3D-modell av en garagestomme med A-takstolar och synlig stomkonstruktion utan balk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av garagekonstruktion med mått och A-takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad garageplan med mått och sektion för takkonstruktion, överstrukna delar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av garagefasad med markerad öppning för 5 meter bred port, utan balk i takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bygga ett garage 8.54m *7.64 yttermått. Ska ha till en början kallvind på övervåningen. Men har förklarat att jag vill göra om senare till en lite. Lägenhet när grabben vill flytta ut. A-takstolar är tänkt. Men takstolskille. Säger han inte säljer till mig om jag inte sätter en balk igenom hela taket å har en pelare på framsidan med 2 portar och en pelare som håller 2 meter in från baksidan av garaget . Han pratar om en Hea -balk 220. De måste väl ändå räcka med takstolar och vanliga balkar med 600cc. Ser inte hur de inte skullle hålla. Kan någon snälla hjälpa mig, ja vill ha en hel port fram 5 bredd å ingen balk i taket som förstör höjden å allt.
 
Det låter som att takstolstillverkaren tänker sig ramverkstakstolar? Även bilden från takstolstillverkaren verkar vara ramverk. Dessa behöver normalt stöd i mitten om man skall ha något på ovanvåningen, jag vet inte om man slipper det med kertobalkar?

Jag vet inte om A-takstolar kan fördela vikten på något annat vis.
 
Garagets bredd (7,64 meter) är för stor för vanligt konstruktionsvirke i golvbjälkarna. Du har två alternativ. 1) Sätta en kraftig balk (som vilar på pelare i ändarna) på mitten som din takstolskille föreslog, eller 2) använda dig av limträ i golvbjälkarna. I det senare fallet finns det flera varianter.
 
Det är visserligen off topic,
men vad vinner du med en 5 meters port i stället för två 2,5 meters med en pelare emellan?
Och HEA-balken kan läggas inne i bjälklaget. Om det räcker till med 220 mm vid 8 metres längd vej jag dock ej.
 
Om loftet ska användas som ett bostadsutrymme är en HEA 220 för klen när den bara ligger på stolpar i vardera ändan. Det rör sig snarare om en HEA 320. En 8,5 m lång sådan balk väger knappt ett ton och kostar ca 20 000 kr. Limträalternativen är bättre och billigare.
 
J justusandersson skrev:
Garagets bredd (7,64 meter) är för stor för vanligt konstruktionsvirke i golvbjälkarna. Du har två alternativ. 1) Sätta en kraftig balk (som vilar på pelare i ändarna) på mitten som din takstolskille föreslog, eller 2) använda dig av limträ i golvbjälkarna. I det senare fallet finns det flera varianter.


Hej, hur skulle jag då göra de. Har kollat en massa å förstår inte helt. Men som ja tror måste ja upp i dimension på limträ eller fanerbalkar eller vad de hette lvl kanske. Men de skulle ändå inte gå. Har du något du tänker på som du kan snabbskilsmässa fult å bara visa tankegången. Så ja lättare kan ta upp de med min ka och takstolskillen.

Mvh daniel
 
Den minsta limträdimension du kan använda för att klara sviktkravet är 115x360. Dessa bjälkar kan du lägga med ett inbördes avstånd om 1200 mm om du använder kraftigare golvbrädor än normalt. En sådan bjälke kostar ca 3000 kr. Du kan också lägga kraftigare bjälkar av limträ (t.ex. 115x450) på ett större avstånd från varandra, t.ex. 2,4 meter, och lägga vanligt konstruktionsvirke på tvären mellan dessa (t.ex. 45x170). Du kan också använda någon typ av lättbalk, masonitbalk eller fanérbalk. Oklart för mig vad det blir för dimensioner och pris. Man kan dock utgå från att de blir högre.
 
Det är alltså inte i första hand detta att det är en takstol, som kräver dimensioneringen. Utan att det är ett mellanbjälklag för en våning.

Vanligt virke i ett mellanbjälklag brukar fungera med en spännvidd upp till ca 4 - 4,5m. Så en lösning med stolpar i mitten skulle onekligen bli enklare och billigare, än att ha 8m fribärande spännvidd.

Att bara bygga en takstol som klarar 8m spännvidd är relativt enkelt. Men då blir det en fackverkstakstol, med an massa snedstag, så vindsvåningen går inte att inreda med en sådan lösning.
 
H hempularen skrev:
Det är alltså inte i första hand detta att det är en takstol, som kräver dimensioneringen. Utan att det är ett mellanbjälklag för en våning.

Vanligt virke i ett mellanbjälklag brukar fungera med en spännvidd upp till ca 4 - 4,5m. Så en lösning med stolpar i mitten skulle onekligen bli enklare och billigare, än att ha 8m fribärande spännvidd.

Att bara bygga en takstol som klarar 8m spännvidd är relativt enkelt. Men då blir det en fackverkstakstol, med an massa snedstag, så vindsvåningen går inte att inreda med en sådan lösning.

Jo men problemet är att de är inte bara en stolpe, de är att ja måste ha en stolpe i framkant av garaget med så ja måste och får dubbla portar in i garaget. Detta då i stället för en port på 5 m bredd. Så de är en stolpe fram och en stolpe bak och en balk rätt under takstolarna som alla takstolar ska vila på i tillägg. Detta skapar problem med in och utkörning av saker fria ytor med mera.
 
Fast om du tar in en vettig konstruktör som kan hjälpa dig, så borde det går att bygga en båge runt din 5m garagedörr. Och fästa en lämplig balk i den, så bågen får ersätta stolpen. Det kommer inte att bli billigt, du behöver rätt kraftiga balkar. Fast gissningsvis kostar en 5m dörr också en del....
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Som bör framgå av mitt inlägg #7 så är det bättre att göra mellanbjälklaget med limträ eller jämförbar teknik så att det klarar hela garagets bredd utan bärlina under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.