Hej

Jag ska sätta upp en tv på vägen och har identifierat två reglar som blir bra att fästa i utöver mollyplugg. Med följer 65mm långa skruvar som Samsung föreslår att jag ska förborra för med 3mm bor innan vilket jag gjort. Min skruvdragare får enorma problem att orka sista biten och jag har rundat två skruvar nu. Spelar inställningen på skruvdragaren någon roll? Ska jag borra lite större? Skruven är ca 5mm i diameter. Har en Ryobi med 50 i vridmoment. Vad är vanligt misstag för nybörjare med skruvdragare kanske är en bättre fråga:)

Tack på förhand
 
  • Hand håller en svart 5mm skruv som är avsedd för upphängning av TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en rundad skruv med synliga slitagespår från ett misslyckat försök att skruva in den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder du rätt bits?
Det ser ut som en PH2, vilket är väldigt likt en PZ2, men greppet mellan dessa är det stor skillnad på.
 
  • Gilla
Downhill och 1 till
  • Laddar…
Borra lite större, det går att borra lika stort som skruven är tjock nere i gängorna.
 
  • Gilla
Downhill
  • Laddar…
Ett vanligt misstag man gör som nybörjare är att försöka "hjälpa" skruvdragaren genom att vrida och "joxa" med den. Man ska koncentrera sig att hålla skruvdragaren vinkelrätt i alla leder mot (i detta fall) väggen samt hålla ett hårt tryck på skruvdragaren så att trycket mellan bits och skruv blir så stort som möjligt.
I ditt fall kan du dra det sista på skruven med en skiftnyckel eller ännu bättre en passande hylsnyckel då Samsungs skruvar har en sexkantsskalle.
 
  • Gilla
Downhill
  • Laddar…
Sänk hastigheten.
 
J
Smörj skruven, matolja skulle nog funka!
 
Isakare Isakare skrev:
Borra lite större, det går att borra lika stort som skruven är tjock nere i gängorna.
Borra inte med större borr i detta fall. Enligt TS är den totala diametern är 5 mm på utanpå gängan, gissningsvis är gängan ca 1 mm djup (grovgängad skruv) vilket innebär att diametern på skruven nere i gängan är just 3 mm. Orsaken till att samsung har skickat med sådana här grova skruv och angivet borrdiameter till 3 mm är för att de inte vill att tv'n ska trilla ner. Jag tror inte din tv kommer trilla ner om du borrar med större borr ( med det menas absolut inte större än 3,5 mm) men jag hade inte chansat.
Din skruvdragare är också lite i klenaste laget för sådana här "busar" till skruv.
I övrigt tycker jag att ni andra kommer med bra råd till TS och andra nybörjare med skruvdragare.
 
A
Vore bättre att dra med en hylsa. Ett annat alternativ är att köpa nya självborrande skruv med torx som inte slinter så lätt.
 
  • Fyra olika skruvar av varierande längd och gängning på ett gult underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cervus Elaphus och 1 till
  • Laddar…
P pilen skrev:
Borra inte med större borr i detta fall. Enligt TS är den totala diametern är 5 mm på utanpå gängan, gissningsvis är gängan ca 1 mm djup (grovgängad skruv) vilket innebär att diametern på skruven nere i gängan är just 3 mm. Orsaken till att samsung har skickat med sådana här grova skruv och angivet borrdiameter till 3 mm är för att de inte vill att tv'n ska trilla ner. Jag tror inte din tv kommer trilla ner om du borrar med större borr ( med det menas absolut inte större än 3,5 mm) men jag hade inte chansat.
Din skruvdragare är också lite i klenaste laget för sådana här "busar" till skruv.
I övrigt tycker jag att ni andra kommer med bra råd till TS och andra nybörjare med skruvdragare.
Ursäkta, jag läste slarvigt och missade att skruven var 5 mm.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Här nedan ser du dom vanligaste skruvskallarna. Framförallt är det viktigt att skilja på pozidrive och philips som redan skrivits ovan. Väldigt lätt att dra sönder skruvarna med fel bits.Observera att pozidrive har små anvisningar/streck mellan skruvens spår som philips inte har, det gör det lätt att se vilken det är

skruvar.jpg
 
  • Gilla
pilen och 2 till
  • Laddar…
Tack samtliga och klockren bild RoBo, för mig var de till höger "stjärnskruv" dvs samma i min värld:) Nu vet jag bättre.

Är så imponered/tacksam av allas välvilja att hjälpa i detta forum.

R RoBo skrev:
Här nedan ser du dom vanligaste skruvskallarna. Framförallt är det viktigt att skilja på pozidrive och philips som redan skrivits ovan. Väldigt lätt att dra sönder skruvarna med fel bits.Observera att pozidrive har små anvisningar/streck mellan skruvens spår som philips inte har, det gör det lätt att se vilken det är

[bild]
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.