Hej, har byggt ett fritidshus med gjuten platta med vattenburen golvvärme, bör jag lägga plast på golvet innan laminatgolvet eller räcker det med foam?

hur e det med en så kallad installationsvägg (45mm regel samt isoskiva) bör inte plasten komma så nära innerväggarna som möjligt ? har hört att det inte är optimalt att ha plasten i mitten av väggen.

ytterväggen ser ut såhär:

lockpanel
28mm luftning
asfaboard med tejpade skarvar
145mm iso skiva

nästa steg är 45mm isoskiva med förskjutna skarvar. Men var ska plasten vara tro?

Tacksam för svar. Mvh Roger
 
Du ska absolut ha plast innan laminatgolv, för det tål inte särskilt mycket fukt. Men då måste du också ha isolerat under plattan ordentligt med frigolit och haft i kapillärbrytande singel därunder. Betong har en förmåga att suga upp fukt från underlaget, och har du då plast på den, kan fukten ingenstans ta vägen, och så blir det tråkigheter. Har du däremot ordentligt isolerat under och dränerat runtomkring kan du lägga hur mycket plast du vill.
Tredje alternativet, om du är osäker, är att lägga platonmatta istället för plast, och ovanpå det golvspånskiva innan laminatgolvet kommer på. Det förutsätter också ventilerade socklar. I ett fritidshus som kanske inte står uppvärmt året om skulle jag nog skela en hel del åt den lösningen.
 
Hej, tack för ett bra svar, huset ligger upphöjt och makadam finns rikligt under plattan samt isolering som ligger omlott, områdets markförhållanden är sten och sand då jag byggt på Hallandsåsen.

Jag lägger plast efter ev flytning av ojämnheter i plattan, bör plasten vikas upp bakom golvsockeln eller kan man skära den längs golvet? syllen står på en modernare syltätning av gummi.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.