Cervus Elaphus
Har ett schema som ja använder lite oregelbundet o grannen är sotare men ja eldar mycket för uppvärmning i båda rummen. Är det fler som eldar mycket om i såna fall hur ofta rensar ni storsten?
 
  • Gammaldags sotare i klassisk utstyrsel sitter på en korg med sotarverktyg, relaterat till diskussion om vedeldning och sotning.
Vi eldar i vår kamin från sen höst till sen vår. Alltså blir det ca 6 månader vi eldar varje dag. Vi sotar en gång om året.
 
  • Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…

Bästa svaret

Två gånger sotar vi, eldar 4-5 månader/år
 
  • Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…
Mellan -94 och 98 sotade sotaren min murade skorsten.
98 murade jag om övre delen av skorsten.
Eldade 98-10. Sotade själv en gång med en 5liters plastdunk i ett rep. Dunken kom ner och lite torrt sot skrapades ihop. Jag nöjde mig med det. Köpte en viska men provade den aldrig.
Sotaren hade jag inte sett sen 98....
-10 rev jag nedre delen av skorsten och murade om den. Noterade att stenarna var svarta, knappt mer än så.
Under dessa 16 år eldade vi heltid för husets
uppvärmning i denna skorsten.
10- idag har jag eldat i garaget med stålskorsten. Aldrig sotat. Tittat i skorsten men aldrig sotat.
Och det beror inte på slarv.
Jag vet exakt vad som finns i mina rökrör.
 
R
Sotar vart annat år, eldar bara torr björk, insatskaminen gör jag rent själv då och då.
 
Cervus Elaphus
P Pagno skrev:
Två gånger sotar vi, eldar 4-5 månader/år
Det blir dryga 2 gånger hos oss var 4 månad beroende på årstid
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kör med liten effektiv pelletskamin i vardagsrummet. Nu i november eldar jag 12 timmar dygnet; december-februari dygnet runt. Sotar 2 ggr/per eldningssäsong.
 
Cervus Elaphus
Det stämmer med mitt eget bruk och sotningen tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.