Hemmakatten
Tyvärr, bott på landsbygden, Postnord bestämmer. Säkert likadant i tätort.
 
Formuleringarna om att de kan vägra att drla ut tolkar jag som att det gäller om man har konstiga och jobbiga lådor eller på fel ställen. Om man följer rekomendationerna har jag svårt att tro att de kan hitta på egna regler.
 
A
Men Bör är väl inte samma som står i lagen....
 
Erik_Hansson skrev:
Men Bör är väl inte samma som står i lagen....
Typ samma sak, Först finns lagen som beslutas utav riksdagen.

Sen kommer en förordning som beskriver hur man ska tolka lagen som beslutas utav regeringen,

Sen kommer föreskrifter som beskriver hur man ska tolka förordningen som beslutas utav aktuell myndighet.

I dagligt tal så är det vanligt att man kalla alla 3 varianter ovan som lagen.

Just ordet ”bör” i en förordning ses som en rekomendation men är inget krav att följa.
 
Nej, men regelverk har ofta med bör. Det är för att öppna för andra alternativ, men om man går emot ett bör ska man ha bra på fötterna.
 
Hur långt får du gå för att komma till postlådan?
 
Jag har lådan tvärs över vägen. Förr var det tydligen lådsamlig där, vilket medförde att alla vände med bilen så att det blev sönderkört. Men du kanske syftade på någon annan.
 
D
V va bra de går skrev:
Jag är inte säker på att detta stämmer för dig, men min erfarenhet är att elbilar låter som alla andra bilar i högre fart pga däckbuller och vindbrus. I låg fart är de mycket tysta förstås, men då kanske ni hinner se varann?
Det är inte bara du. Man brukar säga att däckbuller dominerar i hastigheter över ca 40 km/h, dvs att en elbil inte är tystare i högre hastigheter.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har lådan tvärs över vägen. Förr var det tydligen lådsamlig där, vilket medförde att alla vände med bilen så att det blev sönderkört. Men du kanske syftade på någon annan.
Tänkte på TS :)
 
A AndersS skrev:
Nu är frågan juridisk, men hur långt får ni till postlådan utifrån att det är en del av hur stor olägenhet som uppstår för er med en flytt?
Sedan verkar det som entreprenören i området har viss påverkan utifrån de haft dialogen med Posten, vad svarar entreprenören på era synpunkter?
Har det funnits problem i området med att kunna ta sig fram till postlådorna med te.x. parkerade fordon, etc?
Körs posten ut med bil och det är vanlig allmän väg där postlådorna är placerade idag?
Har ställt de här frågorna i början av tråden men TS har inte svaret, för vi vet inte förutsättningarna.
 
j.erkers
A AndersS skrev:
/... / men att sätta lådorna i sifferordning är väl bra om det underlättar för den som delar ut för jag gissar på att den sorteras i sifferordning.
Man gör ju allt själv för att underlätta och det ska bli rätt, eller? /... /
Under min gymnasietid på åttiotalet jobbade jag extra som brevbärare på loven. Posten sorterades i utdelningsordning. Det var ett sammelsurium av gator, nr, våning, box... men inte svårare än att man lärde sig på några dagar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vart kan man ta reda på om ens område/postnummer tillhör stads- eller lantbrevbäring?
 
P Paulina123 skrev:
Vart kan man ta reda på om ens område/postnummer tillhör stads- eller lantbrevbäring?
Förodningen PTSFS 2008:8 har en beskrivning utav vad som räknas som tätort.

Tätort är minst 200 utdelningsställen med mindre än 200 m mellan dessa där vägarna är öppna och farbara året om samt vägarna har gatunamn och gatunummer.
 
Konstigt. Varför behöver ni en brevlåda? Jag får post högst en gång i veckan, om jag räknar in gratistidningen på söndagar. Har ni inte internet?
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Konstigt. Varför behöver ni en brevlåda? Jag får post högst en gång i veckan, om jag räknar in gratistidningen på söndagar. Har ni inte internet?
Nu var ju inte det som tråden handlar om utan hur Posten, jaja Postnord, kan kräva annan placering av postlåda/or.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.