Hej
Vi ska pappspänna taket i vårt gamla hus och behöver lite tips. Vi har läst på Gysinges beskrivning och letat efter information på nätet.

Vi funderar på om man ska välja Gysinges papp eller om man kan gå till en bygghandel och köpa vanlig oplastad mjölkpapp för halva priset? Är det någon som vet hur tjock Gysinges papp är eller vad den väger per m2? Vi har också funderat på om det går att använda pappspik och spikpistol istället för nubb. Vi har en hel del tak att spänna och väldigt lite barnfritid att göra detta på ;) Vilken färg är bäst att måla taket med när det sitter på plats?

Är det någon som har pappspännt tak och har lite tips och råd att dela med sig av!
 
Angående färg så målade jag om vårt pappspända tak med lösningsmedelburen alkydfärg. Pappen hängde ner en del under målningen men sträckte upp sig fint när det torkat. Färgen luktade skarpt så det är inget jag skulle måla barnrummen med.
 
Sök på min blogg Södergården på pappspänning så finns allt du behöver veta där. :)
 
Tack för länken!! Den kom dock något sent, vi spänner papp i taken för fulla muggar i just detta ögonblick Ett rum precis färdigt och ska precis börja på nästa. Det lär bli en sen kväll i kväll..
 
M Moltas skrev:
Tack för länken!! Den kom dock något sent, vi spänner papp i taken för fulla muggar i just detta ögonblick Ett rum precis färdigt och ska precis börja på nästa. Det lär bli en sen kväll i kväll..
Attans!

Men då vet ni nu också att det inte är så svårt och att man inte behöver vara så noga som man kanske tror innan. et brukar bli bra ändå!
:)
 
Hej!
Hur vet du att Biltema och Gysinge är exakt samma papp?
Rekommenderat är en oplastad papp på ca 300g/m2. Men jag ser inget om vad Gysinge har för g/m2.

hscn hscn skrev:
Biltemas golvskyddspapper är exakt samma papp som Gysinge säljer som takpapp, det enda som skiljer är priset.
[länk]
 
Hej Sophie!
Minns du hur många g/m2 er papp hade?

Sophie Sophie skrev:
Attans!

Men då vet ni nu också att det inte är så svårt och att man inte behöver vara så noga som man kanske tror innan. et brukar bli bra ändå!
:)
 
Byggnadsvårdare byggnadsvård.com butik skrev:
Hej!
Hur vet du att Biltema och Gysinge är exakt samma papp?
Rekommenderat är en oplastad papp på ca 300g/m2. Men jag ser inget om vad Gysinge har för g/m2.
Jag har använt båda, varken Biltema eller Gysinge anger någon exakt bredd på papperet är med all säkerhet makulatur . Båda känns och beter sig på samma sätt, utseendet är identiskt. Båda fungerar mycket bra. Upptäckte Biltemas variant av en ren tillfällighet.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Jag har använt båda, varken Biltema eller Gysinge anger någon exakt bredd på papperet är med all säkerhet makulatur . Båda känns och beter sig på samma sätt, utseendet är identiskt. Båda fungerar mycket bra. Upptäckte Biltemas variant av en ren tillfällighet.
Tar upp den här gamla tråden då jag gissar att många googlar spännpapp numera. Har också använt Biltemas golvskyddspapp tidigare men denna gången kommer jag hem med den och inser att den är mycket tunnare än tidigare. Läser det finstilta och ser att det nu bara är 190g/m² . Däremot har Byggmax mjölkpapp med 250g/m² som jag ska prova i stället.
 
F Fie982 skrev:
Tar upp den här gamla tråden då jag gissar att många googlar spännpapp numera. Har också använt Biltemas golvskyddspapp tidigare men denna gången kommer jag hem med den och inser att den är mycket tunnare än tidigare. Läser det finstilta och ser att det nu bara är 190g/m² . Däremot har Byggmax mjölkpapp med 250g/m² som jag ska prova i stället.
Uppdatering. Byggmax mjölkpapp var ju alldeles för korta rullar. MEN Beijer har en skitbra mjölkpapp som var kanon! Mycket på rullen (astung) och bra att jobba med. 280g/m². Kostar en slant men mycket på rullen och har du tur och känner någon på Beijer kan du få den till rabatterat pris.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...5m2-rle-br-1-3m-oplastad-280gram-28-900208923
 
  • Gilla
Sofia E och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.