Hej!

Takstolen närmast dörren står på en hanbjälke som är kraftigt urjackad sedan tidigare.
Kan man kapa den ca 1000mm in på varje sida och fästa ett vertikal stag rätt upp mot takstolen?

Ska ta lite bättre bilder som visar mer i detalj.

Mvh Emil
 
  • Renoveringsprojekt med urjackad hanbjälke nära dörren, takstolar och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en inomhusmiljö med en synlig takstol och urjackad hanbjälke nära en dörr, med en stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synliga takstolar och en urjackad hanbjälke nära en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår konstruktionen rätt så håller den hanbjälken ihop väggarna så de inte trycks ut av högbenen.
Det ser ut som om hanbjälken skulle kunna höjas upp till hammarbandet och då det är bara dragkraft så går det ersätta med vajer eller ett metallstag (rundjärn).

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om jag förstår konstruktionen rätt så håller den hanbjälken ihop väggarna så de inte trycks ut av högbenen.
Det ser ut som om hanbjälken skulle kunna höjas upp till hammarbandet och då det är bara dragkraft så går det ersätta med vajer eller ett metallstag (rundjärn).

Protte
Hej Protte,

Det är en timmervägg där dörren sitter som går upp över takstolsbjälken. Den är sammansatt med ett 50x5mm plattjärn förbi murstocken. Fyller inte det funktionen att hålla ihop väggarna? Det syns lite på bild nummer 2 vid murstocken.
 
  • Interiör med öppet tak och timmervägg där plattjärn syns nära murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu finns något som tar dragkraften, varför behålla något alls av hanbjälkarna?
Den där stöttan kommer att hänga i takstolen och bara tynga ned.

Det skulle vara fint om ni bygger upp "dörrväggen" så det som fungerar som takstol får lite hjälp.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om det nu finns något som tar dragkraften, varför behålla något alls av hanbjälkarna?
Den där stöttan kommer att hänga i takstolen och bara tynga ned.

Det skulle vara fint om ni bygger upp "dörrväggen" så det som fungerar som takstol får lite hjälp.

Protte
Tack för svaret!

Den ska byggas upp till nock med 45x145 reglar cc60.
 
Du behöver ju inget dragstag/hanbjälke alls då.

Protte
 
Tänkte bara visa hur man har förstört bjälken. Av denna anledning som vi vill ta bort den..
 
  • Bild på skadad träbjälke med spår av förstörelse i ett tak under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I det där fallet skulle jag helt enkelt lusa den gamla hanbjälken. Jämna till det gamla urtaget och tälja till en rejäl snedlask i båda ändorna. Passa in en ny bit med millimeters nogrannhet och limma och skruva fast den. Sedan hugga till ytorna på den nya biten så de motsvarar den gamla stockytan.
När det är färdigt kan man knappt se att bjälken är reparerad och man får också en stor del av styrkan tillbaka om än inte hela styrkan.

Eftersom ni planerar att bygga en ny resvirkesvägg ovanpå timmerväggen kommer den att ta en stor del av lasten från takstolen håller det säkert med en lusad bjälke.
 
H heimlaga skrev:
I det där fallet skulle jag helt enkelt lusa den gamla hanbjälken. Jämna till det gamla urtaget och tälja till en rejäl snedlask i båda ändorna. Passa in en ny bit med millimeters nogrannhet och limma och skruva fast den. Sedan hugga till ytorna på den nya biten så de motsvarar den gamla stockytan.
När det är färdigt kan man knappt se att bjälken är reparerad och man får också en stor del av styrkan tillbaka om än inte hela styrkan.

Eftersom ni planerar att bygga en ny resvirkesvägg ovanpå timmerväggen kommer den att ta en stor del av lasten från takstolen håller det säkert med en lusad bjälke.
Tack för ditt svar. Tror du inte att det går att ta bort bjälken helt? draglasten borde ju bli mindre men den nya väggen som stänger av mot resten av kallvinden?

Timmerväggen i sig borde ju ta en hel del av draglasten samt intilliggande bjälke åt vänster.
 
En tanke som slog mig.. hjälper det att sätta typ ett plattstål par var sida om högbenen som går horisontellt och binder ihop högbenen?

Kommer ett sådant plattstål ta hand om draglaster?
 
Nu börjar det gå framåt...
 
  • Renoveringsarbete på en vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tak med exponerade träbjälkar och ny isolering installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med synliga träbjälkar och en blå och silverfärgad byggställning framför en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har ni ju inte byggt in någon bärning överhuvudtaget under åsarna i er nya vägg så den gamla takstolen bär fortfarande all last.
Förstärk hanbjälken!
 
H heimlaga skrev:
Nu har ni ju inte byggt in någon bärning överhuvudtaget under åsarna i er nya vägg så den gamla takstolen bär fortfarande all last.
Förstärk hanbjälken!
Kan tillägga att detta urtag i balken har funnits vad jag vet i mer än 60år. alternativt så kommer vi låta det vara som det är och framöver ersätta med ett långt stålstag.

Jag hade gärna gjort en lagning som du beskriver men problemet är att man även har hyvlat på de stockar som ligger mellan högbenet och hanbjälke. Man har hyvlat/huggt likt formen av en backe. Svårt att förklara men jag ska ta något kort imorgon..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.