Hej!
Takstolen närmast dörren står på en hanbjälke som är kraftigt urjackad sedan tidigare.
Kan man kapa den ca 1000mm in på varje sida och fästa ett vertikal stag rätt upp mot takstolen?
Ska ta lite bättre bilder som visar mer i detalj.
Mvh Emil
Takstolen närmast dörren står på en hanbjälke som är kraftigt urjackad sedan tidigare.
Kan man kapa den ca 1000mm in på varje sida och fästa ett vertikal stag rätt upp mot takstolen?
Ska ta lite bättre bilder som visar mer i detalj.
Mvh Emil
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Om jag förstår konstruktionen rätt så håller den hanbjälken ihop väggarna så de inte trycks ut av högbenen.
Det ser ut som om hanbjälken skulle kunna höjas upp till hammarbandet och då det är bara dragkraft så går det ersätta med vajer eller ett metallstag (rundjärn).
Protte
Det ser ut som om hanbjälken skulle kunna höjas upp till hammarbandet och då det är bara dragkraft så går det ersätta med vajer eller ett metallstag (rundjärn).
Protte
Hej Protte,prototypen skrev:
Det är en timmervägg där dörren sitter som går upp över takstolsbjälken. Den är sammansatt med ett 50x5mm plattjärn förbi murstocken. Fyller inte det funktionen att hålla ihop väggarna? Det syns lite på bild nummer 2 vid murstocken.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Om det nu finns något som tar dragkraften, varför behålla något alls av hanbjälkarna?
Den där stöttan kommer att hänga i takstolen och bara tynga ned.
Det skulle vara fint om ni bygger upp "dörrväggen" så det som fungerar som takstol får lite hjälp.
Protte
Den där stöttan kommer att hänga i takstolen och bara tynga ned.
Det skulle vara fint om ni bygger upp "dörrväggen" så det som fungerar som takstol får lite hjälp.
Protte
Tack för svaret!prototypen skrev:
Den ska byggas upp till nock med 45x145 reglar cc60.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Du behöver ju inget dragstag/hanbjälke alls då.
Protte
Protte
I det där fallet skulle jag helt enkelt lusa den gamla hanbjälken. Jämna till det gamla urtaget och tälja till en rejäl snedlask i båda ändorna. Passa in en ny bit med millimeters nogrannhet och limma och skruva fast den. Sedan hugga till ytorna på den nya biten så de motsvarar den gamla stockytan.
När det är färdigt kan man knappt se att bjälken är reparerad och man får också en stor del av styrkan tillbaka om än inte hela styrkan.
Eftersom ni planerar att bygga en ny resvirkesvägg ovanpå timmerväggen kommer den att ta en stor del av lasten från takstolen håller det säkert med en lusad bjälke.
När det är färdigt kan man knappt se att bjälken är reparerad och man får också en stor del av styrkan tillbaka om än inte hela styrkan.
Eftersom ni planerar att bygga en ny resvirkesvägg ovanpå timmerväggen kommer den att ta en stor del av lasten från takstolen håller det säkert med en lusad bjälke.
Tack för ditt svar. Tror du inte att det går att ta bort bjälken helt? draglasten borde ju bli mindre men den nya väggen som stänger av mot resten av kallvinden?H heimlaga skrev:I det där fallet skulle jag helt enkelt lusa den gamla hanbjälken. Jämna till det gamla urtaget och tälja till en rejäl snedlask i båda ändorna. Passa in en ny bit med millimeters nogrannhet och limma och skruva fast den. Sedan hugga till ytorna på den nya biten så de motsvarar den gamla stockytan.
Timmerväggen i sig borde ju ta en hel del av draglasten samt intilliggande bjälke åt vänster.
Kan tillägga att detta urtag i balken har funnits vad jag vet i mer än 60år. alternativt så kommer vi låta det vara som det är och framöver ersätta med ett långt stålstag.H heimlaga skrev:
Jag hade gärna gjort en lagning som du beskriver men problemet är att man även har hyvlat på de stockar som ligger mellan högbenet och hanbjälke. Man har hyvlat/huggt likt formen av en backe. Svårt att förklara men jag ska ta något kort imorgon..
Redigerat:
Liknande trådar
-
Går det att kapa en slang innifrån nere i djupbrunn?
Vatten & Avlopp -
Armeringsjärn ovanför en dörrpost kapade
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur utnyttja köksskåpautrymme, 60talskök
Kök -
Hur kan man skapa fall utanför duschzonen med storformatiga plattor?
Badrum -
Kapa slutet på takstol
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus