Klurar på vilket LED-belysningssystem jag skall satsa på.

IKEA UTRUSTA sätts i bakkant av underskåpet. Detta borde leda till sämre belysning längre fram på bänkskivan?
Fast den går väl att skruva upp längre fram på skåpen? Men då kan man inte nyttja kroksystemet (för man vill ju hänga saker nära kaklet).
utrusta-led-bankbelysning-vit__0487402_PE622518_S4.JPG
IKEA OMLOPP sätts längre fram under skåpet och borde ge bättre belysning? Men då får man sätta upp separata vägguttag under skåpet.
omlopp-led-bankbelysning-vit__0496452_PE628741_S4.JPG
 
BirgitS
För bästa belysning så bör den vara ung. över mitten av arbetsbänken, dvs rätt nära framkanten av överskåpen. Om jag inte minns fel ska Utrusta sättas upp av en elektriker eftersom det är en fast installation medan Omlopp är ett system med 12 V och därför får vem som helst sätta upp det. Omlopp kan väl dessutom numera styras med fjärrkontroll eller app i telefonen om man köper en Trådfri brygga/hub/gateway (vilket ord nu Ikea använder för enheten) om något sånt är intressant.

Vi har kompletterat med några Omlopp i vårt äldre kök och den lyser klart svagare än de lysrör som sitter där sen tidigare så för att få samma ljus på bänkskivan skulle man behöva två LED-lister. Känner du någon med ljusrörsbelysning så att du kan se om det är så starkt ljus som du vill ha på skivan eller om du tycker att avsevärt mindre är fullt tillräckligt för dig.

Nu för tiden satsar nog de flesta på tunna (låga) LED-lister (eller spottar) som brukar läggas in i ett spår som man fräser in i en täckskiva som sätts fast på undersidan av överskåpen för att få det snyggare än utanpåliggande lister och kabelkanaler.

Har man Utrusta i framkanten av överskåpen behöver man väl nästa ha en dekorlist allra längst fram för att dölja kanten av belysningen.
 
Jag har en kombination av både Utrusta och Omlopp (de runda spotarna, inte listen) i köket (byggt 2016). Och Känslan är väl "sådär". Du har rätt i att IKEA tänkt sig att Utrusta ska monteras i bakkant, och det är så jag monterat dom också. Det fungerar trots allt ganska bra om man har ett ljust kakel (som på bilderna ovan) så att ljuset reflekteras framåt. Men min känsla är också att det skulle vara bättre att ha de längre fram.
Fördelen är att bägge styrs av samma fjärrkontroll och har två dimlägen så de fungerar tillsammans. Nackdelen är ljustemperaturen ... det verkar inte vara någon matchning alls mellan Utrusta och Omlopp och dessutom kan olika omlopp-spotar ha olika temperatur (de verkar sourca LED-modulerna lite hursomhelt), jag fick matcha ihop mina så att de med samma temperatur satt bredvid varandra.
Och Utrustas inkopplingsalternativ har ju utretts här i forumet tidigare, det ska ju vara fast installation med kopplingsplint. Men så har IKEA slängt in en dragavlastning också som verkar gjord för en lampsladd... antar att man vill göra något som funkar "worldwide"...
Jag tog IKEA för att det var ett enkelt val och måtten matchar köksskåpen. Men idag skulle jag nog lagt mer energi och pengar på något annat kvalitetsfabrikat. Framförallt variationerna i ljustemperatur stör mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.