Hej!

Vi tittar på att köpa ett hus. Vår ekonomi i kombination med önskemål på område pekar oss mot stenhus med renoveringsbehov, de flesta (läs: alla) med källare som vi delvis behöver nyttja som sovrum och badrum. Husen är ofta i storleken att bara två sovrum får plats på markplan, och vi har två barn i familjen. Vår plan är alltså att göra ett "master bedroom" i källaren. Husen i områdena är ofta konstruerade med en toalett på markplan men med dusch/tvättstuga på källarplan.

Husen vi tittar på är alltså i behov av renovering med fuktindikationer lite varstans. Vad vi vill kunna försäkra oss om är att boendemiljön i källaren går att få ordning på, fukt och doftmässigt.

Vad tror ni, går det att få till generellt sett, med adekvata åtgärder som dränering, nya golv om träreglar ligger direkt på betong etc?

Om det är betonggolv i källaren som är drabbat av fukt, vilka åtgärder vidtar man då?

Vill bara tillägga att vårt önskemål om område inte är så smalt som det låter Det handlar mer om en vid närhet till stan.

Jag är en hyfsat händig person n som räknar med att göra mycket själv förutom våtrum och dränering.

Tack på förhand!
 
Ska man säkra upp en källare gäller en bra dränering om det inte finns med isolering utanpå källarväggen och invändigt så bygger man med ventilerade golv och ytteräggar. Det är den enda framtidsäkra metoden. Dock finns det många källare som är och förblir torra utan ventilerade konstruktioner.
 
Tack för ditt svar! Med ventilerade golv menar du t ex reglar med fuktskydd mot betong?
 
J
Källare kan ha helt olika förutsättningar gällande fukt även om de ligger inom samma område. Vattenleder under mark och höjdvaristioner kan göra att en källare där dränering och tätning är slut rent tekniskt inte lider sv förhöjda fukt nivåer. Likväl kan en enligt konstens alla regler fuktsäkrad modern källare inte stå emot vattentryck om huset råkar ligga där vatten naturligt finns.
Sen vill jag lyfta brand och utrymning som ett viktigt perspektiv när ni ska ordna sovrum i källare. Två av varandra oberoende utrymmningsvägar gäller ju i nya hus, går det att lösa så för er så är det ju bra!
 
Skulle aldrig bygga mitt boende på att nån ska behöva bo i källaren.
Vilka områden tittar du på och vilken budget?
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input Jönas. Brandsäkerhet har jag ännu inte tänkt på, iaf inte i det avseendet. Det förändrar ju saken om men verkligen bor där nere.

Stefan, jag har haft samma känsla som du förmedlar, att man inte kan bo i en källare. Därav dessa frågor. Vi har sett ett par souterränghus där kortsidan till källaren har ett ordentligt fönster och i praktiken blir markplan (även om övriga källaren ligger helt under jord.

Vi förhåller oss väldigt ödmjuka till denna resa då varken jag eller min fru har bott i hus som vuxna. Det kommer såklart med en viss naivitet. Jag är dock rätt händig och har en bra förståelse för fastigheter och dess risker. Vi söker en fastighet Stockholms ära i söderort, med ett slutpris på ca 4.000.000 vilket skulle lämna oss ca 4-500.000 att renovera akuta åtgärder (så som dränering och tak). Vi räknar då med att bo i slitna ytskick och ta det en för rum när vi kan.

Med Stockholms ära har vi tittat på delar av Huddinge som t ex Snättringe, Segeltorp etc. Vi är ute efter ett hyfsat tätt bebott områdeområde för husen inte ligger för ensligt.

Tack igen för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.