M.Drömmaren
Hej alla hjälpsamma
Funderar på ett hus men dessvärre är de lite för litet. Vad jag förstått så är det rätt kostsamt att bygga ut.

Vi skulle vilja riva de ni ser på bild, trappan upp går i ena delen och en mindre vacker veranda. Sen från väggen bygga ut ca 4m rätt ut full höjd, alltså följa husets utseende
Det blir ca 28m².

Vi undrar om nån kan ge oss en fingervisning vad detta kan kosta eller tips, och då gör vi gärna arbetet med innerväggar o dyligt själva men inte stommen med takstolar. Taket kan vi lägga. Sen funderar vi på om de gjuter en grund eller hur funkar de med de befintliga osv.

Just detta tillbyggnaden är de som avgör om vi ska lägga ett bud på huset eller inte då de finns en del annat att åtgärda som det är och de är ingen liten grej att göra o dessutom nytt för oss. Tacksam för alla kunskaptips o råd.
 
  • Rött hus med vit veranda och nedsliten trappa, potentiell rivningsdel för tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
huset se ut som det är i ganska dåligt skick rakt över.
Gällande tillbyggnad så går det inte att ge ett bra svar på utan att ha mer information.
vi kan gissa oss fram till att stomme brukar ligga på c:a 10 000kr -12 000kr / m2 för en standard enplansvilla.
Tror dock att detta ligger något högre, kring 13 - 15 tkr.
Rivning kostnar c:a 3500kr / m2.
det kan ge en viss fingervisning. kring 350 000kr. då pratar vi grund, isolerade väggar med typ vindavledare på utsidan, takstolar, råspont samt papp. huset blir tätt förutom hål för fönster och dörrar.

Grunden på bilden är stensatt, leca och plint, igen bra kombination alls och man kan ju se sättningarna.
Så tror att murad grund är bäst för denna typ av hus, bygg som det andra är byggt ändra inte för mycket. då kommer riskerna för mögel och fukt.

Jag har 15 års erfarenhet av renoveringar och nyproduktion och jag tror inte jag kollat vidare på detta. möjligen för tomten om den är bra, rivit det befintliga huset och byggt ett nytt hus på platsen.
 
M.Drömmaren
pjapen pjapen skrev:
huset se ut som det är i ganska dåligt skick rakt över.
Gällande tillbyggnad så går det inte att ge ett bra svar på utan att ha mer information.
vi kan gissa oss fram till att stomme brukar ligga på c:a 10 000kr -12 000kr / m2 för en standard enplansvilla.
Tror dock att detta ligger något högre, kring 13 - 15 tkr.
Rivning kostnar c:a 3500kr / m2.
det kan ge en viss fingervisning. kring 350 000kr. då pratar vi grund, isolerade väggar med typ vindavledare på utsidan, takstolar, råspont samt papp. huset blir tätt förutom hål för fönster och dörrar.

Grunden på bilden är stensatt, leca och plint, igen bra kombination alls och man kan ju se sättningarna.
Så tror att murad grund är bäst för denna typ av hus, bygg som det andra är byggt ändra inte för mycket. då kommer riskerna för mögel och fukt.

Jag har 15 års erfarenhet av renoveringar och nyproduktion och jag tror inte jag kollat vidare på detta. möjligen för tomten om den är bra, rivit det befintliga huset och byggt ett nytt hus på platsen.
Detta är de sämsta "sidan" på hela huset. Sättningar, är de grunden du ser de eller menar du den hemska lilla verandan. Vi har inte tagit in någon som kikat noggrannare på de än. Tyvärr kan vi inte bygga nytt då vi geografiskt sätt inte får ihop de ekonomisk, ett nyckelfärdigt hus här på landet = stora lån med ett hus som inte kommer upp tillräckligt i värde om du förstår. Vi får nog bygga nytt i samhället men inte på landet för banken.
Tack för input (y)
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
M.Drömmaren
Den här tomten och läget uppfyller alla våra önskemål, även ekonomibyggnaderna som hör till. Tyvärr är huset lite för litet för att INTE bygga ut om allt ska bli som man helst vill va det. Jag är en kämpe men det känns ibland lite hopplöst att hitta något som kan bli vårt. Jag skyller på att de är måndag o ja är en smula trött på att inte ha något att se fram emot, inte ett enda nytt hem i sikte. Alldeles för lite till salu. Hoppas alla andra har en gladare dag ! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.