Hej!

Har nu lessnat på avloppsröret i tvättstugan som fastnar igen och tänker bila/såga upp golvet och byta ut skiten. Vet inte hur det ser ut under platta och väggar, har bett kommunkontoret skicka ritningar om det finns. Såg något skräckexempel här på forumet där halva väggen hade rasat då de grävde ur golvet. Tror väggen stod direkt på plattan, ingen sula.

Hur vanlig är en sån konstruktion? (Mitt hus är byggt 1957)
Men så länge jag inte ska gräva upp hela golvet, utan endast där avloppsröret ligger så ska det väl vara lugnt?

Gjorde en kamerainspektion förra året när jag tog hit spolbilen och det visade sig att ca 6 - 7 meter av röret var i ganska risigt skick men resten såg bra ut. Jag skulle ju helst byta ut hela vilket innebär ca 12 - 15 meter som måste bilas/sågas upp.

Är detta något man hinner gräva ur på en helg med rätt verktyg?

Vad är rätt verktyg? Ska man satsa på bilningshammare eller kapsåg med vagn? (Såg en tråd här där en betonghåltagare använde sig av kapsåg och det såg ju sjukt smidigt ut) Har inte en aning om hur tjock plattan är. Vad mer behövs, vinkelslip för att kapa röret?

Skiss av källare med markerade avloppsrör, vattenledningar och inspektionsluckor inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser källaren ut på ett ungefär. Vet ju inte exakt var rören går utan har gissat lite. (Gissa gärna ni också, om det ser dumt ut) Det är väl större delen av det röda som ska bort, det sitter en gammal inspektionslucka + nån öppning/stängning utav avloppet på slutet.

Tanken är att jag sköter grävandet sen hyr jag in en rörmokare som får lägga rör och fixa med kopplingar osv.
Tips mottages gärna.
 
Tänker även att det vore bra att koppla kök och tvättmaskin direkt på röret istället för till golvbrunnen som det är nu.
 
Hyr du en golvsåg hinner du garanterat kapa upp och eventuellt lyfta ut bitarna också på en helg.

Gör ett testhål nånstans så du får en känsla för hur tjock plattan är och vad som är under.
Du kan borra ett gäng småhål med en slagborr i en cirekl och knacka ur en bit.

Förresten, hur tar man sig upp och ner ur källaren, en golvsåg är tung.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
F Fieldstreet skrev:
Mitt hus är byggt 1957
F Fieldstreet skrev:
Vad är rätt verktyg
Skulle gissa på att du har, utifrån byggåret, en ganska lättbilad platta.
Men ett provhål är det bästa.
Iom att det är källare så gå för en Hilti TE1000 med en Hilti VC-20 och en TE DRS-B utsugssats, dammar minimalt med den (y)

Svårt att sia om dragningen, den kan lika gärna gå raka vägen under väggar mm mm.

Bila och gräva bör du hinna på en helg, så kan du byta rör nästföljande.

Kapa så mycket du kan med vinkelslipen, sen tar du resten med tigersåg.
Låg hastighet och högt tryck är det som gäller, annars bränner du bara bladen..
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Tack för era svar, uppskattas verkligen :)

@Per_Eriksson Jag lånar en borr av svärfar och gör ett provhål. Golvsåg kanske inte är något vidare alternativ ändå då, har en trång och snäv trapp ner till källaren.

@Jarlingar Ska kika hos lokala bygghandeln som hyr ut verktyg om de har den maskin + tillbehör som du nämner, annars får jag nog ta vad dom har. Har inte så många alternativ här på min lilla ort tyvärr, kanske får åka till grannstaden och titta.

Läste någonstans om vibrationsskador/nervskador och att man får köra max 3h/dygn för att undvika dessa.. gäller det även för mig som är amatör och köra en helg eller är det riktat till er som jobbar med detta? Vore ju bra om jag kunde köra på hela dagarna.. kanske får ta farsgubben till hjälp annars.

Det var förresten din tråd jag nämnde i originalposten @Jarlingar mycket bra info där så den tackar vi för :)
 
Du behöver inte vara orolig över vibrationsskador även om du skulle bila alltihop i ett streck.
Generellt så ju större maskin desto mindre vibrationer. (y)

Du måste inte ha just dom maskinerna jag listade, goggla på dom så vet du ungefär vilken storlek på maskin du bör leta efter.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Ok det låter bra i mina öron :)

Ungefär så här ser det ut i tvättstugan idag.
Schematisk ritning av tvättstugans avloppssystem med tvättmaskin, handfat och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste köket och tvättmaskinen gå genom brunnen eller kan man koppla på det direkt på avloppsröret efter?

Nästa golvbrunn kommer ju ha ett löstagbart vattenlås men tycker ändå att det är lite snuskigt med matfett och rester som går igenom där hur man än försöker undvika att få sånt i avloppet.

Sitter även en dusch i hörnet, som vi endast använder till hundarna.

EDIT: Har även en dränering på gång snart.. bör jag vänta med detta projekt till efter dräneringen? Finns det något jag borde passa på att göra för detta projekt under dräneringen isf?
 
Sätt vanliga brunnar och gör påstick på stammen för köksavlopp och tvättmaskin.
Sätt en renslucka på den vertikala stammen innan den går ner i golvet också.
 
  • Gilla
Tovan och 2 till
  • Laddar…
Det här var allt kommunen hade, inga ritningar.
Gammalt dokument om grund med anteckningar om markförhållanden och grundläggningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markförhållanden: Lera ca 1 m, därunder pinmo. (Vad är pinmo, eller läser jag fel?)

Grundläggningssätt: Utbredda plattor. | 25 cm betonghålsten 9 hålrader
Som jag förstår så är detta sulan.. Vad innebär hålrader?

Gammal teknisk byggspecifikation med text om konstruktionsmaterial såsom betong och isolering för bostadsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några varningstecken eller är det bara å köra?
 
pinnmo, ett hårt packat jordlager typ.

9 hålrader, antal hålrum i betongblocket, varierar med tjockleken.
 
Om marken under golvet är av torrt och finkornig fyll (t ex sand) så vill den rinna undan och underminera åt sidorna.
I så fall: När betongen är borta i de stråk som sågats/bilats så vattna med mycket vatten och vänta ett dygn.
Då blir den grävbar utan att rasa.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
F Fieldstreet skrev:
är det bara å köra?
Kör(y)
Men det är dubbla betongplattor..
En överkaka på 5cm och en kaka på 13cm.
Men det är bara mer armbågsfett, så kötta på nu ;)
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Jag har ett problem. Det kommer upp vatten ca 25cm under golvytan. Så ska det väl inte vara? Riktigt fuktig/blöt lera precis under plattan och nån fastare blågrå lera under den.

Hur djupt bör jag gräva? Räcker det så att jag får upp rören eller ska jag gräva ner en bit och ersätta leran med något annat? (Rören låg fö halvt ingjutna så det är inte djupt)

Ringer man lokala byggfirman för att ta en koll på vattnet eller är det någon annan jag ska höra av mig till?

Bild kommer efter jobbet
 
A
Du måste matcha höjden på nuvarande rör så du får till ett fall från högsta punkten och framåt. Rördimensionerna påverkar då val av grävdjup.


Det är väl ungefär på det djup som dräneringen ska ligga på utsidan (10-15 cm under klacken). Under den nivån finns ju konstant risk för vatten eftersom inget dränerar bort vattnet.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Ok! Jag trodde att väggarna gick en bra bit djupare än golvet, men så kanske det inte är.

Tack för ditt svar, ångesten släppte lite ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.