Hallå kunskapsbanken!

Har sök på forumet utan att hitta något, så testar att slänga in frågan här.

Vi ritar ett hus nu, vi tänker oss ett prefab betonghus, mellanbjälklag i betong och vi skulle även vilja ha taket i betong. Det är dock lite oklart om det konstruktionsmässigt är genomförbart?

Vi skall ha ett mansardtak med mansardvåning, det kommer vara öppet i mitten ner till våning 2 vilket gör att vi har 2 sidor á 6m. Typ 2 loft där vi vill ha öppet till taket.

Jag har sökt på nätet om någon annan gjort ett sådant tak i betong, men hittar inget. Någon som har koll?

Stort tack på förhand!
 
Skulle rekommendera att du kör trä som tak. Kommer bli orimligt dyrt med betong.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Betongbjälklag går såklart men det blir dyrt. Antingen kör man prefab element eller så platsgjuter man på t.ex. combideck
[länk]

Tack för länken Johannes.

Prefab är det vi kommer köra med övriga huset så det vore kanske mest naturligt med prefab även på takelementen. Det verkar inte vara många som gör annat än raka tak med betong. Har ställt frågan varför men inte fått något svar.

Jag föredrar betong framför trä därav valet.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Skulle rekommendera att du kör trä som tak. Kommer bli orimligt dyrt med betong.
Vad är orimligt dyrt? Alltså i förhållande till traditionellt tak, hur stor merkostnad skulle egentligen ett betongtak kosta?

Det jag kan tänka mig blir en merkostnad är konstruktionslösningen. Själva materialkostnaden är inte så mycket dyrare.
 
M M911 skrev:
Vad är orimligt dyrt? Alltså i förhållande till traditionellt tak, hur stor merkostnad skulle egentligen ett betongtak kosta?

Det jag kan tänka mig blir en merkostnad är konstruktionslösningen. Själva materialkostnaden är inte så mycket dyrare.
Det blir tungt, och då ska huset bära den tyngden. Dvs inte bara det att själva taket bli dyrt, utan även resten av huset blir dyrare.

Men Johannes lösning med Combideck är inte dum, kolla om den kan vara möjlig, då slipper man ju stor del av form-arbetet.
 
Det låter som ett spännande projekt. Gillar när man har höga ambitioner och vill göra något utanför boxen:D Prefabtak är absolut genomförbart, då sannolikt tillsammans med stål. När man bygger med prefab är enkla geometrier fördelaktigt, du har inga skisser på huset? Som nämndes blir denna konstruktion sannolikt mycket dyrare. Jag gjorde inte allt för länge sedan ett tak i betong, dock var detta platsgjutet. Taket var dessvärre det första som försvann när offerterna började trilla in och det blev istället ett tak av stål och trä. Trä och stål är annars det konventionella sätten att bygga taket på vanliga prefabbyggnader.
Platsgjutna bjälklag kan vara fördelaktigt i villor då man enkelt kan dra installationer i bjälklaget. Ytterligare alternativ till combidecken är plattbärlag. Dessa förspänns ofta och kan därför användas på lite längre spännvidder.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Det blir tungt, och då ska huset bära den tyngden. Dvs inte bara det att själva taket bli dyrt, utan även resten av huset blir dyrare.

Men Johannes lösning med Combideck är inte dum, kolla om den kan vara möjlig, då slipper man ju stor del av form-arbetet.
Som jag förstått det så bär den bärande konstruktionen i en sandwich vägg (standard 150 mm inneskiva) upp rätt mycket. Oklart exakt vilka laster man räknar med.

Detta får ju bli en uppgift för en arkitekt/konstruktör att räkna på.

Men mitt nuvarande mått på prefabvägg är 150 mm bärande konstruktion, 200 mm isolering och 50 mm yttervägg.

Har sett att det även används 130 mm och 70 mm. Så det är väl lite olika det där antar jag.
 
B bossespecial skrev:
Det låter som ett spännande projekt. Gillar när man har höga ambitioner och vill göra något utanför boxen:D Prefabtak är absolut genomförbart, då sannolikt tillsammans med stål. När man bygger med prefab är enkla geometrier fördelaktigt, du har inga skisser på huset? Som nämndes blir denna konstruktion sannolikt mycket dyrare. Jag gjorde inte allt för länge sedan ett tak i betong, dock var detta platsgjutet. Taket var dessvärre det första som försvann när offerterna började trilla in och det blev istället ett tak av stål och trä. Trä och stål är annars det konventionella sätten att bygga taket på vanliga prefabbyggnader.
Platsgjutna bjälklag kan vara fördelaktigt i villor då man enkelt kan dra installationer i bjälklaget. Ytterligare alternativ till combidecken är plattbärlag. Dessa förspänns ofta och kan därför användas på lite längre spännvidder.
Jag är på resande fot denna vecka, men skulle eventuellt kunna rita med papper och penna hur huset är tänkt.

Huvuddelen som kommer ha ett mansardtak är 17x14m, frontespis på 5m, detta gör att det blir öppet till nock och på vardera sida är det tänkt en mansardvåning. Ca 5,5m i bredd.

Huset är tänkt som en modern variant av en sekelskiftsvilla.
 
En liten update:

Jag har hittat iaf en arkitekt som arbetar med betongtak: Unika Stenhus.

Det verkar alltså inte vara helt kört :D
 
Tack för infon men arkitekt finns redan. Även bygglov.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.