Har en Cronspis som jag eldar i ganska frekvent men märker nu att från sotnings luckan i skorsten kommer något som verkar vara en blandning av sot och vatten. Veden är torr, kan inte rikigt förstå vad som orsakar det hela, det händer bara ibland. Verkar också som om jag fått en del tjära i en böj, så nu till min fråga: har hört att det finns något medel som gör att tjäran "förkolnar" och kan tas bort som vanlig sot. Någon som vet ?
 
Är det denna du menar:
www.skorsteinsrens.com
finns på claes ohlson... men jag har ingen aning om den funkar :-?
 
När man eldar så oxiderar kolväten till koldioxid och vatten(ånga). Även om du har totalt torr ved så blir det vattenånga i rökgaser i alla fall. Man kan se det ibland när man kör bil och det droppar vatten från det kalla avgasröret trots att man kör på vattenfri benzin ;). När avgasröret blir varm så slutar det droppa och vatten går ut i form av osynlig ånga.
På samma sätt kondenserar ångan från vedförbränningen i din kalla skorsten och rinner ner till botten. Skorstenen brukar bli varm så småningom och vatten förångas men om man eldar för sparsamt ( med för lite luft) eller bara korta stunder då och då då blir skorstenen inte varm = ångan kan kondensera på dom kalla skorstensväggar och rinna ner och det bildas mycket sot.
Rökgaser bör vara ca 60 grader varma när dom lämnar skorstenen då har man inga bekymmer med rinnande kondensvatten som på lång sikt förstör din skorsten om detta fortsätter :(.
Ibland är det klokare/ billigare att lägga en extra pinne i brasan än att reparera ett skadad skorsten.
Du behöver inte klättra upp och mäta temperaturen men observera bara hur röken ser ut ovan skorstenstoppen när elden har tagit sej ordentligt och du eldar som du brukar. Röken ska vara vit och skall synas först ca 10 cm över skorstenstoppen en kall dag - då är skorstenen tillräckligt varm och du är på den säkra sidan ;).
lycka till!
gaia
 
Zink, var det nu känner jag igen det. Var skaffar man det ? Gaia: ungefär så var mina misstankar, tack för det "fulla" svaret. Få upp värmen snabbt i spisen och hålla varmt är alltså lösningen.
 
Sotaren brukar sälja det. Ring innan han kommer och be honom att ta med en burk.
Det dom har på Claes Ohlsson är formodligen samma pryl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.