Hej hej,
Vi har köpt villa för första gången. Tidigare har vi bott i lägenhet och inte haft några riktiga problem med ventilation när vi renoverat. Nu blir det helt plötsligt en massa att tänka på gällande ventilationen :)

Huset är byggt 1966 och det är självdrag i huset. Vi har precis skrivit på kontrakt för installation av ny luft/värmepump. Jag vill att det ska vara bra ventilation i huset och har läst här på forumet där folk rekommenderar FTX o annat. Jag är novis i området och vet inte vad som är bra. Kan dock tänka mig spendera en del pengar så länge det blir bra ventilation i huset som är på ca 125 kvm boarea med 35 kvm biarea. Utöver ventilation av luften i huset så ska vi installera mekaniskt ventilerat golvsystem (som dock inte kräver så jättemycket) så det ska också kopplas till ventilationssystemet.

Alla tips och råd uppskattas.
 
Är det mot radon ni ska ha ventilerat golv?

FTX är bra, men relativt bökigt att installera i efterhand om man inte har enplanshus. Vad är det för värmepump ni beställt?
 
  • Gilla
LilleRoy
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det mot radon ni ska ha ventilerat golv?

FTX är bra, men relativt bökigt att installera i efterhand om man inte har enplanshus. Vad är det för värmepump ni beställt?
Hej, det är pga fukt från plattan. Golvregler samt golv hade 18 % fukt, tydligen på de varma ställen så det kan ha varit värre på andra ställen. Just därför ska vi installera golvsystem som kan ventileras för att undvika samma problem i framtiden. Inga billiga grejer direkt.. Värmepumpen är IVT AirX 400.


Tack för svar.
 
A
konstruktionsritning och planlösning är information som underlättar för att ge råd och tips.

Edit: Såg platta på mark nu.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Okej. Det är en luft-vatten värmepump vilket är bra. Då bör ni koppla uppvärmningen till den. Så golvvärme eller radiatorer är vanligast.
 
Så en FTX ersätter radiatorer? Eller har jag missuppfattat det? Förstod det som om att det är ett komplement till befintlig värmesystem men som är ett ventilationssystem.
 
mathiash77 skrev:
konstruktionsritning och planlösning är information som underlättar för att ge råd och tips.

Edit: Såg platta på mark nu.
 
L LilleRoy skrev:
Så en FTX ersätter radiatorer? Eller har jag missuppfattat det? Förstod det som om att det är ett komplement till befintlig värmesystem men som är ett ventilationssystem.
FTX är ett ventilationssystem, inte ett värmesystem. Visst 'avlastar' det värmesystemet lite genom att minska energiförlusterna, men det är ingen ersättare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
FTX är ett ventilationssystem, inte ett värmesystem. Visst 'avlastar' det värmesystemet lite genom att minska energiförlusterna, men det är ingen ersättare.
Ok. Tack för förtydligandet.
 
A
Ok, så ett FTX system ska ha:
- Tilluft i vardagsrum och sovrum
- Frånluft i kök, bad, wc och tvätt

Utifrån din planlösning blir det en del del rör genom hela huset men inget omöjligt.

FTX har fördelen att det återvinner värme från luften som byts ut. Ett mekanskt frånluftssystem som ger samma luftomsättning som FTX kommer öka uppvärmningskostnaden i huset och ger risk för kallras vid tilluftsventilerna.

Frågan är hur mycket plats finns på vinden och även över garaget? Det är antagligen där som rören måste dras.


Som tidigare skrivits så är FTX i grunden inget uppvärmningssystem men det är möjligt att värma upp huset med det.

Eftersom du skulle lägga ventilerade golv låter det som att alla golven i huset ska upp och då är ju vattenburen golvvärme ett smart val.
 
Hej,
Tack för svar. Det finns ganska god plats i vinden.

Vi kommer tyvärr inte att ha golvvärme i huset, förutom elektriskt i badrummen, då det skulle kosta väldigt mycket. Runt 200 000 kr hörde jag på hornbach.

Om jag förstått det rätt så är FTX ett ventilationssystem med till och frånluft som återanvänder värmen i den luft som ventileras ut? Dvs den använder den energin för att värma det luft som ska in i huset? En värmeväxling typ? Om jag förstått det rätt så blir den tilluft som ventilerar golvet uppvärmd luft?

Väldigt tacksam för era svar. Informationsrikt och väldigt hjälpande för en novis inom ventilationsområdet.
 
A
Jag kan inte svara på hur ventileringen av golvet kommer fundera. Om luften från golvet är bra, gör det ju inget att den kommer in i huset men det är nog trevligare att ta ut luften direkt... så det blir något som de som installerar får kolla på.


Ja ett FTX värmer upp den kalla uteluften med den varma luften innifrån , precis som du skrev.

Ska du göra något arbete själv eller är det att beställa installationen?
 
Pga omfattningen av renoveringen (totalrenovering) så blir det för hög kostnad att anställa folk för en del grejer. Badrummen kommer att fixas av hantverkare. Ventilationen kommer delvis att installeras av företag men jag vill läsa mig in på vad som är bäst samt utreda om jag kan göra en del själv. Golvet är väl inte så jätteavancerat att lägga men det krävs noggrannhet så det vill jag/kan jag göra själv. Däremot koppling av ventilation av golvsystemet till husets ventilationssystem är något jag mest troligt måste anställa någon för.

På informationsblad om de olika ventilerade golvsystemen så står det att det kan kopplas till husets ventilation. Återanvänder FTX frånluften eller använder den frånluftens värme enbart genom värmeväxling? Om det är genom värmeväxling så cirkuleras väl luften inte tillbaks?
 
En fråga till. Vilket FTX ska man köpa då? Ett tillägg är att jag planerar att isolera vinden framöver så jag vill ha ett system som klarar av att ventilera hela huset på 125 kvm boarea, 35 kvm biarea samt eventuell vind. Vore tacksam för förslag.
 
A
Jag tittade lite snabbt på Japes vent golv (ligger ett stenkast bort). Deras system skulle säkert passa med ett FTX system.


Ett FTX system ska inte återcirkulera luften utan endast värmen så du borde kunna koppla ihop.

Det är inte svårt att installera ett FTX system själv. Det är trångt, bökigt och tar tid men är inte svårt. Ett utmärkt sätt att slippa lägga 50-80000kr i installation
 
  • Gilla
LilleRoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.