Hej

När vi köpte vårt hus 2014 stod det en anmärkning på avloppet i duschen i besiktningsprotokollet. Det stod att han inte kunnat inspektera tätskiktet pga att klinkerfix täckte anslutning. Badrummet renoverades 2007 och är mycket fräscht och lyxigt på ytan men det är mycket tveksamt om det är korrekt utfört. I besiktningsprotokollet stod det enbart som ett påpekande och inte som en åtgärd men det har bekymrar mig att det inte är korrekt utfört. Nu när jag skulle rensa avloppet kände jag en ny lukt- mycket skarp av mögel och inspekterade avloppet lite noggrannare. Det verkar som att delar av klinkerfixet har släppt för nu kan jag se små öppningar i fixet. Jag kan få in en tandpetare i öppningarna... är detta något som kan ställa till bekymmer? Om det skulle vara mögel under plattorna bör de väl släppa?
Ps: lukten kom troligtvis från själva avloppet då det bildats mögel där i och på fixet
Närbild av en duschavlopp med delvis lossnat klinkerfix och synliga sprickor som riskerar mögelproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Fix och fog är porösa och släpper igenom fukt. De gäller i båda riktningarna, det vill säga att fukt som tränger ned när du duschar avdunstar uppåt när det torkar. Brunnsmanschetten och tätskiktet sitter i lagret under det fix och fog. Att fix och fog släpper kan tyda på att något är fel men eftersom det inte har någon tätande funktion så spelar det ingen större roll för fuktinträngning i bakomliggande konstruktion mer än att plattorna lossnar. Om fix däremot fortfarande fäster mot fuktspärren och det är den som släpper från underlaget så har du troligtvis en läcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.