Ja som frågan lyder, får man som privatperson inte sälja villaolja/eldningsolja alls? Har 3kubik som jag vill sälja, men får inte ut annons någonstans. Vad exakt är det som är olagligt eller otillåtet som man får en varning om av ex. Blocket? Någon som vet varför? Risk för miljöpåverkan eller vad? Har ju sett äldre annonser när jag googlar med literpriser etc. så det har ju funkat att sälja tidigare. Någon som kan svara på hur jag kan sälja det när annonser blir nekade? Någon i Sörmland som fortfarande eldar olja?
 
Sälj det här då? Borde väl finnas nån som fortfarande sitter med brännare?
 
Staffans2000
Det var märkligt.
Sätt in en annons här under köp och sälj. Inser du att det inte är flytande guld du vill bli av med, borde det vara lättsålt.

Staffan
 
Nej det vet jag ju så klart att det inte är och jag fick veta att en köpt för 6,5kr/l med hemkörning så självklart hamnar man ju under det. Men vet du varför det är olagligt eller otillåtet?
 
Det har nog att göra med alla dieselstölder som är överallt.
 
Oljestölder är ju väldigt vanligt så blocket vill väl undvika att bli involverad försäljning av stöldgods, skattefusk etc.
 
Så att sälja oljan är inte olagligt i sig? Fast det verkar ju fånigt också med tanke på att mycket andra saker/varor på blocket är stöldbegärligt och är stöldgods?
 
(Som svar på Blackarrows inlägg.)

Fast då kan ju Blocket knappt sälja någonting, om de skulle resonera på det viset.
Vad som helst kan ju vara stöldgods eller på något sätt ha med skattefiffel att göra.

Jag kan tänka mig att det har att göra med att det kan klassa som farlig vara eller något.
Men det är bara en gissning.

Eller är det ytterligare en konstig Blocket-regel utan någon större eftertanke.
 
  • Gilla
Mam5an
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Oljestölder är ju väldigt vanligt så blocket vill väl undvika att bli involverad försäljning av stöldgods, skattefusk etc.
Ja det förekommer ju inga skumma typer alls på Blocket idag....:p:p:p:p:p:p
 
  • Gilla
Mam5an
  • Laddar…
Blocket har någon konstig policy som säger att man inte får sälja olja. Minns att det var någon (kanske från byggahus), som annonserade en oljetank till salu och innehållet ingick i köpet. Då passerade annonsen censuren.
 
Skulle sälja 20L växellådsolja, Till bmws 8 stegslåda men det gick inte för sig. Kommer tyvärr inte heller ihåg om jag fick En förklaring eller ej.
Står fortfarande kvar i källaren, får lämna in den på återvinningen när jag orkar.
 
Jag tycker ändå att det är bra att blocket försöker stävja den värsta fulhandeln.
Jag lider med dem som regelbundet får sina grävmaskiner dränerade på diesel utan att något händer.
Trist för den som ärligt vill sälja sin eldningsolja men TS har säkert redan märkt att det är lättsålt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.