade enligt bestämmelserna i 8 kap. 22–23 §§ PBL,

c) har certifierats av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten i fråga enligt förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/931 , eller

d) har tillverkats i en fabrik vars tillverkning och produktionskontroll och utfallet därav för byggprodukten fortlöpande övervakas, bedöms och godkänns av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten ifråga enligt förordning (EG) nr 765/2008


Från SS-EN 1995-1-1:2004 (Eurokod 5)
3.6 Lim
(1)P Lim till bärverk ska ge fogar med en hållfasthet och beständighet sådan att fogens integritet i den avsedda klimatklassen bibehålls under bärverkets avsedda livslängd.

(2) Lim Typ I enligt EN 301 får användas i alla klimatklasser.

(3) Lim Typ II enligt EN 301 bör endast användas i klimatklasserna 1 eller 2 och inte i bärverk som långvarigt utsätts för temperaturer över 50°C.


Limtyperna kan man läsa en enklare förklaring på hos Trägudien och vad lim typ I är. Det är alltså inte ett vanligt trälim du köper på bygghandeln utan som jag tidigare förklarat i tråden ett formaldehydlim som ska appliceras och härdas i klimatkontrollerade former.

https://www.traguiden.se/konstrukti...ruktionsmaterial1/tillverkning-av-limtra/lim/

Observera att EKS gäller bärande konstruktioner.
1 § Denna författning innehåller föreskrifter och allmänna råd till 3 kap. 7 § och 8 § 1 plan- och byggförordningen (2011:338), PBF. Där ställs krav på bärförmåga, stadga och beständighet hos byggnadsverk samt på byggnadsverks bärförmåga i händelse av brand.

Självklart får du limma ihop övriga icke bärande konstruktioner bäst du vill.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja det är det det faller, eftersom man måste göra förstörande tester och sedan se till att man producerar likadant i en lång serie.
Inget av det du skriver stämmer.
 
witten: Det där gäller för produkter som säljs som bärande del. Det gäller inte sådant som byggs.
 
H hastish skrev:
En massa tid, kostnader och material som gått åt spillo för byggaren denna gång. Han har nu beställt nya balkar...
Bara hoppas att byggarn inte går på konken.
 
D Daniel 109 skrev:
witten: Det där gäller för produkter som säljs som bärande del. Det gäller inte sådant som byggs.
Hursomhelst, man måste kunna visa att byggnadsverket har tillräcklig hållfasthet.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
witten: Det där gäller för produkter som säljs som bärande del. Det gäller inte sådant som byggs.
Det är visserligen sant när det gäller produkter men du kommer fortfarande inte undan att du måste använda Eurokod 5 för att dimensionera balken, och i Eurokod 5 är det beskrivet hur limmet i en bärande konstruktion ska utföras. Bara för att man bygger det själv är det liksom inte fritt från krav när det kommer till bärförmåga.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Japp, och det lär de inte kunna. Men jag tycker det är illa att kommunen inte håller sig till sanningen.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp, och det lär de inte kunna. Men jag tycker det är illa att kommunen inte håller sig till sanningen.
Jag förstår din poäng. Konstruktionen är inte godkänd, men det beror inte på att den saknar typgodkännande utan på att den varken är korrekt dimensionerad eller korrekt utförd.

Om entreprenören rev ner balkarna och sålde dem till någon. Är det då en produkt (som saknar typgodkännande)?
 
W witten skrev:
Om entreprenören rev ner balkarna och sålde dem till någon. Är det då en produkt (som saknar typgodkännande)?
Ja.
"Ved".
Inte lämpligt till det heller, en massa lim och elände i.:geek:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.