Är det ok att skriva köpekontrakt på ett hus innan man sökt bygglov? Vår säljare sa att det står i köpebrevet att man har rätt att häva köpet om inte bygglovet beviljas.
 
Granska den klausulen noga!

Det gäller ju att antingen se till att den är så formulerad att ni med säkerhet inte behöver betala någonting alls, eller i alla fall har klart formulerat hur mycket ni kan åka på att betala för. I det fall köpet hävs.

Även att stipulera att pengar som ni ev. betalat skall återbetalas i händelse av hävning.
Då är det också viktigt att paengar som ni ev betalar, verkligen refererar till avtalet, annars kan en hussäljare hävda efter hävningen, "den summan var ju för en ritning som låg utanför avtalet", därmed omfattas den inte av hävningsklausulen.

Också viktigt att kontrollera att att ALLA avtal har samma klausul om hävning. Annars kanske ni hamnar i läget att ni kan häva köpet av materialsatsen, men inte entrependskontraktet för montering, eller inte ev, tillvalsbeställningar. Kan bli ganska absurda situationer.

I många fall så kräver hussäljarna (ganska skäligt) en summa för kostnader runt ritningar, underlag för bygglov etc. Som tas ut även om avtalet hävs. Detta kan ju uppfattas som skäligt, om det tydligt framgår avtalet. Ett annat sätt att se det är ju att om de nu är så duktiga på husbyggnad och projektering så skall banne mig deras underlag vara så bra att bygglovet går igenom, annars har de gjort ett dåligt jobb som är deras problem.

 
ALLTID vart att lata en riktig jurist granska ett sa viktigt avtal innan man skriver pa. Har sjalv missat, och det visar sig att formuleringarna i kontraktet inte betyder vad vare sig jag eller saljaren trodde... :-[
 
En detalj som en byggjuriskt bevandrad person berättade för mig en gång är att det är oerhört viktigt vilken ordning saker står i konttraktet. Om du i ett avtal dels hänvisar till allmäna byggregler (typ. HusAMAxxx), och sedan specificerar ett antal avvikelser (typ vitvaror skall vara av fabrikat Miele) , eller om du först specificerar ett antal detaljer om bygget och sedan på slutet skriver att bygget skall följa allmäna byggregler. Så betyder dessa 2 formuleringar helt olika saker.

Nu kommr jag inte ihåg vilken av varianterna som var bra, men om man väljer "fel" ordning så gäller inte de i kontrkatet tydligt uppradade detaljerna, istället kan byggaren välja att köra helt enligt de allmäna regler som refereras till i avtalet.

Den här typen av falluckor tror jag att man som amatörjurist aldrig kan vara säker på att klara, så låt en jurist granska avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.