Skall installera en spisinsats contura i vår befintliga öppna spis. Skall ta hjälp av sotare och försäljare.

Vill ha detta klart så tidigt som möjligt. (Innan jul!?)

Får man påbörja arbetet innan bygganmälan är beviljad? (Skickas in på måndag.)
Vad riskerar man för påföljd om man ändå gör detta?

Det borde väl inte vara några problem att börja förbereda, det är väl själva eldningen som är olaglig
 
Du får inte påbörja en anmälningspliktig åtgärd innan du har gjort en anmälan och fått ett startbesked från byggnadsnämnden.

Dock gör dom normalt inte tillsyn på sådana ärrenden så chansen att bli påkommen så länge du inte gör ett stort hål i taket och sätter upp en ny skorsten är ju minimal.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…

Bästa svaret

Att starta utan starbesked skall i normalfallet ge en byggsanktionsavgift på ett halvt basbelopp (ca 22 000 kr). Beloppet kan jämkas till hälften om det gäller en enklare åtgärd, som här.

Men som sagt risken för upptäckt är nog rätt liten.

EN risk du tar, är att det kan komma villkor i samband med bygganmälan, både om utförande och vilka kontroller som skall göras. Har då en del av arbetet redan påbörjats, så kan det vara försent att göra kontrollerna. Och ev. villkor om utförande kan innebära att du måste göra om allt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt hur det fungerar numera. Men förr, så skulle man ha ett godkännande från sotaren också INNAN man påbörjade, det ingick inte i processen för bygglov/anmälan.

Ett projekt jag känner till: Det skulle in en kakelugn i en lägenhet. Bygganmälan gjordes, godkändes. Med konstruktionsberäkningar om hållfasthet i bjäklaget, detta godkändes av bygglovsmyndigheten.

Vid sotarens besiktning underkändes hela konstruktionen. Sotaren hävdade att bärigheten i bjälklaget måste finnas även efter att hela huset brunnit ned, det dög alltså inte med träbjälklag som kakelugnen skulle vila på. Teorin var att OM det brinner i lägenheten under, och elden slår igenom bjälklaget, så skall inte den tunga kakelugnen komma rasande ned i brandhärden, och ev. slå igenom bjälklaget ytterligare en våning ned.

Altt fick rivas och göras om.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hemmakatten
Men det där låter som en alldeles speciell, ovanlig situation.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag vet inte riktigt hur det fungerar numera. Men förr, så skulle man ha ett godkännande från sotaren också INNAN man påbörjade, det ingick inte i processen för bygglov/anmälan.

Ett projekt jag känner till: Det skulle in en kakelugn i en lägenhet. Bygganmälan gjordes, godkändes. Med konstruktionsberäkningar om hållfasthet i bjäklaget, detta godkändes av bygglovsmyndigheten.

Vid sotarens besiktning underkändes hela konstruktionen. Sotaren hävdade att bärigheten i bjälklaget måste finnas även efter att hela huset brunnit ned, det dög alltså inte med träbjälklag som kakelugnen skulle vila på. Teorin var att OM det brinner i lägenheten under, och elden slår igenom bjälklaget, så skall inte den tunga kakelugnen komma rasande ned i brandhärden, och ev. slå igenom bjälklaget ytterligare en våning ned.

Altt fick rivas och göras om.
Sportigt, har du någon mer info om detta? Låter helt orimligt att sotaren kan ställa andra krav än byggreglerna, och utan att lusläsa om det kommit några nya regler vill jag minnas att de reglerna främst handlar om brandspridning och utrymning dvs personskydd. Att ställa någon egen form av orimliga REI krav utöver de klassiska EI kraven låter för mig som en sotare som tagit på sig lite för stor rock..
 
P plan-g skrev:
Skall installera en spisinsats contura i vår befintliga öppna spis. Skall ta hjälp av sotare och försäljare.

Vill ha detta klart så tidigt som möjligt. (Innan jul!?)

Får man påbörja arbetet innan bygganmälan är beviljad? (Skickas in på måndag.)
Vad riskerar man för påföljd om man ändå gör detta?

Det borde väl inte vara några problem att börja förbereda, det är väl själva eldningen som är olaglig
Nej du får inte påbörja en åtgärd utan startbesked. Om du påbörjar åtgärden innan startbesked är givet kan det utdömmas en sanktionsavgift på 4550kronor max. Invänta startbeskedet annars kan det bli lite tunnare i kassan efter jul. Visserligen är inte 4550 någon astronomisk summa, men onödig då handläggningen av ett dyligt ärende tar ca 2 timmar från det att man får det på skrivbordet. Men vill man hjälpa kommunens ekonomi på traven så goahead.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Casaloco
Behöver du verkligen en anmälan när du sätter in kamin i bef öppen spis? När jag gjorde samma sak behövdes det inte enligt kommunen. Sotaren provtryckte installationen innan den fick användas
 
Casaloco Casaloco skrev:
Behöver du verkligen en anmälan när du sätter in kamin i bef öppen spis? När jag gjorde samma sak behövdes det inte enligt kommunen. Sotaren provtryckte installationen innan den fick användas
Ja, detta är att betrakta som en väsentlig ändring.

I Boverkets allmänna råd VÄS 3 (https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/vas--bfs-201212/) står:

"Exempel på anmälningspliktiga åtgärder
Allmänt råd Exempel på åtgärder, utöver nyinstallation av eldstad, skorsten eller rökkanal, som normalt är anmälningspliktiga är följande:
– Insättning av kassett eller motsvarande i tidigare öppen eldstad.
– Installation av brännare eller anordning för bränsletillförsel till följd av bränslebyte, t.ex. från olja till pellets.
"
 
Det här var en intressant tråd! Jag har sedan i somras påbörjat en kamininstallation i den mån att jag börjat mura skorsten. Innan jag började med det ringde jag kommunen för att höra mig för om vilka regler som gäller, handläggaren bad att få återkomma efter att hon tagit reda på saken, dagen efter fick jag ett glatt svar att det inte behövdes bygglov, bara en bygganmälan när kaminen sen ska dit. Glad i hågen tog jag emot det svaret och började planera och sedermera bygga.

Nu i samband med denna tråden blev jag påmind om juridiken om detta och inser att det kanske kan behövas bygglov ändå. Gick in på kommunens hemsida och hittade efter ett tag bygganmälansblanketten och den verkar även omfatta själva skorstenen. Kaminerna som ska anslutas till pipan är relativt nyinköpta, medan pipan köptes in tidigare i somras. Således har jag först nu kunnat göra en anmälan för kaminerna då jag innan detta inte vetat vilken kamin som skulle köpas, men jag hoppas innerligt att jag inte borde gjort två olika anmälningar, en för pipan och sen en för kaminerna för då anser jag mig blivit lite förd bakom ljuset av kommunen, det var explicit uttryckt att det rörde sig om en ny skorsten såväl som två nya eldstäder. Jag hade dock inte tänkt installera eldstäderna innan bygganmälan blivit godkänd, möjligtvis mura/plattsätta eldstadsplan/fundament under kaminerna, men det är ju inte anmälningspliktigt.

Ska se över dokumenten jag har i detta, typgodkännande på pipan (isokern) och de två kaminerna (Dovre/Keddy). Sen hoppas jag mina ritningar på planlösning och fasad duger som underlag för anmälan. De är baserade på den ursprungliga ritningen från sjuttiotalet, där dessa ändringar ritats in i efterhand. Ska kontakta kommunen och fråga om detta såklart.

Har haft löpande, om än ganska knapp, kontakt med sotaren under processen och han har handlett mig över telefon, men inte sett installationen i verkligheten. Men jag hoppas verkligen inte det blir något problem vid slutbesiktning/provtryckning sen, för då borde han anmält intresse att få se det hela innan jag fortsatt bygget kan jag tycka. Lite orolig för sotarens monopol, men hittills verkar vi haft en bra kommunikation och enligt grannen är han väldigt duktig och kunnig.
 
En lös kassett som man bara stoppar in i en öppen spis behöver inget bygganmälan eller bygglov. Det är om den monteras fast mot skorstenen (vilket de flesta gör) som bygganmälan behövs.

Olika kommuner tolkar reglerna olika så därför måste man först fråga vad som gäller. Men i princip är att om kassetten kan lyftas ut vid sotning utan demontering så är den inte anmälningspliktig.
 
C c_olsson skrev:
En lös kassett som man bara stoppar in i en öppen spis behöver inget bygganmälan eller bygglov. Det är om den monteras fast mot skorstenen (vilket de flesta gör) som bygganmälan behövs.

Olika kommuner tolkar reglerna olika så därför måste man först fråga vad som gäller. Men i princip är att om kassetten kan lyftas ut vid sotning utan demontering så är den inte anmälningspliktig.
Vart har du hittat den informationen?

I konsekvensutredningen till VÄS 1 står följande:
"Anmälan av insats/kassett i öppen spis Ifall insättning av kassett varit anmälningspliktigt eller inte har tidigare varit olika i olika kommuner. Anledningen till att Boverket anser att installation av kassett i öppen spis bör vara anmälningspliktigt är flera. Dels är det en form av nyinstallationen och dels att det påverkar utsläpp till omgivningen då eldstaden kan användas till en mer kontinuerlig uppvärmning. Det främsta skälet är dock att det påverkar rökgastemperaturen vilket kan ge en förhöjd brandrisk."

Och i de allmänna råden VÄS 3:
"Väsentlig ändring av eldstad och rökkanal
Allmänt råd
Med väsentlig ändring av eldstad och rökkanal avses sådana åtgärder som kan leda till en ökad brandrisk eller förändrade utsläpp till omgivningen genom
– ändrade eldningsförhållanden och rökgastemperaturer, eller
– annan förändring av eldstadens funktion och användningssätt.
Hänsyn bör tas till om en felaktig installation kan leda till allvarliga konsekvenser i form av ökad risk för brand eller förgiftning.
"

Det nämns ingenting om att det är avhängt en anslutning till skorsten eller inte utan det är förändringen i rökgastemperaturer från kassetten som gör att det blir anmälningspliktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.