R
Hej,

Vi har en timrad villa där det i vardagsrummet som ligger i söderläge luktar egendomligt vid fuktig väderlek. Jag skulle säga att det är en söt lukt men lite odefinierbart. Det är endast där jag upplever lukten. Uppfattar inte att doften sätter sig i kläderna. Kan det vara filtret i ventilationen som blivit dåligt? Det uppstår endast när det är fuktigt ute.

Grunden avfuktas mekaniskt.

Mvh
Robin
 
Upplevt liknande fenomen i vårt gamla reveterade timmerhus. Det var en otät anslutning till fönsterbleck som orsakade att vatten kom in till timmerstommen. Blev precis som du beskriver en sötaktig obehaglig lukt efter regn. Hade inte hunnit bli några permanenta skador, räckte att justera och täta fönsterblecket mot fasaden.
 
  • Gilla
Robeng
  • Laddar…
R
Det verkar som mysteriet är löst. Något snopet har jag kommit fram till att lukten kommer från en blomma som hänger nära friskluftsventilen. Den sprider en sötaktig lukt som liknar väldigt lik smör.

Jag var dock runt och kikade runt fönsterfoder och det är vissa ställen där det är uppemot närmare 5 cm mellan foder och timmerskarv. Jag ser ända in till fönsterkarmen, tips på hur jag ska kunna täta emellan? Kan tillägga att vi har väldiga problem med flugor inomhus på hösten.
 
  • Hängande krukväxt nära öppet fönster nattetid, med sötaktig doftande blommor och stora gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, ja en porslinsblomma luktar väldigt sött! Och det droppar söt nektar från dem också. Lägg gärna ett papper på fönsterbrädan/golvet under dem för att slippa fläckar som är svåra att få bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.