hallå!

Ska lägga in golvvärme på en 285m2 yta, och lägga klickgolv på(mest pga att det tydligen går snabbt och iom golvvärme så är det tight i budgeten)

Så, vilka klickgolv är bra men bra pris?

Vet att både ikea och rusta säljer billiga, men är dom något att ha?

Tips? Ideer?

Tacksam för alla tips!
 
Jag har lagt byggmax billigaste golv och är nöjd med det. Till det priset tycker jag att det är bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har lagt byggmax billigaste golv och är nöjd med det. Till det priset tycker jag att det är bra.

Tack! Kikat lite där, men har nog bestämt oss för ett ikea, tillfälligt. Hoppas det håller någorlunda bra :)
 
Har lagt ett billigt från IKEA en gång åt en polare men det va det sämsta skit jag skådat, skulle aldrig nånsin övervägt det själv.
 
Nog svårt att få till det om det skall vara BRA - BILLIGT - LÄTTLAGT då det i princip är omöjligt att få alla dessa tre på samma gång.
Däremot rear IKEA ett laminatgolv just nu för 29Kr/m https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40424771/ SLÄTTEN furumönstrat, gråvitt. Besvikelsen blir då inte så stor om det är svårlagt eller blir andra problem efter några år.
 
Mikael_L
I friggeboden la jag något billigt från IKEA, det var det första klickgolv jag la så det saknades både erfarenhet och teknik, resultatet blev inte speciellt bra.
Jag vågar inte försöka bedöma ifall golvet hade del i detta.

Sen la jag ett billigt golv i ekmönster från k-rauta, 39,95/kvm typ, i sovrummen på bottenvåningen i huset och det har överträffat alla förväntningar vad gäller läggning, slitagetålighet och utseende efter läggning (dvs för 40spänn kvadraten var ju inte förväntningarna så värst stora).
Till vardagsrum och hall ville jag dock ha ett lite snyggare med lite snyggare mönster, så där blev det ett dubbelt så dyrt från Bauhaus (78-89:- /kvm nåt) som också hade bättre slitageklass.
Det kändes något lite mer svårlagt än det billiga från k-rauta, och det hade helt klart en tendens till lätt flisa upp.
Och sen har det haft dålig slitstyrka, det verkar lite väl hårt, det som händer är att det väldigt lätt flisar ur någonstans.
Inte att ytan nöts. Nu sliter vi ju dessutom betydligt mer på dessa golv än de i sovrummen, vilket gör jämförelsen orättvis.
Jag är väl i stort sett nöjd med båda, men lite mer besviken på bauhaus-golvet, mycket för att det faktiskt var dubbelt så dyrt, men kändes inte ett dugg bättre. Ekgolven i sovrummen är dock rätt tråkiga till utseendet, lite HSB-hyresrätt (alltså inget fel, men oinspirerande) ...

Sen till övervåningen blev det ånyo billigt golv från k-rauta till sovrum, ett vitmenat ekgolv för det facila priset av runt 40:-/kvm som också var lättlagt, hur det står mot slitage är för tidigt att avgöra.

Sen la jag några kvm av IKEA slätten, deras billigaste (29:-/kvm) i förrådet jag håller på och bygger.
Tyckte faktiskt att det var ett svårlagt skitgolv, typ. Alla skarvar har något lite resning, det gick liksom inte att hitta mellantinget mellan en glipa och en liten skada i skarvarna.
Duger helt OK i förrådet, men jag skulle absolut inte varit nöjd med detta i mer viktiga rum.

Inte desto mindre har jag ändå vågat prova att köpa två paket till av IKEA slätten, nya versionen har gråvitt furu. Detta ska jag lägga som tillfälligt golv i hallen uppe. Det kommer antagligen rivas ur och kastas om ett år typ, så då kan jag chansa på marknadens billigaste golv, och nu ska jag anstränga mig till det yttersta för att se ifall jag är man nog att klara av att lägga IKEA slätten med godkänt resultat.


I denna tråd pratar vi lite om slätten, där kommer jag troligen, om någon vecka, lägga in mina erfarenheter när jag lagt de två nya paketen av slätten.
 
Tack så mycket alla!

Vi tänkte köra på det billigaste ikea, men kanske borde kolla runt mer ändå? Måste nog beställa närmsta dagarna annars får vi gå på värmeslingor

Hade egentligen velat ha trägolv men då kommer vi nog inte undan särskilt billigt, men det tar emot att lägga något skitgolv, blir ju trots allt 8-10.000kr för allt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.