tommib
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker de där är lite för kyrkliga om jag ska vara ärlig. Fjäderbollen lite för mycket sovrum :D
Var också lite inne på en sådan där med armar, men då är det ju nakna ljuskällor igen och vi har lite mycket sådant.

Svårt med belysning!
Jo, så är det. Vi som inte är begåvade med 3,5 m i tak hade stora problem att hitta en lampa till vårt vardagsrum som funkade. Kravet var låg bygghöjd, bra ljus och att det skulle räcka med en, i ett rätt stort vardagsrum.

Det slutade med en Eglo Condrada av mellanstorlek som ger ett trivsamt och ickebländande men starkt ljus.

https://www.bygghemma.se/inredning-...MIo8_nwavg3gIVzeWaCh28qg9KEAQYAiABEgLyAvD_BwE

Gissar att det inte riktigt är din stil dock.

Jag gillar glasglober också, synd att du hade specificerat att det inte skulle vara fler. En väg ut är väl att bygga något eget men det kan vara väldigt svårt. Jag tänker mig att t.ex. en stor opalvit glasplafond, diameter 1 m eller så och nedpendlad 1 m från tak skulle se snyggt ut i din lägenhet men jag vet inte om det är din stil heller.
 
tommib tommib skrev:
Jo, så är det. Vi som inte är begåvade med 3,5 m i tak hade stora problem att hitta en lampa till vårt vardagsrum som funkade. Kravet var låg bygghöjd, bra ljus och att det skulle räcka med en, i ett rätt stort vardagsrum.

Det slutade med en Eglo Condrada av mellanstorlek som ger ett trivsamt och ickebländande men starkt ljus.

[länk]

Gissar att det inte riktigt är din stil dock.

Jag gillar glasglober också, synd att du hade specificerat att det inte skulle vara fler. En väg ut är väl att bygga något eget men det kan vara väldigt svårt. Jag tänker mig att t.ex. en stor opalvit glasplafond, diameter 1 m eller så och nedpendlad 1 m från tak skulle se snyggt ut i din lägenhet men jag vet inte om det är din stil heller.
Kanske slutar med en till glasglob till slut ändå, verkar vara det som gäller 2018 :D Men sugen på något som bryter av. Jag var lite inne på en som liknaden din, men sambon gillade ej.

edit: Den var visst inte så lik din :D
https://www.vaxjoelektriska.se/sv/artiklar/big-bang-pendel-led-vit.html
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske slutar med en till glasglob till slut ändå, verkar vara det som gäller 2018 :D Men sugen på något som bryter av. Jag var lite inne på en som liknaden din, men sambon gillade ej.

edit: Den var visst inte så lik din :D
[länk]
Oohh... snygg. Nej, den var inte så lik men lite samma geometriska tänk ändå. Skulle aldrig funka hos oss då den kräver takhöjd som vi inte har.

Min fru var inte heller så förtjust i vardagsrumslampan, vi köpslog om något men jag kommer inte ihåg vad. Så jobbar vi....
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Oohh... snygg. Nej, den var inte så lik men lite samma geometriska tänk ändå. Skulle aldrig funka hos oss då den kräver takhöjd som vi inte har.

Min fru var inte heller så förtjust i vardagsrumslampan, vi köpslog om något men jag kommer inte ihåg vad. Så jobbar vi....
Vi har bara 3 meter tyvärr, hade 3.5 i östermalmslyan, mycket trevligare
 
-RB- -RB- skrev:
Jag är lite svag för Le Klint också. Kan nedan vara något?

[länk]

eller

[länk]

171 C kan hängas högt då den är sluten i botten.
Jo har tittat på några sådana, jag kan tänka mig det, värre med sambon :D Har även funderat på några av dessa från Le Klint hängades i en grupp och lyssa upp olika utvalda delar av vardagsrummet. men det gillade inte heller sambon.. picky...

https://www.vaxjoelektriska.se/sv/artiklar/carronade-pendel-small-svart-2.html
 
E Enannananna skrev:
Denna var spännande, finns i olika storlekar och även som golvlampa.

[länk]
Nog lite väl spesjad för min smak :D
 
Nu kanske du hittat en lampa redan, men...

Gillar den där Belid-kupan skarpt, har tittat på dem en hel del. Är själv inne på kronan från samma serie i vardagsrum, sen får känslan i plånboken avgöra om det blir en matchande enkel kupa i hallen, eller någon klassisk, funktionalistisk opalkupa för lite mindre peng. Synd dock att inte kronan finns i krom.

f_gloria_t1294_1073.jpg
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Snygg men vi har redan lite för mycket i samma stil i köket och i hallen

Modernt taklampa med flera ljuskällor i ett ljust kök, matchande stil med köksinredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklampa med glödlampa och guldfärgad detalj i ett rum med svagt ljus och en julgran i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-RB- -RB- skrev:
Kotten köper man dessutom alltid i jämna antal :) Så det får bli 2 eller 4 beroende på hur stort rummet är :)
Åfan. Får jag jämna ut antalet till 4st med fördelat på 3 hus nu när det skall införskaffas till nya huset ;) . Har en vit och en koppar nu. Glaskotten är en helig dröm...
 
  • Designerpendellampa med flera lager av vita och silverfärgade blad, upphängd i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag gillar finska Sectos lampor av trä! Men kanske inte funkar att gå under...
 
S
Tjusig lampa, stilig utan att vara prålig. Måste vara en lätt hängd lampa med tanke på att höjden på lampan bara är 25 cm.

Tycker det är svårt att få lampor att hänga fint i rum utan att man ska dra skallen i dom.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.