Hej,

Vi har ett hus med tillbyggnad gjord -66, tillbyggnaden är i två plan med källarplan delvis under mark. I källaren finns gillestuga, ett mindre verkstadsrum och kallförråd.

Idag finns ett oventilerat golv av trä i gillestugan (spånskiva) byggt på betongplatta, se bild:
kall001.jpg

Jag kommer riva ut det gamla golvet helt och börja om från början eftersom det inte är rätt byggt.
För några år sedan så har man grävt upp runt grunden ner till plattan och satt platonmatta och lagt grovsingel runt grunden, vi har en brunn på tomten och dräneringen förefaller fungera som den ska.

Så här ser det ut från utsidan (dock är ventilen in till kallförrådet och inte till gillestugan:
kall005.jpg

Detta är ett av de 4 fönstren till gillestugan utifrån:
kall006.jpg
Och det här är samma fönster från insidan:
kall007.jpg

I gillestugan finns även en öppen spis med stenplattor runt om:
kall008.jpg


Besiktningsmannen sa att jag skulle riva ut allt till grunden, tvätta 3 ggr med mögeltvätt eller liknande och låta torka ordentligt mellan varje gång och sen bygga på att ventilerat golv.

Vi har köpt ett trägolv (Tarkett Viva 8,5mm) som vi vill lägga in.

Jag har tänkt riva ner bröstpanelen från väggarna inklusive väven och göra om allt från början.

Eftersom jag läst i forumet innan så kan jag ge lite info om vad vi vill och har tänkt:

  • *Vi kommer använda gillestugan som TV-rum.
    *Vi kommer att ha det uppvärmt, funderar på oljefylda elradiatorer eftersom vi har det i övriga huset.
    *En avfuktare ska inköpas för säkerhets skull.

Frågan är nu, hur ska jag bygga ett nytt golv på ett korrekt sätt?
 
Inte för att förstöra dina drömmar överhuvudtaget men personligen skulle jag :

Endast lägga klinkergolv med breda fina fogar och ha putsade väggar i min källare.
Fukttransporten är extremt viktig för att få ett normalt klimat i källarutrymme.

Jag har varit på så många visningar av hus med påreglade organiska konstruktioner i källaren och samtliga hade gemensamt att :

Mikrobiell tillväxt och lukt förekom i 10 fall av 10.

Jag är långt ifrån expert att tala i ämnet men har sett för många exempel på vad man INTE skall göra i en källare.
 
Tack för ditt svar och jag är medveten om att trä inte är det optimala.

Vi har redan köpt golvet så jag har 28 kvm trägolv och vill gärna lägga in det. Besiktningsmannen vi anlitade sa att man kan lägga trägolv bara man har ventilerat golv och kompletterar med en avfuktare så ska det gå.

Någon sa också att man kan göra bjälklaget av metallprofiler (typ såna som man bygger kontorsväggar av).
 
Platonmatta med ventilation via golvsocklar verkar vara en standardlösning för detta.

Titta på www.isola.se.
 
Lysande, precis vad jag sökte efter :D
Har laddat ner ritningar och även tittat på deras instruktionsfilm som var riktigt bra.

 
Glömde i all hast att ge dig länktipset som du fick av MattiasS och även ge dig credit för att källaren ser väldigt mysig ut till utseendet. :)

Förstår dig givetvis också att du vill lägga trägolv, jag väljer själv trä framför allt annat vilken dag i veckan som helst.
Ville bara inte att du skulle få en felaktig konstruktion som gjorde att du får göra om det inom en snar framtid.

Lycka till ! :)
 
Jo jag tror nog det kan bli rätt mysigt därnere i höst när stormarna kommer och man kan sitta och kolla på en bra film med tänd brasa :)

Ska börja riva på torsdag denna vecka för att sen börja det roliga med att göra rent plattan. Dom som byggde golvet innan har lämnat massor med sågspån direkt på betongen....
Kände på spån,platta och reglar och det känns inte fuktigt vilket ju är lovande men däremot finns det fukt eftersom spånet luktar illa.

Jag kommer försöka uppdatera denna tråd med hur projektet fortskrider, kanske någon annan kan ha glädje av det framöver.

Tack för era bra svar och tips!
 
drx skrev:
Inte för att förstöra dina drömmar överhuvudtaget men personligen skulle jag :

Endast lägga klinkergolv med breda fina fogar och ha putsade väggar i min källare.
Fukttransporten är extremt viktig för att få ett normalt klimat i källarutrymme.

Jag har varit på så många visningar av hus med påreglade organiska konstruktioner i källaren och samtliga hade gemensamt att :

Mikrobiell tillväxt och lukt förekom i 10 fall av 10.

Jag är långt ifrån expert att tala i ämnet men har sett för många exempel på vad man INTE skall göra i en källare.
Håller fullständigt med dej! Har svårt att förstå människor som sätter utseendet före funktion och väljer riskabla material inbygda i lika riskabla konstruktioner i en källare som i dagens läge anses som säkra :-/. Men smaken är olika och arbetsviljan likaså ;).
Jag vill inte gärna göra om ett så stort jobb och väljer dom säkraste lösningar för mina källarrum... så som du har gjort :). Är heller ingen expert men har sunt förnuft kvar ( hoppas jag ;D)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.