Hej. Jag behöver lite hjälp. Vi står i inledningsskede av till/nybyggnation. Vi kommer ha delad entreprenad mellan olika firmor, snickarhjälp, el, vvs, etc, och är själva samordningsansvariga (+ vi har en snickare som hjälper oss med det) och kontrollansvarig är också utsedd. Vad behöver vi tänka på gällande ansvar och säkerhet? Om någon olycka händer på arbetsplatsen, hur måste vi "säkra upp oss" ? Förstår att just delad entreprenad ställer andra krav på byggherren, än hel entreprenad... Tacksam för hjälp och mer kunskap/info... :)
 
Ja ni behöver utbilda er till byggarbetsmiljösamordnare i utförande. Arbetsmiljöverket brukar rekommendera ca 50 timmars utbildning plus att man har några års erfarenhet av att jobba på byggarbetsplatser.

Ex på hur man ser på det.
Skulle tex en snickare skada sig och ingen annan är på arbetsplatsen så är det den firman som är ansvarig för arbetsmiljön. Skulle det dock ske en olycka när snickaren gör ett moment så att tex elektrikern skadar sig då hamnar det under ert ansvar.

Det man kan säga är att ni ansvarar för olyckor som skulle kunnat undvikas med bättre samordning/riskanalyser pga att flera entreprenörer jobbar inom samma område.
 
H huggan skrev:
Ja ni behöver utbilda er till byggarbetsmiljösamordnare i utförande. Arbetsmiljöverket brukar rekommendera ca 50 timmars utbildning plus att man har några års erfarenhet av att jobba på byggarbetsplatser.

Ex på hur man ser på det.
Skulle tex en snickare skada sig och ingen annan är på arbetsplatsen så är det den firman som är ansvarig för arbetsmiljön. Skulle det dock ske en olycka när snickaren gör ett moment så att tex elektrikern skadar sig då hamnar det under ert ansvar.

Det man kan säga är att ni ansvarar för olyckor som skulle kunnat undvikas med bättre samordning/riskanalyser pga att flera entreprenörer jobbar inom samma område.
Ok.... Detta kräver action, alternativt omtag av tankar...Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.