I källaren så har vi en golvbrunn som inte används längre (om den någonsin använts...).

Problemet är att när man använder andra avlopp, så blir det sug som tömmer vattenlåset i den, så det hjälper inte med sån där vätska som gör att det inte dunstar,vilket innebär att hela den källaren stinger avlopp.

Vi hade en rörmokare hemma för lite andra jobb, och rådfrågade honom. Hans svar (återberättat för mig, jag var inte hemma då): "Jag kan göra det, men då måste jag göra det 'riktigt', dvs bila upp golvet och ta bort röret. Jag rekommenderar att ni sätter en plugg, sedan bygger up med isolering och täcker med expanderbetong.".

Well, det kan man väl göra, men det finns en del frågetecken:

* Hur pluggar man det? Det får ju absolut inte komma ner betong eller isolering som kan blockera systemet.
* Isolering? Vad då för isolering?

Finns det smartare sätt? Någon produkt framtagen för ändamålet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Stoppa isolering i en plastpåse och tryck ner den i vattenlåset. Gjut igen brunnen med betong.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Är det gjutjärn elller plast?
Gjutjärn.
 
Immobil Immobil skrev:
Stoppa isolering i en plastpåse och tryck ner den i vattenlåset. Gjut igen brunnen med betong.
Jag var inne på något i stil med tätskum i en påse. Tänkte att det garanterat skulle fylla utan springor. Man måste naturligtvis testa att det inte löser upp påsen, och lämna "pys-öppning" uppåt.
 
Det går nog men det kan vara lite lite svårare än plastbrunn. Alltså att plugga igen med plastpropp.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.