Det där tar ju bort cirkulationen, men der går inte att ha olja med den dragningen det kan dessutom bli en häverteffekt i skvallerröret.
 
Olja går om man har koll på hur man fyller, och det är inte helt nödvändigt med olja. Vid den kopplingen sker ytterst liten luftomsättning vid ytan genom skvallerröret och bara drivet av expansionsrörelsen. Har själv så vid en av mina anläggningar sen många år det finns med i gamla trådar här också.

Hävertverkan är inte heller problem här den upphör där den isf ska i nivå med skvallerrörets anslutning.

Du har ju själv liknande förutom ång/imrör och med vacuumventil det funkar väl bra?
 
Jag har inte en öppen luftning ansluten till botten. Jag har dessutom en vacuumventil på toppen. Men jag kan som jag ser det inte ha olja i expansions kärlet.
 
Tack så mycket båda två.

Din skiss ser fin ut GK, lätt lutning upp mot tanktopp för att minimera eventuella problem under laddning, TVA parallellt med laddröret för att maximera varmvattnet och radiatorkrets ostört på den övre sidoanslutningen.

Ska även fundera på era lösningar kring expansionskärlet, även om man inte har olja i så är det ju klart önskvärt med så lite luftomsättning i systemet som möjligt.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.