Hej kamrater.

Är på besök hos min far i helgen och ska hjälpa honom med nätverket till hans tv som han inte fått att fungera i sin nya lägenhet. Efter lite kopplande kan inte jag heller få till det men är verkligen novis på detta så vore tacksam för all hjälp vi kan få.

Lägenheten har ett mediaskåp med router och switch. Han har två nätverksuttag i vardagsrummet ( Märkta 1 & 2) och han har en tv box från Telia (den runda på bilden) och en tv-box ytterligare med fler kanaler. Om vi kopplar i nätverkssladden från uttag 1 i Telia-boxen fungerar Telia-boxen men om vi flyttar nätverkssladden till den andra tv-boxen (fortfarande från uttag 1) fungerar den inte utan varnar för ingen anslutning. Jag testade tv-boxen vi inte får att fungera hemma hos mig med mitt ADSL tidigare idag och den fungerar som den ska så känns som något måste kopplas i mediaskåpet. Vore ytterst tacksam för all hjälp.
Mediaskåp med router, switch och nätverkskablar i en ny lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund Telia-tv-box ansluten till nätverksuttag med andra enheten i bakgrunden på vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är den andra TV-boxen för något? Men testa nedanstående:

I mediaomvandlaren (den som sitter på väggen i din bild):
* ska uttag 1 kopplas till gula porten (det ser ut att redan vara så)
* din switch (den du håller i handen) kopplar du till det röda uttaget.

På bilden ser det ut som det går ytterligare en kabel mellan mediaomvandlaren (i den gröna porten?) och din switch? Ta bort den.

Koppla sedan uttag 2 till switchen.

Vid TVn kopplar du uttag 1 till Teliaboxen och uttag 2 till den andra TV-boxen.
 
Redigerat:
Är det Telia så kopplar man bara rödmärkt port på medieomvandlare till röd port på routern, använd gärna medskickad kabel med röda kontakter, inget flera kablar.
Sedan kan du använda vilken som helst av gula portarna i routern till TV.boxen.
Allt är VLAN-taggat i routern så det kommer att fungera.
Man kan även koppla TVn till medieomvandlaren men det krånglar bara till det i den lösning som din far har.
 
Nu har du redan fått det att fungera men svarar ändå.

Om du har 2st iptv dekodrar/boxar så koppla in dom på olika utgångar (portar) annars måste du stänga av och vänta 30min (från minnet tiden kan skilja) för att telia ska släppa till box 2 då telia har en release sådan tid till iptv-boxar även om det kan gå snabbare ibland.
Du ska alltså inte testa båda på samma utgång utan valfri gul port (port 4 har även stöd för bryggning och kan användas till annan router).
Boxarna brukar även fråga efter en kod som ska knappas in, dom finner du under "mitt telia" så ordna det kontot om ni inte har det än annars krävs postgång för att erhålla koderna om ni inte har dom redan.
Röd är inkommande WAN.
Då han har uttag märkta 1 och 2 så går det ethernet-kablar från dom till mediaskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.