Hej. Jag flyttade in i mitt hus för snart 4 år sen och har inte renoverat mycket alls, vilket tidigare ägare inte heller har så blir ibland deprimerad av att se hur det ser ut hemma (har haft depression så menar riktigt deprimerad) Min tanke är att börja nu i slutet av hösten och börja med det minsta sovrummet sen köra etapper. Tänker mig en byggtid på 2-3år. Hursomhelst jag jobbar som elektriker och kommer ge mig på en hel del själv. Tanken är att göra om ganska mycket så vissa saker gissar jag på att jag kommer behöva bygglov för. Det jag främst vill ha hjälp med här att få lite kritik på hur jag ritat, har jag glömt något viktigt t.ex något jag gjort är att ta en stor del av vardagsrummet och gjort ett till rum, frågan är blir det för litet? Jag tänker mig någon soffa, några bokhyllor..
Tänkte jag slänger upp de bilder jag har. Jag har en grovskiss ifrån paint som jag jobbat på i några år.. Sen försökt göra några finare i sketschup
Det här är ungefär planlösningen idag. Digital ritning i 2D av en befintlig husplanlösning i blått med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen här nedan är så som jag tänker att jag vill ha. Det extra rummet som tillkommit är ett dedikerat biorum som jag drömt om i över 10 år. Garaget är också heligt så det går inte att göra om till biorum.
Grov skiss av en befintlig husplanlösning skapad i ett ritprogram, med markerade rum och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av husets nuvarande planlösning skapad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en husplanlösning med olika rum och möbler i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell i SketchUp av en omarbetad husplanlösning med tillagda och omplacerade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planlösning för en omdesignad bostad i ett designprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov ritning av en husplanlösning med vardagsrum, kök, sovrum, biorum, samt tillhörande trädgård och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tål all kritik så ös på bara.
 
Du har ju inte flyttat varenda vägg utan mest öppnat upp och ökat volymen. Nuvarande planlösning är väldigt sluten, och kan inte vara bra för humöret.

Jag läste en Feng Shui-bok för några år sedan. Första genomläsningen tyckte jag att det bara var svammel, andar och magier. Men så läste jag det med "andra glasögon" och inser att allt är sunt förnuft. Du behöver se igenom huset, det behöver vara öppet och luftigt för att sinnet ska kunna få luft, för att det inte ska stängas in.

Ett tillstängt hus förstärker depressioner.
Tänk bara på att börja med att ta ett rum i taget, så att du kan stänga om byggröran.
 
Jag reagerar spontant på att biorummet ligger "mitt" i det som jag uppfattar som kök/vardagsrum/uterum-ytan. Nu är det svårt att säga något egentligen utan att se bilder, men jag skulle säga precis som Anna_H att det är vårt mycket att få en luftig känsla och då undrar jag om inte ett korridorkök som dessutom är ”förbindelsegång" mellan det isolerade uterummet och vardagsrummet sänker den känslan.

Ska för övrigt matbordet stå i vardagsrummet eller i det inglasade uterummet? Står det i "vardagsrummet" tar det väl större delen av den platsen så att det inte upplevs så mycket som vardagsrum utan mer som en del av köket?

Och så känns det ju lite onödigt att ha ett biorum till att ta upp yttervägg och fönsteryta - men det finns ju å andra sidan givna förutsättningar att ta hänsyn till också förstås.

En annan tanke är att det inte bara är planlösning som påverkar upplevelsen av huset utan även färgsättning, materialval och ljussättning.
 
Tack för svar, jo tanken är att köra minsta sovrummet först, sen gå vidare till nästa sovrum, sen sista sovrumet, sedan det jag kallar för bio, efter det har min tanke varit att gå all in och köra vardagsrum, kök, badrum, wc, tvättstuga i ett svep.
 
Vilket håll är norr? Takhöjd? När är huset byggt?
 
Huset är byggt 1969. Takhöjden är 2.40. Norr pekar mot smileygubben på paint ritningen. Tanken är att ha matbordet i det isolerade uterummet. Det är ju dock ett av projekten jag är rätt så säker på att jag behöver bygglov för att få utföra.
 
Ja om huset är från 1969 och det är mycket som inte är gjort på länge så finns det nog mycket att hämta på i enklare renovering.

Vad är det du vill bygga om i uterummet? För du behöver ju inte bygglov för att möblera om... :) Eller är det inte isolerat idag?
 
Nej, det är idag oisolerat. Så jag skulle behöva gjuta platta och allt vad det innebär. Men jag tror det skulle göra mycket att få till det rummet då huset är ganska litet.

Lyckas inte redigera första inlägget så slänger in denna bilden här istället. Planritning av ett hus med markerat oisolerat uterum, inklusive sovrum, kök, badrum, garage och ytterligare utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo ett rum till skulle nog göra stor skillnad för känslan. Har du övervägt att passa på att samtidigt göra en utbyggnad av garaget och lägga biorummet i utbyggnaden? Då skulle du få mycket mer yta över att spela med för kök/vardagsrum. Om du ändå ska ha bygglov och lägga grund och annat för uterummet blir en utbyggnad av garaget kanske inte en lika stor kostnad som om den görs separat?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är inget jag har haft någon tanke på. Jag är väldigt dåligt påläst angående vad man får och inte får göra utan bygglov, samt vad bygglov kostar osv. Har googlat runt lite hastigt men inte hittat någon text som förklarat så jag fått en uppfattning. Jag har förstått att om man gör om fasaden så bör man ha bygglov. Men vad dom menar med det vet jag inte riktigt. Ta t.ex fönstret i vardagsrummet idag har jag fönster på samma plats men inte samma mått som jag vill ha. Bärigheten skulle ju inte ändras men utseendet utifrån skulle ändras. Behövs det bygglov då? Nu är det här fel forumsdel så de frågorna får jag läsa på om och ta i rätt del på forumet när det blir aktuellt..

Men åter till garaget. Det känns som det ser ut idag ovärt att bygga ut garaget, det är som en egen huskropp, lägre i tak osv. Skulle jag bygga förlänga det skulle jag nog vilja riva ner det och bygga upp något vettigare.
 
  • Ett rött tegelhus med separat garage och en trädgård under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Hur stort är minsta sovrummet? Vilken av ritningarna stämmer bäst överens med verkliga måtten idag? :)
 
Är inte hemma och kan inte måtten utantill men kan iaf säga att den blå ritningen stämmer rätt bra. Allt i huset är litet finns inte mycket svängrum. Det lilla rummet kallar jag för gästrummet. Och pga av att fönstret i rummet intill sitter så nära väggen har jag inte klurat ut hur jag ska få det större. Wc'n intill har inkommande vatten till huset så den känns bäst att ha kvar då jag antar att man inte vill flytta det i första taget.
 
Nej ska man göra det minsta rummet större får man nog slå ihop det med rummet bredvid och helt få ett sovrum mindre. Det du skissat på är ju att få in 5 rum och kök på en totalyta som verkar vara i storleksordningen 90m2 så det blir väl med nödvändighet små rum i så fall. Om du inte helt enkelt bygger ut istället.

Värderar man väggyta för t.ex hyllor är det i och för sig en fördel med många små rum... :cool:
 
Här kommer en bild med lite mått på dagens planlösning. I papperna vill jag minnas att det står 102kvm boyta Ritning av en planlösning med angivna mått för varje rum, totalt 102 kvadratmeter bostadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Jag har gjort ett inspirationsförslag, som tyvärr när jag fick måtten, inte var så smidigt som jag först tänkt. Men det kanske kan ge något i alla fall. Enda anledningen till att jag trixa lite med din planlösning var för att jag hade svårt att se var matbordet skulle vara...
Min idé går ut på att slå ihop badrum och tvättstuga i minsta sovrummet. Jag tänkte att man därmed hade tillgång badrum och tvätt när man gör nytt badrum med tvätt... Biorummet blir därmed ett potentiellt tredje sovrum i mitt förslag, så att det fortfarande finns tre sovrum. Kylskåp och frys är tänkt vara inbyggnads så att man får en enhetlig vägg med skåpsfronter förutom vinkylen. :)
Översiktsritning av en bostadsplanlösning med tre sovrum, badrum, kombinerat badrum/tvättstuga, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.